Deşi s-a lăsat puţin aşteptat, noul Ford Mondeo a venit şi pare extrem de hotărât. Atâta doar că rivalii n-au stat cu mâna în sân, ba chiar au venit cu oferte tentante. Cum se prezintă americanul europenizat?
Mondeo este un model foarte important pentru Ford în Europa; a fost şi în trecut, acum, cu atât mai mult, mai ales că fraţii mai mici, Focus şi Fiesta, generează venituri importante pentru producătorul american, iar vârful de lance trebuie să respecte blazonul. Mondeo este un gringo ferchezuit special pentru europeni, fiind un automobil lansat iniţial peste ocean sub numele Fusion. Făcând parte din tendinţa adoptată de Ford, de a lansa modele globale, cvasi-identice pe toate continentele, Mondeo ar fi trebuit să intre în joc ceva mai devreme.
Doar că o decizie logistică i-a întârziat cu aproximativ doi ani lansarea în Europa; concret, compania a decis să-şi înceteze activitatea la Genk, în Belgia, şi să strămute producţia în Spania, la Valencia. Mişcarea a fost costisitoare, atât ca timp cât şi ca implicaţii financiare (noi linii de producţie, formarea angajaţilor, despăgubirile foştilor angajaţi), dar Ford a demonstrat încă o dată că ştie să facă business de top şi s-a regrupat remarcabil.
Aşadar, în ciuda faptului că a venit mai greu, noul Ford Mondeo a debutat cu un atac lansat. Pe lângă atuurile binecunoscute ale mărcii, cele ce ţin de caracterul dinamic pronunţat, motorizări eficiente sau dotări generoase, modelul propune şi soluţii importante de siguranţă, securitate şi de asitare a şoferului.
Prima impresie pe care noul Mondeo ne-o lasă este de masivitate, gabaritul său fiind impozant. Grila faţă cu dimensini generoase, de inspiraţie nobilă (probabil că aţi auzit de mult prea multe ori trimiterile la Aston Martin, dar aceasta este realitatea) este primul lucru pe care îl remarci. Alături de silueta fluidă, ce pare zveltă mai ales datorită designerilor. Mă refer, desigur, la versiunea cu cinci portiere (cu hayon), pentru că noul Mondeo va fi disponibil de acum în doar două declinaţii de caroserie; va fi disponibilă şi o caroserie Wagon. S-a renunţat astfel la versiunea sedan clasică, cu patru portiere, considerându-se că cea cu hayon este cel puţin la fel de practică şi mai atrăgătoare.
Un interior corect
Aceasta este impresia întâlnită odată urcat la bord, că dai peste un interior de top în clasă, bine echipat, însă cu mai nimic spectaculos. Parcă, mânat de primul contact vizual cu maşina, te-ai aştepta la mai mult spectacol, dar tind să cred că mica întârziere despre care am discutat anterior nu avea cum să nu-şi pună chiar deloc amprenta. Layout-ul interior este aerisit, plăcut ochiului, finisajele sunt foarte atent efectuate, ca un semnal clar că Ford tinde să fie un premiant în segment. Personal n-am apreciat foarte mult abundenţa de plastic de pe consola centrală, unde n-ar fi stricat un strop suplimentar de îndrăzneală. În acelaşi timp, n-am cum să nu laud faptul că nu s-a insistat, de exemplu, cu finisaje gen piano black şi că s-au găsit soluţii foarte plăcute la atingere, chiar premium.
Spaţiul interior nu a fost niciodată o problemă pentru Mondeo, iar noua generaţie respectă reţeta. Chiar şi la înălţimea de 180 cm te simţi bine în spate, cu loc suficient atât la genunchi, cât şi la umeri sau la cap. Tot pe banchetă întâlnim una dintre inovaţiile cu care vine Mondeo. Centura de siguranţă cu airbag integrat. În cazul unui eveniment nefericit, acesta declanşează şi măreşte considerabil suprafaţa de contact dintre centură şi corpul uman, distribuind astfel mult mai bine forţele ce apar în urma deceleraţiilor mari, forţe ce pot avea impact negativ asupra organelor interne.
Electronica şi sistemele electronice sunt la ele acasă în noul Mondeo, iar aportul lor pentru asistarea unor şoferi normali este de necontestat. Sistemele de monitorizare a unghiului mort, de semnalizare a părăsirii benzii de rulare, cruise control-ul adaptiv cu avertizare vizuală şi sonoră în cazul apropierii bruşte de vehiculul din faţă, fără acţionarea sistemului de frânare (se poate regla distanţa la care să fie activ), sunt doar câteva dintre exemplele ajutorului permanent pe care noul Ford Mondeo îl acordă celor de la volan. Farurile adaptive cu LED, sistemul Active Park Assist (care poate efectua singur manevrele de ghidare a automobilului într-un loc de parcare, şoferului rămânându-i doar sarcina de a doza acceleraţia) toate sunt dotări care arată cât de mult a evoluat Mondeo şi cât de greu le va fi adversarilor să-i facă faţă.
