Seat debutează în disputatul segment al SUV-urilor compacte cu noul Seat Ateca. Dispunând de platforma MQB a concernului VW dar beneficiind de ADN-ul sportiv al mărcii Seat, Ateca se anunţă unul din cele mai atractive SUV-uri compacte de pe piaţă. Primul test de la Barcelona.
VW are două SUV-uri, Audi trei SUV-uri şi Skoda unul. Doar Seat nu avea un SUV în catalog într-un segment care creşte continuu atât ca număr de membri cât şi ca procent din totalul pieţei europene. Ateca este construită pe platforma MQB a concernului VW utilizată şi la noul Tiguan. Însă flexibilitatea platformei MQB, la care doar distanţa dintre puntea faţă şi pedalier este fixă, a permis o poziţionare clară a lui Seat Ateca faţă de VW Tiguan.
Sora spaniolă a lui Tiguan este mai compactă cu 13 cm, ampatamentul este mai scurt cu 5 cm, iar înălţimea este mai mică cu 6 cm. Însă prin mărimea interiorului şi gama de motoare, Seat Ateca se poziţionează clar tot în clasa compactă, printre concurenţii vizaţi fiind Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga, Mazda CX-5 sau Kia Sportage.
Deşi ampatamanetul este mai mic cu 5 cm şi nu are banchetă culisantă ca Tiguan, Ateca oferă foarte mult loc în spate atât la cap cât şi la genunchi, spaţiul în spate fiind mai generos decât la unii rivali care au dimensiuni exterioare mai mari. Şi volumul portbagajului este generos oscilând între 510 şi 1.604 litri cu bancheta rabatată (485 – 1.579 litri la versiunile 4×4). Aceste valori reprezintă ceva mai puţin decât la Tiguan (520/615-1.655 litri) dar mai mult decât la Qashqai (430-1.585 litri) sau Sportage (490-1.492 litri). Segmentele banchetei spate se pot rabate atât clasic de la un buton de pe marginea spătarului cât şi de la două manete din portbagaj dar prin rabatere nu se crează suprafaţă plană de încărcare. Practic: hayonul se poate deschide opţional acţionat electric sau prin mişcarea piciorului pe sub bara de protecţie spate.
Faţă de Tiguan, Ateca are un design mai incisiv cu muchii ascuţite şi agresive şi un montant spate mai dinamic cu o linie înaltă a caroseriei care urcă spre spate.
Interiorul preia în mare parte layoutul de la Tiguan dar sunt unele diferenţe. Displayul de 8 inch al sistemului multimedia este amplasat mai sus între gurile de ventilaţie verticale în timp ce la Tiguan displayul este plasat mai jos sub gurile de ventilaţie orizontale. În rest, blocul climatizării este identic ca şi amplasarea indicatoarelor de bord cu precizarea că la Tiguan se poate comanda tablou de bord configurabil ca la Passat sau Audi TT, opţiune indisponibilă la Ateca.
Nu putem însă trece cu vederea câteva detalii specifice lui Ateca. Butonul de pornire al motorului cu afişaj cu litere roşii clipeşte la pornire, farurile cu LED opţionale se aprind alternativ în alb şi portocaliu la pornire şi se oferă o lumină ambientală în 8 culori diferite.
Seat nu mai este ruda săracă a lui VW nici în ceea ce priveşte sistemele de asistenţă. Practic, toate sistemele de asistenţă de la Tiguan se regăsesc şi la Ateca de la asistentul de bandă activ cu reglaj al direcţiei până la pilotul automat adaptiv, asistarea la frânare de urgenţă, asistarea la traficul din spate, camera de luat vederi la 360 grade cu vedere de sus sau sistemul de parcare de ultimă generaţie 3.0.
Ateca este disponibilă cu cinci motorizări, surpriza faţă de Tiguan fiind motorizarea de bază de 1 litru în trei cilindri cu 115 CP. Nu a fost disponibilă la drive testul din Spania dar am testat-o pe un Golf şi având în vedere masa redusă a lui Ateca 1.0 de numai 1.280 kg cu siguranţă va corespunde aşteptărilor pentru o motorizare de bază. Alternativa dinamică pe benzină este cunoscutul motor turbo de 1,4 litri cu 150 CP disponibil atât în versiune 4×2 cât şi 4×4 combinat cu transmisie manuală cu 6 trepte sau automată cu 6 trepte.
În domeniul diesel, versiunea de bază este 1.6 TDI/115 CP combinată cu tracţiune faţă şi cutie manuală 6 trepte, în timp ce motorul 2.0 TDI/150 CP poate fi cumpărat cu tracţiune faţă (cutie manuală şi DSG cu 7 trepte) sau cu tracţiune integrală 4Drive şi cutie manuală. Versiunea de top 2.0 TDI de 190 CP este combinată standard cu tracţiune integrală şi cutie DSG cu 7 trepte.
Seat oferă trei echipări pentru Ateca: Reference, Style şi Excellence. Previziunile Seat sunt că 70% din clienţi vor opta pentru versiunea de top Excellence. De altfel, Ateca pare să fie cel mai de succes Seat construit vreodată. 5.000 de clienţi au comandat maşina fără să o vadă, iar pe site-urile Seat s-au înregistrat 400.000 de configuraţii. Nivelul de top Excellence are materiale de calitate, oferă o ambianţă premium şi beneficiază de excelentele scaune cu tapiţerie de alcantara în zona centrală şi părţile laterale foarte bine profilate, îmbrăcate în stofă.
