TEST Audi Q7 3.0 TDI versus Mercedes-Benz GLE 350 d. Lumea SUV-urilor de lux își continuă expansiunea: Audi a lansat a doua generație a lui Q7, iar Mercedes-Benz a revitalizat ML, transformat în GLE odată cu apariția noii versiuni GLE Coupe. Foto: Bogdan Paraschiv
La doi ani după lansarea noului BMW X5 și a lui Range Rover Sport și la un an de la faceliftul lui Porsche Cayenne, ceilalți doi mari jucători din segment – Audi și Mercedes-Benz – vin cu noutăți importante.
Mercedes-Benz a profitat de lansarea lui GLE Coupe pentru a schimba numele ML în GLE. Cu această ocazie toate finețurile tehnice de la GLE Coupe sunt disponibile și pentru GLE în special trenul de rulare adaptiv, noul display al centralei Comand și head-up display plus cutia automată cu 9 trepte și alinierea la noua linie de design. De partea cealaltă, Audi vine cu un model complet nou după un ciclu de viață neobișnuit de lung de nu mai puțin de 10 ani, timp în care Mercedes-Benz și BMW au mai avut o generație. Însă așteptarea a meritat pentru că noul Q7 pare, cel puțin la nivel al inovațiilor tehnologice, mai proaspăt. Dar pentru a da un verdict trebuie să luăm la bani mărunți cele două modele.
Caroserie și interior
Teoretic, atât din punct de vedere al gamei de prețuri cât și ca gamă de motorizări, cele două modele fac parte din aceeași clasă însă Q7 este pur și simplu uriaș. Ampatamentul este mai mare cu 8 cm, spațiul pentru genunchi în spate este mai mare cu 3 cm, iar volumul standard al portbagajului este cu 200 litri mai mare. Cifrele superioare ale lui Q7 sunt confirmate și de impresia subiectivă. Interiorul lui Q7 este mai aerisit și mai încăpător deși nu se poate spune niciun moment că GLE nu este suficient de spațios. Doar în spate la cap, GLE are o înălțime interioară mai mare cu 1 cm, dar în rest Q7 are lățimi interioare față/spate mai mari și în față spațiul pentru cap este net mai mare. Astăzi, poziția mai înaltă de condus la SUV-uri este o modă, deși nu aduce avantaje decât în privința unei vizibilități mai bune pentru persoanele mai scunde de înălțime. Audi a procedat exact invers, poziția de condus în noul Q7 fiind mai joasă, ca într-un break supraînălțat. În Q7 șoferul stă la doar 71 cm de sol, cu 11 cm mai jos decât în GLE. De altfel, și proporțiile lui Q7 sunt diferite de majoritatea SUV-urilor de lux: Audi este mai lung cu 23 cm, mai lat cu 3 cm și mai scund cu 5 cm decât GLE.
Poziția mai joasă de condus și inevitabil centrul de greutate mai coborât al lui Audi are avantaje incontestabile în privința ținutei de drum și eficienței.
Audi nu este doar mai mare ci și mai modulabil. Prin simpla rabatere a spătarului se crează imediat o suprafață plană de încărcare, spătarul fracționabil în raportul 35/30/35% putând fi rabatat și din portbagaj de la două butoane. De asemenea, spătarul se poate poziționa față de verticală la șapte unghiuri diferite. Mai mult, contra a 461 euro, segmentele șezutului banchetei sunt și culisante pe o lungime de 110 mm. La GLE, bancheta este fracționabilă doar 40/60%, spătarul poate fi înclinat doar sub 3 unghiuri
diferite, iar operațiunea de rabatere este mai laborioasă necesitând în prealabil ridicarea șezutului.
De asemenea, portbagajul lui Audi este mai lung și mai lat și are o formă mai practică. Mai mult, Audi oferă standard hayon acționat electric pe când la Mercedes acesta costă extra 644,80 euro.
Cu ocazia faceliftului și modificării numelui din ML în GLE, Mercedes-Benz a înlocuit ecranul de 7 inch încastrat în bord cu unul de 8 inch de sine stătător. Centrala Comand are comenzi clasice cu multe butoane dar nu i se poate reproșa ceva sub aspectul ergonomiei, iar pictogramele de pe display sunt foarte sugestive. În schimb, se poate reproșa multitudinea de alte butoane de lângă controller: butonul rotativ pentru cele cinci programe de condus și cele patru butoane pentru garda la sol, Hill Descent Control și modul Manual al cutiei de viteze.
Audi are o planșă de bord high-tech și o calitate de fabricație superioară lui GLE. Însă ergonomia este complicată la primul contact cu mașina. Butoanele de menu și back sunt plasate destul de departe unul de altul pe touchpad-ul foarte mare, iar comenzile pentru drive select și Hill Descent Control sunt amestecate printre alte butoane. Însă per total, planșa de bord a lui Q7 este mai modernă, mai aerisită, iar displayul virtual (709 euro) oferă multe facilități de configurare, acesta nefiind disponibil la GLE.
