TEST BMW 320d xDrive facelift. Un pas mic pentru BMW, un pas mare pentru omenire. Mai rafinat, mai performant și mai economic, Seria 3 facelift recuperează coronița de lider al clasei medii, poziție tot mai contestată de nume cel puțin la fel de sonore. Foto: Bogdan Paraschiv
Presiunea poate fi muza fără de care multe dintre capodoperele lumii moderne nu ar fi văzut niciodată lumina zilei. BMW Seria 3, etalonul clasei medii pentru mai bine de patru decenii, a simțit asta pe propria piele, rivali tot mai puternici precum Mercedes C-Class sau Jaguar XE amenințându-i supremația.
BMW nu bate, însă, pasul pe loc și renovează discret, dar suficient cât să readucă în topul segmentului best-seller-ul ce acoperă nu mai puțin de un sfert din vânzările întregului brand. Statut ce explică de ce evoluția și nu revoluția primează în materie de design. Prizele de aer frontale sunt acum mai late, iar blocurile optice, înnobilate cu opțiunea tehnologiei full-LED și funcția anti-orbire Selective Beam (2.168 euro), au fost redesenate subtil. Modificările aduse interiorului se înscriu în aceeași notă, limitându-se la câteva accente cromate și noi elemente de decor glossy.
Cu adevărat impresionant, în lumina provocărilor numite A4, C-Class și XE, este progresul bifat de BMW la capitolele performanță și eficiență. Meritul revine noilor motoare modulare bazate pe filozofia cilindrului „unic” de 500 cmc. Dacă la baza gamei stă un turbo cu trei cilindri de 1,5 litri și 156 CP, premieră în istoria Seriei 3, vedeta statisticilor de vânzări va fi 320d, iterația de 190 CP și 400 Nm a noului diesel L4 de 2 litri. Puterea și cuplul au crescut cu 6 CP, respectiv 20 Nm, în timp ce consumul și emisiile au scăzut până la 4,0 l/100 km și 106 g/km CO2 – 4,3 l și 112 g pentru versiunea testată, cu tracțiune integrală xDrive (2.480 euro) și cutie automată cu opt trepte (2.263 euro).
Iar toate aceste câștiguri nu rămân captive pe hârtie, ci se răsfrâng direct asupra exuberanței cu care BMW Seria 3 se arată mai dornic ca oricând să dea o lecție de sportivitate rivalilor direcți. Nimeni și nimic nu poate egala accelerația (7,3 secunde), reprizele, cuplul debordant – accesibil încă de la 1.500 rpm; și, mai ales, plăcerea cu care se turează acest diesel desăvârșit de relația sa specială cu superba cutie ZF, etalon încă nedetronat de rapiditate și rafinament, chiar și în fața noilor generații de transmisii cu nouă trepte.
- Dinamică superbă
- Motor vivace, dar economic
- Cutia ZF, în continuare referința segmentului
- Ergonomie excelentă
- Jantele de 19 inch știrbesc confortul suspensiei
- Direcție Sport variabilă vag comunicativă
Rafinamentul, cel puțin din punct de vedere acustic, nu este și punctul forte al motorului, care, deși mai silențios decât dieselul de 2,1 litri din curtea Mercedes, rămâne predispus la zgomote și vibrații nedorite – și asta în ciuda arborilor de echilibrare cu care este înzestrat.
Dinamic, noul Seria 3 este în continuare cu un pas înaintea concurenței. BMW a recalibrat direcția și suspensia (coborâtă cu 10 mm pentru modelele cu pachet M Sport, 5.518 euro), pentru a se asigura că 320d rămâne cel mai bun. Chiar și în compania jantelor de 19 inch prezente pe mașina de test, suspensia adaptivă M (1.158 euro) împletește cu succes confortul și stabilitatea, cu accent pe cea din urmă. Modul Sport aduce, totuși, la lumină slăbiciuni inerente talonului infim al pneurilor, concesie făcută pe altarul sportivității. Repartiția ideală 50-50% a maselor își arată roadele, Seria 3 urmând topografia drumului cu precizia unui i8. Ruliul e istorie! Viraj după viraj, tracțiunea rămâne superbă, cu mici accese de supravirare, un deliciu pentru plăcerea pilotajului. Vag comunicativă și privată de un feedback unitar, noua direcție sport variabilă (263 euro), cu raport de demultiplicare flexibil, nu face, însă, cinste blazonului alb-albastru.
Încheiem pe un ton ceva mai pragmatic, notând oferta de spațiu peste medie, cu cinci locuri confortabile și cel mai generos portbagaj din segment.
Verdict AutoExpert
BMW rafinează rețeta succesului numită Seria 3. Motoare mai puternice și mai economice, finisare în progres și dinamică superbă, acestea sunt ingredientele menite să readucă limuzina bavareză la șefia clasei medii.DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | 320d xDrive 8AT |
Motor | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-2.500 |
Transmisie | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.633/1.811/1.434 |
Ampatament (mm) | 2.81 |
Masă la gol (kg) | 1.61 |
Volum portbagaj (l) | 480 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,3 |
Viteza maximă (km/h) | 228 |
Consum ur./extr./mediu (l/100 km) | 5,1/3,8/4,3 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | EU6/112 |
Preț (euro cu TVA) | de la 42.873 |