Când te gândești la o limuzină de peste 200 CP, ecologia pare ultima ta grijă. Însă, noile BMW 330e și VW Passat GTE țin să ne contrazică. Cele mai noi plug-in hibride din clasa medie împletesc sportivitatea și eleganța cu dragostea pentru natură, manifestată evident prin talentul de a rula cu emisii zero. Două abordări similare, un singur câștigător.
Mirajul electrificării, acest adevărat Eldorado al lumii auto, își pune inevitabil amprenta și asupra clasei medii. Cei mai noi actori în cursa de reducere a dependenței de combustibilii fosili se numesc BMW 330e și VW Passat GTE, două limuzine care propun un concept inedit în segment: două mașini într-una singură. Pe deoparte, avem un automobil ecologic și versatil cu o autonomie electrică utilă și, mai ales, palpabilă în viața de zi cu zi, pe de altă parte, ne bucurăm din plin de rafinamentul unui cruiser în adevăratul sens al cuvântului, capabil să ofere o experiență de condus incitantă, cu cifre minime de consum.
Cum se poziționează, însă, cele două modele? În ton cu tradiția fiecărui brand, BMW 330e joacă rolul sportivului de performanță, cu suflet tânăr, în timp ce Passat GTE îmbracă straiele ceva mai elegante asociate portretului clasic al limuzinei spațioase și confortabile, cu tentă premium. Eficiența e prioritară: pentru o diferență de 2.640 euro comparativ cu un 330i convențional, BMW 330e oferă aceeași putere maximă de 252 CP, dar un consum cu fix 4 l/100 km mai mic: 2,1 l/100 km. VW compară, în schimb, Passat GTE de 218 CP cu varianta 2.0 TSI cu 2 CP mai puternică, dar cu un deficit de 50 Nm. Ecartul de preț este apropiat de cel de la BMW, 3.245 euro, cel dintre valorile medii de consum fiind chiar mai spectaculos: 4,5 l/100 km, GTE fiind creditat cu o medie de 1,6 l/100 km. Dacă punem în oglindă prețurile celor două modele, vom observa că 330e este cu 5.856 euro mai scump decât Passat GTE, dar BMW folosește ca punct de plecare nivelul de echipare Advantage, relativ modest echipat, la prețul comparat, Passat fiind, de fapt, cu aproape 10.000 euro mai ieftin.
Din perspectiva designului, BMW și VW au preferat, în schimb, strategii apropiate. Accentul cade pe minimalism, doar un ochi cu adevărat avizat fiind capabil să distingă un 330e sau un GTE de suratele lor obișnuite. Sigla 330e grefată pe montatul C și capacul mufei de încărcare de pe aripa stângă, respectiv câteva accente de culoare albastră și același port de încărcare, ascuns în spatele grilei frontale, în dreapta siglei VW, de această dată, sunt singurele detalii ce trădează apartanența celor două sedanuri la regnul plug-in hybrid. Uneori, mai puțin înseamnă mai mult, un stil extravagant, exagerat de SF, precum cel propus de Toyota Prius nefiind, oricum, de bun augur într-un segment în care bunul gust face casă bună cu eleganța.
Așadar, imaginea și pretențiile sunt diferite, dar filozofia de bază este aceeași. Ambele modele oferă cinci locuri spațioase (cu un plus pentru Passat la nivelul genunchilor și capului, în spate), ambele sunt animate de un tandem compus dintr-un motor termic pe benzină și unul electric, oricare dintre acestea putând propulsa mașina, împreună sau separat. Ambele oferă o autonomie 100% electrică teoretică de peste 30 km și sunt înzestrate cu baterii moderne Litiu-Ion, reîncărcabile de la rețele de curent alternativ – rețeaua de acasă de 220V sau cea trifazată.