Pentru maximizarea confortului oferit pasagerilor faţă, Ford oferă opţional scaune Multi-Contour cu zece direcţii de reglare, în timp ce un sistem complex de pernuţe gonflabile pot oferi un masaj relaxant norocoşilor. Noul Mondeo vine echipat şi cu cea de-a doua generaţie a sistemului de infotainment SYNC, dezvoltat în parteneriat cu Microsoft. SYNC2 se acţionează tot de la un buton plasat pe volan, iar acum poate recunoaşte chiar şi comenzi mai complicate. Sistemul poate face conexiuni logice şi poate deduce, de exemplu, că utilizatorul este în căutarea unui restaurant atunci când spune că îi este foame. SYNC2 localizează vehiculul şi vine cu oferte de locuri în care se poate servi masa în preajmă.
Ecranul încastrat în consola centrală este cu comandă tactilă, are o rezoluţie bună şi dimensiunea de 8 inch. El poate oferi o combinaţie de informaţii utile în acelaşi timp, atât pentru sistemul de navigaţie, cel audio, pentru trip computer sau pentru sistemul de climatizare. Opţional, Ford oferă un sistem audio hi-fi dezvoltat de japonezii de la Sony, iar claritatea şi calitatea sunetului sunt chiar remarcabile, după cum am putut constata în cadrul unui workshop dedicat.
Masiv, dar dinamic
E limpede că Mondeo este mare. Am mai spus-o, şi este oarecum firesc, ţinând cont că nici predecesorul său nu era vreun suplu firav, ba din contra, era împins către limitele dimensionale maxime ale clasei. De data aceasta Mondeo nu va mai fi considerat chiar un excentric pentru că şi noul Volkswagen Passat sau Mazda6 propun gabarite comparabile.
Totuşi, alte elemente caracteristice din ADN trebuiau tratate cu grijă: agilitatea, manevrabilitatea, cu alte cuvinte comportamentul dinamic; o semnătură a mărcii, de altfel. Iar reţeta atât de apreciată a fost respectată. La testul din Malaga am avut ocazia să conducem două motorizări: un MAS de 1,5 litri, supraalimentat, de 160 CP (o motorizare made in Craiova) şi un TDCi de 2 l cilindree şi 180 CP. Motorul pe benzină echipa o versiune de caroserie Wagon, în timp ce diesel-ul era disponibil pe un ˝5 uşi˝. În ambele cazuri am avut la dispoziţie transmisii manuale cu câte şase rapoarte, dar diferenţa mare se făcea la capitolul sistem de suspensie. Wagon-ul pe benzină avea un şasiu clasic, cu sistem de suspensie mecanic, în timp ce pentru sedanul cu hayon a fost disponibil un sistem adaptiv de suspensie (CCD – Continous Control Dumping).
Deşi sunt un fan al versiunilor break, pot spune că în combinaţia motorizare pe benzină – suspensie mecanică, Mondeo nu este impresionant. Ţinuta de drum este remarcabilă, fără discuţie, dar nu pe cât de sportivă m-aş fi aşteptat, în succesiunile interminabile de viraje din jurul Malagăi resimţindu-se destul de des schimburile de mase. Compensează faptul că Mondeo poate fi extrem de confortabil în cazul utilizării ponderate, iar sistemul de direcţie comunicativ şi precis este un atu care, de exemplu, se simte drept un minus în cazul unui concurent redutabil ca Mazda6. Motorul EcoBoost de 1,5 litri are resurse bune de putere şi cuplu motor, doar că cifrele sunt mai impresionante decât trăirile pe care le imprimă pasagerilor. De asemenea, deşi este un produs al erei downsizing, nu este chiar un campion al consumului de combustibil.
Mult mai aproape de preferinţele mele, şi îndrăznesc să cred că şi de cele ale utilizatorilor români, este motorul diesel care produce 180 CP. Rafinat, liniar, plăcut în asocierea cu transmisia cu şase trepte, oferă reprize lăudabile fără a cere un tribut exagerat de la pompă, cu un minim de efort fiind relativ simplu să obţii un consum mediu situat în jurul valorii de 5 l/100 km. Poate că parte din aprecierea mea pentru motor vine şi din modul în care se simţea automobilul în ansamblu, sistemul adaptiv de suspensie fiind mai plăcut şi mai precis în răspuns. Cu trei moduri de funcţionare, Normal, Comfort şi Sport, este o opţiune ce merită a fi bifată din start. Sigur, Mondeo nu va fi chiar un monument de agilitate, pentru că nu trebuie să uităm despre ce gabarit este vorba, dar luptă serios la titlul de dinamicul clasei. Şi în cazul acestei versiuni de configurare direcţia primeşte o bilă albă de la mine, pentru modul plăcut în care îi răspunde şoferului.
Concluzie
Noul Mondeo este o apariţie extrem de solidă, experienţă celor de la Ford asigurându-i un start lansat în Europa. Evenimentul de la Malaga nu a făcut decât să ne confirme ceea ce bănuiam deja, că reţeta clasică a casei este aplicată cu brio. Totuşi, cu un anume mare rival german aflat tot la început de drum, tind să cred că cea mai inspirată direcţie pe care o va putea urma Ford este de a umbla cu mare grijă la preţuri – în avantajul clientului.