Dinamică
Audi vorbește de o reducere a masei la gol de până la 325 kg, din care 100 kg s-au economisit la trenul de rulare. În cazul mașinilor noastre de test, Q7 este mai ușor cu 105 kg decât GLE cu toate că Q7 este mai lung cu 23 cm. Construcția ușoară are un aport decisiv în dinamica superioară a lui Q7. În Q7 șoferul nu stă doar cu 11 cm mai jos decât în GLE ci și centrul de greutate este mai coborât (minus 50 mm față de fostul Q7 datorită montării mai jos a motorului în special). Pe modul Dynamic, Q7 este clar mai incisiv decât GLE în modul Sport. Q7 are un ruliu mai mic, iar direcția este mai comunicativă. Marele Q7 este mai agil și mai plăcut la condus decât GLE. Q7 se poate conduce cu adevărat sportiv pe drumuri virajate, centrul de greutate mai coborât și masa mai mică făcând diferența. În schimb, diametrul de bracaj este mai mare cu 0,6 metri decât la GLE însă cine dorește poate comanda direcția integrală (1.360 euro) care nu doar reduce diametrul de bracaj cu peste 1 metru, ci îmbunătățește și dinamica în viraje.
Surprinzător, trenul de rulare mai moale al lui GLE nu oferă și mai mult confort pasagerilor săi decât în cazul lui Q7. Pe modul Comfort, denivelările ample sunt și mai mult amplificate, trenul de rulare fiind destul de inconsecvent. În schimb, pe modul Comfort, Audi absoarbe mai bine denivelările lungi. Doar peste denivelările scurte, GLE trece ceva mai elegant.
Noul V6 TDI de 3 litri și 272 CP de la Audi este mai bun în toate privințele. Performanțele dinamice sunt net superioare fie că vorbim de accelerații sau de reprize și în ciuda unei puteri mai mari cu 14 CP, Audi consumă cu 1,2 l/100 km mai puțin. Pentru aceste timpuri, diferența este destul de mare.
Motorul lui Audi nu este doar mai performant ci și mai rafinat și mai silențios, iar cutia automată cu 8 trepte se armonizează mai bine cu propulsorul V6. GLE dispune de noua cutie automată cu 9 trepte, care va fi produsă și în România la Sebeș din aprilie 2016. Acesta reprezintă un mare pas înainte față de vechea cutie cu 7 trepte. Oferă o plajă mai largă de utilizare, permite deplasarea la viteze de 130 km/h la turații scăzute de numai 1.800 rpm, ceea ce a dus la scăderea consumului față de fostul ML însă la retrogradări are în continuare unele ezitări, e adevărat, mult mai reduse față de fosta transmisie. Audi Q7 înregistrează și un zgomot la vânt ușor mai scăzut decât GLE care nu își poate ascunde vârsta de 4 ani.
GLE este mai bine pregătit decât Q7 la capitolul off-road. Are tracțiune mai bună în teren greu chiar și fără pachetul off-road optional indisponibil la Audi, care ridică garda la sol până la 285 mm. Chiar și fără pachetul off-road, Mercedes GLE are unghiuri de trecere mai bune și o gardă la sol mai mare de 255 mm față de 245 mm. Iar pe modul off-road cu garda la sol de 255 mm GLE poate merge cu 100 km/h în timp ce Audi nu poate depăși 30 km/h pe modul lift/off-road. Cine caută mai multe aptitudini off-road va găsi în GLE un companion mai polivalent.
Costuri
Audi Q7 începe de la un preț ușor mai mare decât GLE însă datorită opțiunilor mai scumpe, diferența la prețul comparat ajunge la 6.000 euro. Diferența este explicabilă prin prisma faptului că GLE vine standard cu sistemul de faruri inteligente cu LED în timp ce Audi oferă standard doar faruri cu xenon, cele LED cu Matrix fiind foarte scumpe (3.161 euro). Apoi, la Audi, head-up displayul și jantele de 20 inch sunt mai scumpe decât la Mercedes.
Verdict AutoExpert
Așteptarea de 10 ani a meritat. Q7 este superior la toate capitolele. Este mai spațios, mai modulabil, mai modern, mai dinamic, mai eficient și chiar și mai confortabil în condițiile în care prețurile de bază sunt comparabile. Vârsta nu iartă pe nimeni și chiar după updatarea din vara acestui an, GLE nu mai este la prima tinerețe. Își păstrează însă calitățile excelente în teren accidentat.DATE TEHNICE | Audi Q7 | Mercedes-Benz GLE |
---|---|---|
Model | 3.0 TDI Quattro | 350d 4Matic |
Motor/nr.cilindri | V6, turbodiesel | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.967 | 2.987 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 272/3.250-4.250 | 258/3.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 600/1.500-3.000 | 620/1.600-2.400 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 9 trepte, automată |
Tip anvelope | Pirelli Scorprion Verde | Dunlop SP Sport Maxx |
Dimensiuni anvelope | 285/45 R20 | 265/45 R20 |
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate | discuri ventilate |
L/l/h (mm) | 5.052/1.968/1.741 | 4.819/1.935/1.796 |
Ampatament (mm) | 2.994 | 2.915 |
Diametru de bracaj (mm) | 12,4 | 11,8 |
Gardă la sol (mm) | 245 | 255/285* |
Unghi atac/ventral/ieșire (mm) | 23,1/13,1/14,4 | 29/20/28 (30/22/29)** |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.070/695 | 2.175/775 |
Volum portbagaj (l) | 890-2.075 | 690-2010 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,3 | 7,1 |
Viteză maximă (km/h) | 234 | 225 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,2/5,4/5,7 | 7,2/5,9/6,4 |
Volum rezervor (l) | 75 | 93 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | EU6/149 | EU6/169 |
Preț de bază | 65.814 | 64.604 |