Prioritatea: emisii zero
Două mașini, o singură misiune. Să vedem, însă, care sunt diferențele. BMW dispune de tracțiune spate, un motor turbo cu patru cilindri de 2 litri și 184 CP și unul electric de 88 CP, montat între propulsorul termic și transmisia automată cu opt trepte (identică cu cea a lui 330i). Capacitatea bateriei este de 7,6 kWh, aceasta putând fi încărcată de la prizele convenționale în 3 ore și 15 minute. Dacă se apelează la o stație rapidă, timpul necesar realimentării scade cu o oră, viteza fiind aceeași indiferent de capacitatea stației: maximum 3,7 kWh. Passat vine cu tracțiune față și cu o baterie mai mare de 9,9 kWh, cu un ritm de încărcare, de asemenea, mai alert, cifrat la 7,2 kWh. În total, 2 ore și jumătate pentru alimentarea de la prize rapide și 4 ore și 15 minute de la cele convenționale. Dacă motorul său turbo, tot cu patru cilindri, este mai mic decât cel de la BMW, afișând o cilindree de 1,4 litri și o putere de 156 CP, cel electric, încastrat în carcasa cutiei DSG cu dublu ambreiaj și șase trepte este, în schimb, mai generos, dezvoltând 116 CP.
De apreciat la ambele modele, montarea bateriilor sub podeaua portbagajului, poziție benefică pentru un centru de greutate cât mai coborât. Reversul medaliei este reprezentat de reducerea volumului de încărcare în raport cu omologii din gama convențională: 370 litri versus 480 litri la BMW, respectiv 402 litri versus 586 litri la VW. Cablurile de încărcare sunt depozitate într-un compartiment dedicat de sub podea la Passat sau într-unul din stânga portbagajului la 330e. Și BMW și VW oferă standard cabluri destinate încărcării de la prizele de 220V, cele compatibile cu rețelele trifazate fiind disponibile opțional: 242 euro la 330e și 127 euro la GTE.
Așadar, cine reușește să controleze mai bine complicata tehnologie hibridă? Ambele mașini se pun în mișcare în liniște deplină (în modul electric) și ambele oferă mai multe moduri de conducere. Asemănările se opresc, în general, aici. Complementar programelor clasice de rulare Efficient Dynamics (Eco Pro, Comfort, Sport, Sport+), trei moduri ajută șoferul lui BMW 330e să conducă eficient: Auto eDrive, Max eDrive și Save. Primul este activat automat la pornire și este asociat rulării hibride, motorul termic și cel electric funcționând fie împreună, fie separat, al doilea blochează sistemul de propulsie în modul electric (viteză maximă 120 km/h), iar al treilea este dedicat conservării energiei din baterie, respectiv încărcării acesteia dacă nivelul de curent a coborât sub 50%. În modurile Max eDrive și Eco Pro, cu bateria plină, BMW 330e a parcurs în traficul urban 22 km. Atunci când nivelul de încărcare al bateriilor scade sub nivelul critic de 3% sau viteza trece de pragul de 80 km/h în modul hibrid Auto eDrive, motorul termic se trezește la viață, asumându-și rolul de generator de energie pentru acestea, cel mai bun randament de realimentare fiind atins în modul Sport. Pe trasee mai lungi, motorul clasic este cel care asigură, în general, propulsia, încârcând, în același timp, bateria. Consumul mediu de benzină, cu bateria epuizată, a fost de 6,5 l/100 km în afara orașului (5 l/100 km cu bateria plină) și 8,9 l/100 km în oraș. Pe autostradă, BMW consumă 6,9 l/100 km cu bateria încărcată și 6,8 l/100 km cu rezerve de curent zero.
Și Passat oferă mai multe moduri de rulare, mai precis patru, cu unul mai mult decât BMW: E-Mode, Hybrid, Charge și GTE. Diferența rezultă din faptul că Passat are două moduri hibride – GTE și Hybrid, și nu unul singur cum are 330e (Auto eDrive), dar care este reglat relativ similar GTE-ului de la VW: ambele motoare sunt active în majoritatea timpului împreună, favorizând dinamica și nu eficiența. Modul Hybrid de la VW, în schimb, este orientat mai mult către consum, propulsia electrică fiind prioritară. Trebuie spus că, la VW, cu GTE activat, motorul termic nu se oprește niciodată, iar modul sailing al transmisiei nu este nici el posibil. Passat are o baterie mai mare, prin urmare și autonomia electrică în traficul urban este mai generoasă, cu 33,4 km măsurați în setarea E-Mode destinată rulării cu emisii zero. Modul Charge, echivalentul lui Save de la BMW, conservă bateria, folosind motorul termic pentru propulsie și pentru reîncărcare. VW oferă în plus o setare diferită a transmisiei pentru forța aplicată de sistemul de recuperare a energiei la frânare, în modul B. Și consumul de benzină este mai mic decât la BMW: 7,6 l/100 km pe traseul de test urban și 6,3 l/100 km în regim de drum național, cu bateria goală, respectiv 4,2 l/100 km cu aceasta încărcată la maximum. Media înregistrată pe autostradă este singurul capitol la care Passat se recunoaște învins: 7,5 l/100 km, indiferent de gradul de încărcare al bateriei, cu 0,7 l/100 km (0,8 l/100 km cu bateria plină) mai mult decât consumul afișat de 330e. Explicația este, însă, simplă. BMW este înzestrat cu o transmisie cu opt trepte în loc de șase, avantaj insurmontabil la viteze stabilizate de croazieră.
