După creșterea constantă a dimensiunilor modelelor din gamă, Skoda se întoarce către nevoile urbane și către bugetul redus, intrând cu pretenții realiste în segmentul mini.
- Calitate buna a interiorului
- motor pe benzina foarte econom
- oferta de spatiu peste media segmentului
- tren de rulare foarte matur
- Design exterior destul de banal
- putine dotari in echiparea standard
Cu vânzări record în 2011, aproape de 900.000 de unități, Skoda intenționează aproape să-și dubleze această cifră, până în 2018. Piețe noi, modele mai competitive și intrarea în segmente noi ar putea fi soluții pentru planurile ambițioase ale cehilor de la Volkswagen. Pe de altă parte, crizele financiare reduc bugetele disponibile pentru cumpărarea unei mașini, foamea de bani a guvernelor impune taxe din ce în ce mai mari pentru posesorii de automobile, iar creșterea prețului petrolului duce la creșteri continue ale costurilor de utilizare.
În aceste condiții, Skoda a intrat în premieră în segmentul mini, Citigo făcând parte dintr-o tripletă, alături de Volkswagen up! și Seat Mii. Asistăm astfel la a doua familie mini, după Toyota Aygo, Citroen C1 și Peugeot 107, iar motivele de mai sus ar trebui să crească numărul modelelor din această categorie, unde concurenți redutabili sunt și Renault Twingo, Fiat Panda sau Chevrolet Spark. Faptul că segmentul mini înseamnă aproximativ 10% din piața mondială, iar un sfert din aceasta este în Europa, arată clar orientarea Citigo către clienții europeni.
Lecție de pragmatism
Într-un fel, cu Citigo, Skoda revine la simplitatea de la începuturi, alături de o funcționalitate record pentru dimensiunile urbane. La exterior este aproape imposibil să descoperi vreun artificiu de design, gama veselă de culori fiind singura extravaganță. Am senzația că Citigo și-a propus să aducă un plus de culoare în traficul urban, propunând curajos nuanțe aprinse de roșu, verde sau galben, mai mult decât potrivite cu segmentul.
Suprafețele netede și liniile simple generează o formă apropiată de un monovolum.Botul scurt și hayonul vertical încadrează patru uși mari și suprafața vitrată generoasă, care atrag atenția de la prima vedere. În plus, ușile din spate par a sugera un spațiu nebănuit, pentru pasagerii de pe banchetă.
Motorul a fost mult împins în față, în timp ce roțile sunt aproape de extremități, urmarea fiind un ampatament mai mare decât al competitorilor majori (2420 mm, față de 2340 pentru 107/C1/Aygo, 2375 Spark, sau 2367 Twingo), în ciuda unei lungimi în media segmentului (de exemplu, Twingo este mai lung cu 124 mm, iar Spark cu 83 mm, în timp ce tripleta 107/C1/Aygo este cu 127 mm mai scurtă).
Urcat la bord, ai senzația că Citigo este mai mare pe dinăuntru decât pe afară, pentru că oferă un spațiu interior comparabil cu modele din segmentul B. Fără exagerare, patru oameni de 1,80 m încap decent, fără vreo urmă de claustrofobie, având loc atât pentru picioare, cât și pentru umeri (aici Citigo deține recordul segmentului, pentru lățimea interioară – 1,36 metri). Sigur, nu trebuie să ne imaginăm călătorii de vacanță, de sute de kilometri, dar condițiile sunt corecte pentru traficul urban, cu drumuri de 30 – 40 de minute.
Lecția de organizare a spațiului continuă cu volumul portbagajului, iarăși record pentru segment. În poziție cu patru locuri, sunt disponibili 251 de litri, comparabili cu modele din segmentul B (de exemplu, tripleta 107/C1/Aygo are disponibili doar 139 de litri, în timp ce Clio are un portbagaj de 288 litri). La nevoie, după rabatarea banchetei, volumul util ajunge la 959 de litri, fiind dificil de imaginat vreo utilizare urbană care să necesite volum suplimentar. Pare incredibil, dar poți căra în Citigo obiecte lungi de până la 2 metri. La capitolul comoditate, poate că ar fi ajutat o înălțime de încărcare mai mică – bara din spate este destul de înaltă, probabil din rațiuni de securitate.
Calitate utilă
Urcat la bord, nu poți să nu remarci simplitatea și sobrietatea specifică Skoda. Și aici, designerii au adus în prim plan utilul, în detrimentul imaginației. Pe scurt, stilul pragmatic Volkswagen. Nu poți să nu remarci economia făcută la unele elemente, cum ar fi panourile de pe uși, care lasă neacoperită o suprafață de tablă relativ mare. Vizual, efectul este chiar plăcut, pentru că beneficieză de câteva pete din culoarea caroseriei, în timp ce funcțional nu am simțit zgomote deranjante. Forme, linii, materiale, culori – totul este corect, fără ideea de a ieși în evidență. Poate și din acest motiv te simți instant ca acasă, comenzile căzând natural sub ochi.
Interesante sunt elementele utile din interior, cum ar fi spațiul de depozitare de pe consolă, cârligul de atârnat geanta, de pe capacul cutiei de acte din dreapta, spațiile din uși sau buzunarele de pe spătarele scaunelor din față. Un exemplu de simplitate este cuierul de pe stâlpul central, turnat odată cu elementul care maschează stâlpul.
Cinci stele
În ciuda dimensiunilor reduse și a tendinței de a pune egal între ieftin și mai puțin sigur, Citigo tocmai a primit 5 stele la testele de impact Euro NCAP. Pentru prima dată la Skoda, airbagurile cap-torace sunt disponibile pentru pasagerii din față. Noul sistem City Safe Drive reprezintă o asistență la frânare mai mult decât utilă în traficul urban, unde o clipă de neatenție poate duce la accident (sigur a trecut prin asta orice șofer, care s-a trezit în pericol să se lovească de mașina din față, care a frânat brusc). Sistemul se activează automat la viteze de până la 30 km/h.
Eco-nomic și eco-logic
Firesc, nu poți avea pretenții sportive de la o mașină dedicată traficului urban. Rolul unui model ca Citigo este să fie mijloc de transport și nu să alerge pe două roți pe serpentine. Ca urmare, sunt de apreciat caracteristicile economice și ecologice ale celor două motoare – de fapt, unul singur, de 999 cmc, cu două variante de management, de 60 și, respectiv, 75 CP. Consumuri în jur de 4,5 l/100 km și emisii poluante apropiate de 100 g/km contribuie decisiv la bugetul utilizatorului. Pentru utilizare extraurbană este, totuși, de dorit versiunea de 75 CP.
Date tehnice: | Skoda Citigo |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.0 MPI |
Nr. usi/locuri | 5/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 855/1290 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3565/1640/1480 |
Ampatament | 2420 |
Volum portbagaj [l] | 250 (950) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.0 MPI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 999 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 44(60)/5000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 95/3000 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 160 |
0-100 km/h [s] | 14.4 |
Consum urban/extra/mixt | 5.6/3.9/4.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 105 |