Defecțiune Jeep sau șoferi…americani? Peste un milion de exemplare de mașini produse de grupul Fiat – Chrysler sunt rechemate de producător pentru o problemă care implică selectorul de programe ale transmisiei automate.
Problema este următoarea: modelele de Dodge Charger și Chrysler 300 produse între 2012 și 2014, respectiv Jeep Grand Cherokee fabricat între 2014 și 2015 nu au programele de rulare atât de clar simbolizate pe selectorul electronic, încât să șoferii să știe dacă sunt în D, R, P sau N. Marea problemă, pare-se, este la poziția Park, pe care șoferii ”o ratează”, provocând accidente.
Câte accidente? Peste 120 de șoferi și-au privit mașinile luând-o la vale, în 41 de cazuri incidentele soldându-se cu victime. În total, 314 șoferi s-au plâns oficial de probleme de confuzie a programelor de rulare, problema afectând 850.000 de mașini din SUA și 250.000 de exemplare de pe alte meleaguri. Chrysler a investigat problema împreună cu autoritatea de siguranță rutieră din SUA (NHTSA) și au ajuns la concluzia că mașinile n-au nicio problemă tehnică, ci mai degrabă șoferii lor. Aceștia ar trebui să ia la răsfoit manualul de folosire a mașinii.
Comunicatul de presă al grupului FCA specifică: ”Vehiculele afectate de această problemă sunt echipate cu selector electronic, care se întoarce în poziția inițială după fiecare selectare de program. Programul selectat este indicat șoferului prin seturi multiple de lumini indicatoare, dar nu și prin schimbarea poziției selectorului și dacă nu sunt atenți, aceștia pot trage concluzii greșite referitoare la programul selectat. (…) De asemenea, vehiculele emit sunete de avertizare și mesaje de alertă atunci când ușa șoferului este deschisă și programul P nu este selectat.”
Ce mai e de făcut? Să monteze elemente de avertizare suplimentare și un sistem care să împiedice mașina să o ia la vale când șoferul uită să citească instrucțiunile de folosire. Nu se specifică însă când va demara operațiunea de montare a sistemelor izbăvitoare.