Cu câteva săptămâni înainte de Sărbatori, ne-am făcut un cadou și anume o vizită la muzeul Porsche din Zuffenhausen. Ce am descoperit în periplul nostru prin acest loc plin de istorie în rândurile de mai jos.
Porniți din Munchen pe o vreme pe care nu-ți vine să-ți dai nici măcar ciobănescul german afară din casă, autostrada în reconstrucție ne-a purtat 250 km într-acolo. Pe măsură ce GPS-ul ne anunța că suntem la doar o aruncătură de băț de a noastră destinație finală, soarele s-a hotărât brusc să ne facă o primire de gală.
Parcă și el știa că ritmul cardiac creștea invers proporțional cu distanța până la punctul terminus. Coborâm cuminței o colină din Zuffenhausen, semafor, semafor, fabrică pe stânga… stop! Porscheplatz, nr. 1 – bine am venit! În față clădire mare, arhitectură futuristă greu de descifrat. Dar, până la urmă, și el a fost un nebun, nu? Un nebun frumos; el, Ferdinand Porsche, omul care a pus orășelul cu nume complicat din coasta Stuttgart-ului în inimile pasionaților auto. Clădirea-i frumoasă, dar abia așteptăm s-o vedem din interior. Așa se împlinesc visurile; așa se alimentează pasiunea. Așa pătrunzi cu un zâmbet larg în lumea Porsche. O istorie amplă, complexă, concentrată inteligent în Porsche Museum.
Doi jurnaliști auto din România, porniți din pasiune către universul născocit de un inginer auto genial. Cu acreditările făcute din timp, suntem onorați cu acordarea unui ghid personal. Întrebăm de el la recepție; Dieter urma să apară imediat. „Hello”-ului nostru i se răspunde cu un „salut” de toată frumusețea, pentru că Dieter, născut și crescut în România până în 1985, avea să ne acompanieze prin muzeu în limba română. Frumoasă surpriză!
Muzeul Porsche a fost deschis în 1976, într-un loc cu posibilități modeste de expunere, de aceea cele aproximativ 300 de exponate de la acea vreme erau afișate prin rotație, câte maxim 20. Trecerea anilor, evoluția companiei dar mai ales cultul fanilor pentru Porsche, a condus la o investiție de aproximativ 100 de milioane de euro într-un nou stabiliment, opera arhitectului Delugal Meissl, construit în imediata vecinătate a fabricii și inaugurat pe 29 ianuarie 2009.
Pentru mine a fost o zi specială, 4-5 ore pe care nu le voi uita niciodată, parte din merit revenindu-i gazdei noastre, Dieter Gross, parte companionului Dragoș „Porsche” Băltățeanu și parte exponatelor. Și ce bijuterii! De la primele opere inginerești ale lui Ferdinand Porsche, la primul studiu aerodinamic întreprins în 1939, primul automobil Porsche din istorie (1948), conceptul pentru ceea ce avea să devină legenda 911 Carrera, plus automobilele care și-au marcat apăsat trecerea prin motorsport, fie că discutăm de Le Mans, Dakar, Formula 1 sau Carrera Cup, totul, dar absolut totul este la superlativ!
Mai ales atunci când, privilegiat de statutul de jurnalist, poți vizita și atelierul în care sunt restaurate și întreținute exponatele și alte modele istorice Porsche (Danke, Dieter!). Aș putea să mai povestesc mult și bine de ceea ce le-a fost dat ochilor mei să vadă, dar vorbele mele ar fi prea goale în comparație cu ceea ce a surprins aparatul foto. Și da, deși sună a clișeu, unele fotografii valorează cât mii de cuvinte. Convingeți-vă!