O fi oare de mirare? Mai mult de 4 din 5 șoferi preferă să-și șofeze singuri mașinile, în locul sistemelor de rulare autonomă, arată un studiu publicat de Universitatea din Michigan.
Mă întreb cât timp va mai trece până când ”vin să te iau cu mașina”, se va transforma în ”trimit mașina să te ia”! Nu mult, dacă e să ne luăm după previziunile experților. Maximum 4 ani. Prefigurarea noilor orizonturi nu pare însă a fi bine digerată de către șoferi.
Dacă sistemele de rulare semi-automată nu creează atât stres, rularea complet autonomă nu este deloc pe placul clienților de automobile. Astfel, 46% dintre persoanele chestionate preferă să nu beneficieze de sistemele semi-automate de conducere, ceea ce, să fim cinstiți, este un procentaj enorm. Atenție, discutăm despre mașinile cu sisteme de conducere semi-autonomă!
O proporție de 38% dintre respondenți ar prefera sistemele de rulare semi-automată, în timp ce numai 16% dintre șoferi ar merge pe mâna unui sistem de rulare complet autonom. Preferințele printre grupele de vârstă indică o mai mare deschidere către mașinile autonome în rândurile tinerilor, deși, chiar și în eșantionul 18-29 de ani, doar 19% ar accepta o tehnologie complet automată. Șoferii de peste 60 de ani sunt foarte reticenți: numai 9,6% dintre ei ar ”gusta” din noua tehnologie.
Totuși, faptul că 1 din 5 tineri ar alege o autonomă nu flatează deloc viitoarea tehnologie. În aceeași ordine de idei, niciunul dintre ei n-a fost vreodată la volanul unei astfel de mașini, de aceea poate că studiul ar căpăta o relevanță mai mare dacă ar fi reluat după introducerea acestui gen de mașini pe piață.
”Per ansamblu, opinia publicului a fost remarcabil de omogenă pe parcursul celor doi ani pe care s-a întins acest studiu, în pofida mediatizării tot mai puternice a viitoarei tehnologii”, au declarat responsabilii cu studiul.
Încă un fapt interesant: doar 9,7% dintre șoferii chestionați nu sunt îngrijorați de tehnologia din spatele mașinilor autonome, în timp ce 37% sunt foarte îngrijorați.
Dacă ar fi să intrepretăm rezultatele, am descoperi un refuz firesc al șoferilor de a renunța complet la controlul asupra mașinii. Este absolut normal, după ani de zile în care producătorii de automobile au transformat scaunul șoferului în cel mai ”vânat” loc din mașină. A-i înlocui statutul de șofer cu unul de călător, a-i confisca privilegiul de a învârti volanul, de a gusta accelerația, de a dicta viteza seamănă cu a-i lua unui copil jucăriile preferate, trimițăndu-l la culcare. Și câți copii care să meargă la culcare de bunăvoie ați cunoscut? Vreo 16%, probabil. Deci studiul pare a fi corect.
Și da, într-un fel mă număr printre ei. N-aș putea accepta vreodată ca mașina să mă conducă. Sunt, însă, absolut convins de avantajele acestei tehnologii. De aceea o accept și chiar o aștept, atâta vreme cât ”rulare autonomă ” echivalează cu ”rulare opțional autonomă”. Adică atâta vreme cât rămâne la latitudinea mea să decid dacă sunt suficient de obosit / trist / nefericit încât să las mașina să preia controlul. Și nu consider această tehnologie un moft. Sunt șoferi care conduc din obligație, sau care nu sunt siguri pe ei (probabil vreo 16%), care chiar au nevoie de conducere autonomă. Nu este nicio rușine în a o recunoaște, ci mai degrabă o virtute!
Închei prin a releva faptul că 95% dintre șoferii chestionați, deci chiar și o covârșitoare parte dintre cei care ar opta pentru mașinile autonome, n-ar accepta o mașină fără volan și pedale. Q.E.D.
Sursa: autonews