Noul smart fortwo este mai… smart ca niciodată, iar noua platformă comună realizată împreună cu Renault aduce multe beneficii. Test cu smart fortwo 1.0 de 71 CP.
Născut ca o alternativă pentru mobilitatea în marile orașe și după o încercare destul de dureroasă (financiar) și nereușită de a extine brandul în anii 2003-2006, smart revine la valorile care l-au consacrat. Așa cum spunea Dieter Zetsche, președintele Daimler, „nu vom extinde gama smart după modelul Mini sau Fiat 500 pentru că esența mărcii este de a fi conectată cu mobilitatea din orașe și schemele de car sharing”.
De aceea, noua gamă smart cuprinde două modele: smart fortwo și pendantul său cu ampatament alungit și patru locuri forfour, ambele păstrând soluția tehnică originală cu motor și transmisie spate.
Noi am testat smart fortwo cu noul motor aspirat de 1 litru și 71 CP, situat la mijlocul gamei între fratele mai mic de 61 CP și cel mare 0.9 turbo de 90 CP.
Smart fortwo marchează progrese pe toate planurile: este mai spațios, mai bine echipat, inte- riorul vine cu o cromatică deosebită și este mai plăcut la condus în oraș. Utilizarea unei platforme comune cu Renault a adus multe beneficii, motoarele și cutiile de viteze fiind de origine Renault. La plăcerea în conducere contribuie noua cutie manuală cu 5 trepte, în premieră la smart, care pune mai bine în valoare resursele motorului aspirat de 1 litru față de vechea cutie secvențială care avea pauze neplăcute la schimbarea de trepte și era lentă. Dacă smart forfour echipat cu motorul de 1 litru și 71 CP mi s-a părut submotorizat, pentru smart fortwo este alegerea ideală. Una din explicații este faptul că fortwo cântărește doar 880 kg, cu 95 kg mai puțin decât forfour, iar acest lucru contează mult la dinamică. Fortwo 1.0 accelerează până la 100 km/h în 14,4 secunde față de 15,9 pentru forfour 1.0, iar la accelerația de la 0 la 60 km/h depășește multe modele compacte. Pe de altă parte, masa de 880 kg nu e chiar mică. Mare parte din ea se datorează celulei de siguranță tridion pentru că panourile ușilor, aripile față, capota față și spoilerele sunt din plastic. Însă această celulă garantează un comportament la impact frontal la fel ca la un C-Class sau S-Class.
Pe fortwo, micul motor de 1 litru se turează liniar și urcă ușor până dincolo de 5.000 rpm cu un zgomot de scuter de lux. Parcă îți cere să îl turezi și din acest punct de vedere smart și-a atins scopul de a oferi multă plăcere. Însă atenție! Chiar și cu sistemul start&stop la bord, consumul oficial de 4,1 l/100 km e imposibil de atins. O valoare mai aproape de realitate este în jurul a 6,5 l/100 km. Aici revoluția nu s-a produs. Un diesel nu va urma fiind prea scump de dezvoltat și nerentabil pentru media anuală parcursă de proprietarul de smart dar versiunea electrică plănuită pentru 2016 se arată foarte atractivă.
Echipare cu gust
Versiunea testată era în echiparea de top proxy care include și pachetul Sport. Chiar și cu suspensia sport coborâtă cu 10 mm și cu pneurile cu talon mai mic de 185/50 R16 pe față și 205/45 R16 pe spate incluse în pachetul Sport, fortwo este clar mai confortabil decât vechiul model, mai ales la trecerea peste denivelări scurte sau peste șine de tramvai. Suspensia sport împreună cu direcția Direct Steer cu asistare variabilă produce mai multă plăcere în conducere și un ruliu mic, iar ecartamentul mai lat cu 10 cm conferă mai multă siguranță și stabilitate. În plus, diametrul de bracaj de 6,95 metri oferă o manevrabilitate superbă în oraș.
De lățimea mai mare cu 10 cm profită și interiorul, care este mai spațios. Doi adulți stau în față ca într-o mașină compactă în scaunele mari cu tetiere integrate și foarte bine configurate de la echiparea proxy. Vizibilitatea este foarte bună de jur împrejur, iar trapa panoramică din policarbonat creează impresia că te afli într-o mașină mai mare. Volumul portbagajului a crescut cu 40 de litri la 260 de litri, fiind mai mare decât al oricărui alt model mini de pe piață. Foarte bun este și accesul la portbagaj, care păstrează soluția cu hayon din două bucăți, partea inferioară suportând o sarcină de 100 kg. Iar în echiparea proxy, spătarul scaunului pasagerului se poate rabate și se pot încărca chiar și două perechi de schiuri sau obiecte lungi de până la 2,22 metri lungime.
Planșa de bord este originală smart, cu volanul specific mărcii, gurile de ventilație sferice și turometrul atașat pe bord. La proxy găsim „mai multă culoare” așa cum a promis Annette Winkler, șefa mărcii: bordul și panourile ușilor în stofă albastră și ornamente albe, scaune îmbrăcate în piele albastră artificială albă și stofă albastră. Se văd și rezultatele colaborării cu Renault dacă privim cheia de contact, măciulia schimbătorului, clanțele de la uși sau centrala multimedia (698 euro la proxy). Însă Mercedes spune că 95% din părțile vizibile pentru clienți sunt diferite față de Renault. Să le dăm crezare. Important este că ambianța Smart s-a păstrat ca și vopseaua exterioară în două tonuri care evidențiază celula Tridion. Iar spre deosebire de forfour care se produce în uzina Renault din Novo Mesto, fortwo se produce în locația originală din Hambach din Franța.
Verdict AutoExpert
Mai fun, mai colorat, mai spațios, mai dinamic, mai bine echipat sau, într-un cuvânt, mai bun. Smart fortwo este esența mobilității. Sigur, de cei 14.884 euro ceruți pentru fortwo 1.0 proxy se poate cumpăra un Fiesta sau un Polo dar unde mai e distracția?Date tehnice | smart |
---|---|
Model | fortwo 1.0 proxy |
Motor/Cilindree (cmc) | L3 aspirat/999 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 71/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 91/2.850 |
Transmisie | cutie manuală 5 trepte |
Tracțiune | spate |
L/l/h (mm) | 2.695/1.663/1.555 |
Ampatament (mm) | 1.873 |
Masă proprie (kg) | 880 |
Volum portbagaj (l) | 260 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 14.4 |
Viteza maximă (km/h) | 151 |
Consum mixt (l/100 km) | 4.1 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | 93 |
Preț (euro cu TVA) | 14.884 |