Fiesta si Clio sunt cele mai populare modele de clasa mica din Europa, iar noutatile introduse de ambele modele, fie ele tehnice sau estetice, vor dicta modul in care se va comporta pe viitor concurenta.
M-am gândit la titlul acestui comparativ încă de când am aflat că intră în sumarul numărului de față, fără să știu care va fi culoarea mașinilor de test. În ziua în care le-am făcut cunoștință acestor două M&M-uri, care mă trimit nostalgic cu gândul la draga mea echipă de suflet FCM Bacău, doar mi s-a confirmat că o gândisem bine. De fapt, ideea îmi venise după ce am avut ocazia în prealabil să merg cu ambele modele; cu Fiesta la testele internaționale de lansare, de la Roma, și cu noul Clio într-un comparativ AutoExpert desfășurat toamna trecută. Fiecare m-a impresionat la „întâlnirile“ respective.
Pe de o parte Fiesta, un model de referință al clasei, care odată cu facelift-ul elaborat venea cu o sumedenie de schimbări și de multiple noi opțiuni de personalizare, iar pe de altă parte noul Clio, al patrulea descendent al dinastiei, reinventat cu cap și mult curaj de Renault, și cu mari șanse să se transforme în hit. Impactul vizual este destul de puternic, cu un plus pentru Clio. Din orice punct îl privești vei descoperi o grijă deosebită acordată aspectului, iar senzația mea e că designerii francezului au băut ceva apă după nume grele ale design-ului auto italian.
Fiesta e ceva mai pragmatică. Cu o față complet schimbată (a la Aston Martin, după cum apreciază, cam forțat, unii), care ar fi putut întruchipa chiar o generație nouă (atât de evidentă este schimbarea comparativ cu versiunea pre-facelift), micuțul Ford pare acum mult mai rafinat, mai matur și mai impunător. Dar, ca o opinie personală, versiunea pre-facelift mi se pare că arăta mult mai prietenos, cea de față fiind prea dură, prea masculină.
Pășind în interior dăm peste o reorganizare completă gândită de inginerii Ford. Pe lângă faptul că s-au folosit materiale mult mai bune decât până acum, multe elemente au fost regândite din punct de vedere al utilității și al ergonomiei. Chiar și așa, încă mai există ceva motive pentru cârcotași să ridice din sprâncene, cum ar fi consola centrală cu o dispunere prea aglomerată a comenzilor. În rest senzația este foarte plăcută pentru clasa mică, iar spațiul este excelent, mai ales în comparație cu Clio (în special în cazul spațiului disponibil pentru pasagerii de pe banchetă). Vizibilitatea înspre zona din spate e problematică, dar odată urcat la bordul francezului constați că „boala“ se ia repede în clasa asta.
Excentricul școlit pe străzile Parisului oferă o senzație la bord pe care nu prea aveai ocazia s-o experimentezi în alte modele de volum ce-au ieșit pe porțile fabricilor marcate cu marele romb. Plasticele moi, plăcute la atingere, ornamentele piano black (nu sunt chiar în topul preferințelor personale, dar îi înțeleg pe cei care le apreciază), o triere a butoanelor clasice și o înlocuire a unora dintre comenzi cu cele disponibile odată cu montarea ecranului cu touchscreen, toate au contribuit la un interior destul de high tech, cum ar spune romglezul sadea.
Rămâne de văzut doar modul în care se vor păstra în timp, pentru că prima impresie este de calitate bună. Iar ca bonus Renault oferă acum posibilitatea de a-ți configura interiorul după propriile gusturi, apelând la multiple artificii optice. Stickere, aplicații colorate, un joc de texturi și de culori disponibile pentru unele dintre elementele interioare pe care nici măcar Fiesta nu-l oferă, îți dă posibilitatea să poți construi un Clio atât pentru preotul care merge cu mașina la slujbă, dar și pentru tânărul excentric care hoinărește ca un zevzec pe străzi. În ceea ce privește războiul bagajelor, bătălia se dă la mustață, sau mai bine zis la o pungă cu de-ale gurii pentru un drum mai lung, Clio reușind să se impună pentru doar 5 l (300 l vs. 295 l).
Un olimpic și un campion național. Comparația este puțin forțată, dar are o acoperire dacă luăm la puricat piața românească. Clio a fost mereu o opțiune care s-a pliat perfect pe nevoile utilizatorului român clasic. Preț de achiziție bun, buget de întreținere în ton, fiabilitate decentă, confort în exploatare, plus imaginea mărcii care a avut (prin prisma istoriei) mulți admiratori pe plaiurile mioritice. Ford, deși producea mașini în România cu mult înaintea lui Renault, a fost văzut mai mereu ca o opțiune ceva mai excentrică. Bine, dacă privim ultimii ani, observăm că americanii au recuperat serios din teritoriu, modele ca Focus, Mondeo sau Fiesta devenind opțiuni foarte atractive pentru oamenii care urmăresc un plus dinamic, caracteristic mărcii, de altfel.