- Ţinută de drum dinamică
- Motoare rafinate şi puternice
- Confort de înaltă clasă
- Interior elegant mai ales la Excellence
- Calitate de fabricaţie solidă
- Prag la rabaterea banchetei
- Lipsa unor opţiuni de la Tiguan (indicatoare virtuale, banchetă culisantă)
La primul test prin Barcelona şi pe drumurile virajate din Catalunya, am condus versiunile 1.4 TSI 2 WD în echiparea Style, 2.0 TDI/150 CP 4×4 cutie manuală şi 2.0 TDI/190 CP ultimele două în echiparea de top Excellence.
Poziţia de condus este joasă şi foarte confortabilă. În Ateca se stă mai sus decât în Seat Leon ST dar mai jos ca în multe SUV-uri rivale, iar marjele de reglaj ale volanului pe verticală şi adâncime sunt foarte ample.
De la primă probă de condus surprinde plăcut nivelul de zgomot extrem de redus. Indiferent că vorbim de diesel sau benzină, nivelul general de zgomot este foarte redus atât la vânt cât şi la rulare în ciuda jantelor opţionale de 19 inch prezente pe cele două dieseluri.
Dieselul face puţin mai mult zgomot decât benzina dar per total, Ateca îşi întrece majoritatea rivalilor japonezi, coreeni şi europeni în ceea ce priveşte rafinamentul şi nivelul de zgomot.
Cutia DSG oferă mult confort şi este rapidă în schimbări dar cine vrea să economisească o sumă destul de importantă de bani va descoperi o excelentă cutie manuală, precisă şi foarte bine etajată.
O altă surpriză plăcută a fost agilitatea foarte bună a maşinii şi faptul că versiunea 4×4 nu se simte mai greoaie decât cea 4×2 cum este cazul la alte modele rivale.
Faţă de Tiguan, Ateca este cu 100 kg mai uşoară şi cu 13 cm mai scurtă dar nu doar din aceste motive, modelul spaniol este mai incisiv la condus şi subvirează mai târziu.
Ateca oferă şase programe de rulare – Eco, Normal, Individual, Sport plus încă două Offroad şi Snow la versiunile 4×4 – care permit reglajul direcţiei, cutiei automate şi al răspunsului motorului dar o suspensie adaptivă nu este disponibilă.
Însă chiar încălţată cu jantele de 19 inch, am constatat că opţiunea unei suspensii adaptive nu e necesară, maşina oferind un nivel de confort foarte bun. Deşi are o gardă la sol de 187 mm, Ateca nu se înclină prea mult în viraje şi trece elegant peste denivelările scurte. Versiunile 4×4 dispun şi de Hill Descent Control care ajută la coborârea pantelor. Foarte agilă pe şosea şi plăcută în aglomerările urban, Ateca nu se dă în lături când e vorba să atace şi terenuri denivelate. Excelentul cuplaj Haldex de generaţia a cincea îi conferă o tracţiune eficientă iar garda la sol practică şi consolele scurte îi conferp multă libertate de acţiune.
Verdict
Ateca este alternativa mai dinamică şi mai ieftină la Tiguan, oferind în acelaşi timp un interior spaţios, modulabil şi cu accente premium mai ales în echiparea de top Excellence.
model | 1.0 TSI | 1.4 TSI 2WD | 1.4 TSI 4WD | 1.6 TDI 2WD | 2.0 TDI 2WD | 2.0 TDI 4WD | 2.0 TDI 4WD |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor/nr. cilindri | L3, turbo | L4, turbo | L4, turbo | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 999 | 1.395 | 1.395 | 1.598 | 1.968 | 1.968 | 1.968 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 115/5.000-5.500 | 150/5.000-6.000 | 150/5.000-6.000 | 115/3250-4000 | 150/3.500-4.000 | 150/3.500-4.000 | 190/3.500-4.000 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 200/2000-3.500 | 250/1.500-3.500 | 250/1.500-3.500 | 250/1500-3250 | 340/1.750-3.000 | 340/1.750-3.000 | 400/1.750-3.250 |
Transmisie | faţă | faţă | integrală | faţă | faţă | integrală | integrală |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | man., 6 tr./ DSG, 6 tr. | man., 6 tr./ DSG, 6 tr. | manuală, 6 trepte | man., 6 tr./ DSG, 7 tr. | man., 6 tr. | DSG, 7 tr. |
L/l/h (mm) | 4363/1841/1601 | ||||||
Ampatament (mm) | 2638 | ||||||
Volum portbagaj (l) | 510-1.604/485-1.579 | ||||||
Masă la gol (kg) | 1.280 | 1.359/1.375 | 1.460/1.476 | 1.375 | 1.416/1.446 | 1.548 | 1.589 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 11,0 | 8,5/8,6 | 9,0/8,9 | 11,5 | 8,5/8,5 | 9,0 | 7,5 |
Viteză maximă (km/h) | 183 | 201/198 | 192/189 | 184 | 202/201 | 196 | 212 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,2 | 5,3/5,4 | 6,2/6,1 | 4,2 | 4,3/4,4 | 5,1 | 5,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 119 | 124/125 | 143/141 | 111 | 113/115 | 129 | 131 |