E oficial: VW Golf GTI Clubsport S a doborât recordul mașinilor cu tracțiune față pe Nordschleife. Iată povestea celor 7 minute și 49 de secunde de glorie.
Soare. O briză ușoară răcorește atmosfera tensionată de la standuri. Pilotul Benjamin Leuchter, instructor al școlii Volkswagen Driving Experience se pregătește să scrie istorie. Rememorează la infinit fiecare viraj, fiecare linie dreaptă, fiecare punct de frânare. Cunoaște teoria mai bine decât oricine, dar știe la fel de bine că, odată lansat în cursa contra cronometrului, nimic din ceea ce știe nu mai contează. Totul devine o problemă de instinct combinată cu un gram de rațiune, într-o luptă continuă de a menține mașina pe trasa ideală.
Din când în când, verifică presiunea din semi-slickurile de 19 inci: 1.9 bari pe față, 2.15 bari pe spate. Sunt valori care se cer respectate până la a doua zecimală, pentru a obține și ultima picătură de aderență de pe un circuit înșelător, care nu iartă niciodată. Așteptarea pare prea lungă, însă este absolut necesară: încălzirea gumelor Michelin de 235 mm lățime și dezmorțirea celor 310 CP ai motorului fac parte din regula jocului.
A sosit simpul: Benjamin intră în cockpit, își așează casca și confirmă cu un gest laconic decizia de a porni în cursa spre glorie sau dezastru. Știe că nu va atinge cei 265 km/h pe care-i poate oferi GTI-ul, dar va profita și de ultimul cal putere pentru a depăși limita psihologică de 250 km/h. Îi are alături pe toți cei care, timp de câteva luni, au dezvoltat modelul special și nu vrea să-i dezamăgească. Cu zeci de pumni strânși la boxe, selectează programul ”Individual” ai cărui parametri au fost ideal setați pentru bucla nordică a circuitului Nurburgring.
Parametrii motorului, suspensiei, direcției și șasiului au fost reglați la centimă pentru a se mula perfect pe o pistă unică în lume. Farmecul traseului stă chiar în dificultatea de a-l parcurge la limită, iar cine deține recordul aici, nu va întâmpina dificultăți pe nicio pistă omologată de pe glob. Un amestec unic de viraje strânse, linii drepte lungi, curbe largi și denivelări fac din găsirea setup-ului perfect o sarcină imposibilă. Există, în schimb, o ”aproximare perfectă”, pe care specialiștii VW vor afla în mai puțin de 20 minute dac-au descoperit-o sau nu.
”Pentru a doborî recordul aici, GTI-ul trebuie să fie rapid pe viraje și să facă față perfect denivelărilor, toate în același timp”, explică pilotul.
Turul de încălzire. Toate sistemele funcționează nemțește de bine! Un singur tur. 20.832 km în care cea mai mică eroare va fi taxată crunt. Linia de start. Cronometrul pornește. Benjamin menține treapta a patra pe tot parcursul segmentului Hatzenbach Wiggler, spunând pentru sine: ”Trebuie să absoarbă denivelările fără probleme!”. Trece, astfel prin segmentul Hockenheim în aceeași treaptă de viteză, beneficiind din plin de cuplul imens al motorului. 190 km/h în linie dreaptă, apoi viraj dublu la dreapta. Treapta a 5-a îl urcă instantaneu la 216 km/h, în timp ce pilotul repetă mișcările pe care le-a rememorat de zeci de ori: ”…mă asigur că accelerez imediat, pentru că mă apropii de Schwedenkreuz”. La 240 km/h, GTI-ul zboară literalmente peste creasta Schwedenkreuz!
”Mașina absoarbe denivelările excepțional: suspensia de destinde și redevine imediat controlabilă!” Retrogradează în treapta a 5-a într-o simfonie de detonații care străbat violent eșapamentul supradimensionat. Apoi, succesiv, până într-a 3-a, pentru o înlănțuire de viraje, după care full throttle! Prin pădurea Adenauer apare și primul timp intermediar: GTI-ul e în cărți! ”Am încredere în mașină, chiar și pe denivelări.”. Iar încrederea în mașină este crucială atunci când singurul tău adversar e cronometrul. Benjamin se aruncă dezinvolt pe ultimii 9 km ai pistei.
Treapta a 3-a: GTI-ul nu-și trădează construcția ”totul față”, reușind urce virajul în rampă incredibil de stabil. Aici mai mai fură o zecime de secundă recordului circuitului. Kilometrul 12: denivelările sunt filtrate perfect, iar pneurile rămân lipite de asfalt. Kilometrul 13: pantă de 27%! Treapta a 3-a și full gas. Apoi, plăcile de beton care pun mereu probleme la îmbinări. Nu și GTI-ului, care le trece fără dificultăți. O altă serie de viraje care pune presiune pe pilot și mașină, în încercarea de a menține trasa ideală.
Sprintul final: bolidul se desprinde pe ultima coamă, dar redevine imediat controlabil. ”Chiar și cu suspensia total destinsă, Golful răspunde perfect comenzilor”. Virajul final: ”dacă ies cu bine de-aici, pot să depășesc 250 km/h pe linia de sosire!”. Și a reușit! 7:49.21. Niciodată în istorie, o mașină cu tracțiune față n-a reușit un asemenea timp pe Nordschleife. Un nou cadou superb oferit modelului la 40 de ani de existență.