Gata cu așteptarea! Noul Porsche Panamera a fost lansat! Și arată exact ca în pozele pe care le-am prezentat acum câteva zile: zvelt, dinamic și plin de elemente tipice ultimei generații de mașini produse de nemți.
Noua generație trebuie să ducă mai departe succesul de care s-a bucurat modelul precedent: de la lansarea din 2009, mai bine de 150.000 de unități au fost comercializate pe întreg globul. Pentru a depăși calitatea fabricației care a consacrat actuala generație, viitorul Panamera va fi asamblat exclusiv în uzina Porsche din Leipzig. Constructorul german a investit recent junătate de miliard de euro, special pentru a angaja 600 de oameni care să asambleze noul model.
Privită din lateral, mașina aduce cu un coupe mai mult decât generația anterioară, datorită liniei mai dinamice a plafonului. Pare, mai degrabă un 911 cu 4 uși, decât o limuzină cu caracter sportiv. Partea frontală a primit linii mai decis trasate, cu blocuri optice care adăpostesc 4 LED-uri, ultima semnătură a producătorului din Stuttgart. În spate, stopurile sunt unite de o bandă LED, tipică ultimei generații de mașini produsă de Porsche. Per total, întreg design-ul ce caracterizează noua generație a fost modificat și este foarte clar că, deși păstrează imaginea care-a consacrat modelul, aceasta este unică până la cel mai mic detaliu. În plus, caroseria este complet reproiectată, fiind realizată total din aluminiu.
”Orice privitor va recunoaște imediat linia plafonului în stil coupe, care acum este mult mai ”rapidă”, mai dinamică și este sprijinită de un nou aspect al geamurilor, ce amplifică linia tipică de coupe. (…) Părțile bune ale precedentei generații au fost întărite, în timp ce aspectele slabe au fost eliminate”, spune Michael Mauer, șef peste Departamentul de Design.
În interior, tabloul de bord este dominat de turometrul analogic plasat central, flancat de două display-uri, de 7 inci fiecare, ce afișează câte două cadrane. Caracterul sportiv este, astfel, amplificat la maximum, atât de combinația analogic-digital, cât și de așezarea instrumentelor. Mergem spre dreapta, unde remarcăm uriașul display, de 12,3 inci, al sistemului infotainment, care permite afișarea informațiilor aidoma televizorului din sufragerie. Mai jos – consola centrală înclinată, cu aspect ”curat” este aproape lipsită de butoane fizice.
Toate display-urile sunt configurabile în funcție de preferințele șoferului și fac parte din sistemul Porsche Advanced Cockpit, a cărui interfață se apropie de cea a smartphone-urilor. În plus, Porsche Communication Management (PCM 4.1) oferă pasagerilor o întreagă paletă de conectivități, atât cu telefoanele mobile din habitaclu, cât și online. Iar începând cu noua generație, sistemul Porsche Connect este introdus pe toată gama de echipări, aducând servicii online suplimentare și aplicații folositoare, precum controlul funcțiilor mașinii de la distanță, via smartphone.
Sub capotă se găsesc ultimele generații de motoare dezvoltate de inginerii din Stuttgart. Grație cuplării acestora la noua transmisie automată cu dublu ambreiaj și 8 trepte, PDK II, consumul de combustibil a scăzut cu până la 16% comparativ cu precedenta generație. Această a doua versiune a transmisiei a fost dezvoltată pentru mașinile de circuit, fiind ulterior adaptată modelelor de stradă. Asta spune multe despre performanțele sale…
La început, Porsche Panamera va fi disponibil cu 3 motoare, la alegere, toate combinate cu sistemul de tracțiune integrală. Primul este Panamera Turbo, dotat cu agregatul bi-turbo V8, de 4 litri, capabil să dezvolte 550 CP și 770 Nm @ 1960 – 4500 rpm. El consumă în medie 9,3 l/100 km (212 g/km CO2), promite o accelerație 0-100 km/h în aproximativ 3,6 secunde și atinge 306 km/h.
Apoi, Panamera 4S, echipat cu un turbo V6 nou-nouț, de 2,9 litri, capabil de 440 CP și 550 Nm @1750 – 5500 rpm. Accelerația 0-100 km/h durează 4,2 secunde, viteza sa maximă este de 290 km/h, iar consumul mediu de 8,1 l/100 km (184 g/km CO2).
Încheie lista Panamera 4S Diesel, ce dispune de un motor de V8 bi-turbo diesel, de 4 litri, împrumutat de la Audi SQ7. Agregatul dezvoltă 422 CP și 850 Nm @1000 – 3250 rpm (6,7 l/100 km și 176 g/km CO2). Performanțele dieselului sunte de-a dreptul stelare: 0-100 km/h în 4,2 secunde, viteza maximă 285 km/h. Acestea îl transformă în cel mai rapid model echipat cu motor diesel, aflat în producție!
În viitor, vor mai fi disponibile două motorizări plug-in hybrid, orientate mai degrabă spre performanță dinamică decât spre economie de combustibil. Dinamica de top este completată de sistemul de suspensie pneumatică, cu 3 camere, puntea spate viratoare și sistemul de control electronic al setărilor șasiului, 4D Chassis Control.
În final, de unde ideea cu ”cel mai rapid sedan de lux din lume”? Simplu: nemții au scos noul Porsche Panamera la un tur de Nordschleife, unde acesta a reușit un timp comparabil cu al modelului Porsche 911 GT3 din generația 997! Astfel, cele 7 minute și 38 de secunde îl transformă într-o referință a segmentului din care face parte.
Noul Porsche Panamera poate fi deja comandat, iar livrările către clienți vor începe în luna noiembrie.