Iar imaginea de care se bucură Fiesta la nivel mondial, pe piețele în care este comercializată, conturează portretul olimpicului. O sportivă a clasei, un șasiu setat vădit către plăcerea celui care se află în spatele volanului. Facelift-ul nu putea decât să rafineze și mai tare aceste caracteristici. Noul Clio a făcut la rândul său un pas important comparativ cu fratele său. Direcția este mai bună, suspensia mai silențioasă și mai echilibrată. Cu alte cuvinte un șasiu perfect pentru marea majoritate a utilizatorilor de automobile din mediul urban autohton. Diferența dintre cele două modele este destul de evidentă, totuși, dar partea cea mai bună este că poți găsi exact ce-ți place, iar departajarea asta te poate ghida și mai ușor către ușa cărui showroom trebuie să te îndrepți, prețurile de achiziție pentru modele echipate apropiat fiind sensibil egale.
Am lăsat spre final „armele“ de sub capotă. Avem de-a face cu doi dintre cei mai vânjoși exponenți ai noilor direcții în ceea ce privește motoarele pentru autoturisme. Două agregate care puse cap la cap fac cât unul care până acum câțiva ani ar fi trecut drept o motorizare de dimensiuni normale. Ford se laudă cu neaoșul EcoBoost de 1 litru (999 cmc), piesă care repune ușor, ușor, Craiova pe harta orașelor care contează în industria auto la nivel mondial. 100 CP sunt disponibili la piciorul șoferului, o cifră care nu impresionează neapărat, dar poate conferi un comportament destul de agil autoturismului. Ba chiar găsesc mai inspirată alăturarea cu transmisia manuală cu cinci trepte, asta pentru că versiunea full power de 125 CP, pe care am avut ocazia s-o testăm în trecut, ar mai avea ceva îmbunătățiri de făcut la conviețuirea cu transmisia de care vă spuneam.
Pentru a dispune de toți cei 170 Nm (1.400 – 4.000 rot/min) dar și de o funcționare liniară a motorizării, Ford pretinde că ai nevoie de doar 4,5 l/100 km în regim mixt. Cifrele sunt prea optimiste, cum și consumul anunțat pentru Clio, de 4,3 l/100 km (cu funcția Eco activată) nu este conform cu realitatea. Testul străzii ne-a dovedit că mai putem adăuga până la 2 l în cazul fiecărei cifre declarate în parte, mai ales că Bucureștiul nu-i chiar cel mai bun teritoriu de testare posibil. Propulsorul francezilor, mai mic cu 101 cmc (898 cmc), oferă doar 135 Nm cuplu motor maxim, dar puterea de 90 CP mi se pare arhisuficientă pentru un regim de exploatare normal, fără excese inutile. Deși ambele au trei cilindri, acest lucru este mai evident în cazul lui Clio, vibrațiile la turații joase având amplitudine mai mare și fiind percepute mai ușor în habitaclu.
Una peste alta avem parte de doi temerari corecți, cu public țintă destul de diferit. Ambii vin cu oferte financiare competitive, și mi-ar plăcea teribil să asist la zâmbetele de pe fețele proprietarilor atunci când achită impozitul, sau asigurarea obligatorie, încadrarea la motoare de sub 1 l fiind excelentă în relația cu buzunarul personal al proprietarului.
Date tehnice: | Ford Fiesta |
Renault Clio |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 1.0 EcoBoost | 0.9 TCe |
Nr. usi/locuri | 5/5 | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1025/1555 | 1010/1590 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 3970/1720/1480 | 4060/1730/1450 |
Ampatament | 2490 | |
Volum portbagaj [l] | 295 (980) | 300 (1145) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 1.0 EcoBoost | 0.9 TCe |
Combustibil | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 999 | 898 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 74(100)/6000 | 66(90)/5250 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 170/1400 | 135/2500 |
Cutie de viteze | Manuala/5 | Manuala/5 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 180 | 182 |
0-100 km/h [s] | 11.2 | 12.2 |
Consum urban/extra/mixt | 5.9/3.7/4.5 | 5.6/3.9/4.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 105 | 105 |
1 thought on “Test comparativ – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs Renault Clio 0.9 TCe”
Cu un cip stage 1 la 0,9 tce ajungem la 1.Ecoboost .Oare asa sa fie ,ma bate gindul .Folosesc 0,9tce de 4 ani si consumurile sunt ceva mai mari decit da producatorul insa per total sunt multumit de motor .De ce ar fii mai bun cel American? Inca nu stiu…