Sport sau eco?
Sistemele de propulsie similare nu se traduc prin personalități identice nici în ceea ce privește dinamica. Cu o direcție incisivă și un răspuns mult mai spontan la apăsarea pedalei de accelerație, BMW 330e este de departe cel mai agil model din test. Meritul revine și motorului electric cu electromagneți asimetrici, bazat (exact ca la i3) pe principiul reluctanței care îi permite să își mențină cuplul ridicat și la turații înalte, oferind în plus o funcție de overboost electric permanent cifrat la 100 Nm (250 Nm pe perioade scurte). Coordonarea dintre propulsorul electric și cel pe benzină este aproape telepatică, transmisia ZF fiind, ca întotdeauna, un exemplu de rapiditate și rafinament. Nici zgomotul propulsorului termic nu este deranjant, prin comparație cu unitatea TSI de la VW, mult mai vocală. Și cutia DSG prezentă pe GTE pare sensibil inferioară ofertei BMW, prin prisma caracterului său ușor ezitant, scos la lumină de modul GTE. Passat se revanșează, totuși, prin confortul superior al suspensiei, setate parcă pentru a înghiți sute de kilometri de gropi tipic mioritice, fără pic de stres. Mai rigid, la 330e fiind resimțiță mai mult și greutatea bateriei la trecerea peste denivelări scurte, BMW pune plăcerea pilotajului mai presus de orice, feedback-ul vizibil mai sintetic al direcției oferit de Passat confirmând încă o dată acest statut.
VW câștigă, însă, la capitolul confort (inclusiv la spațiu și modularitate, cu un portbagaj mai încăpător și mai bine configurat) mai mult decât pierde din punct de vedere al dinamicii, detaliu ce ar putea face diferența în viziunea ecologiștilor, interesați mai mult de economia pură și mai puțin de sportivitatea intrinsecă BMW. Cifrele nu mint: Passat GTE este limuzina mai eficientă, cu un consum electric de 3,37 km/kWh versus 2,89 km/kWh pentru 330e.
Verdict AutoExpert
BMW și VW oferă o alternativă eco bine ancorată în viitor, combinând autonomia specifică motorului termic cu posibilitatea de a merge fără emisii prin oraș. Ambele se laudă cu un consum foarte redus cu bateria încărcată și acceptabil cu aceasta descărcată. În plus, diferența de preț față de versiunile convenționale este moderată, alegerea sistemului de propulsie devenind o simplă chestiune de gust.
DATE TEHNICE | BMW | Volkswagen | |
---|---|---|---|
Model | 330e | Passat GTE | |
Motor termic | |||
Motor/nr. Cilindri | L4, turbo+electric | L4, turbo+electric | |
Cilindree (cmc) | 1.998 | 1.395 | |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 184/5.000-6.500 | 156/5.000-6.000 | |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 290/1.350-2.450 | 250/1.500-3.500 | |
Motor electric | |||
Putere max./turație (CP/rpm) | 88/2.500 | 116/2.500 | |
Putere totală (CP) | 252 | 218 | |
Cuplu total (Nm) | 420 | 400 | |
Transmisie | spate | față | |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | dublu ambreiaj, 6 trepte | |
L/l/h (mm) | 4.633/1.811/1.429 | 4.767/1.832/1.456 | |
Ampatament (mm) | 2.81 | 2.791 | |
Diametru de bracaj (m) | 11,3 | 11,7 | |
Masă la gol (kg) | 1.685 | 1.703 | |
Volum portbagaj (l) | 370 | 402 | |
Baterie (kWh) | 7,6, Litiu-Ion | 9,9, Litiu-Ion | |
Timp de încărcare 220V/380V (ore) | 3,15/2,15 | 4,15/2,5 | |
Autonomie electrică (km) | 37 | 50 | |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,1 | 7,4 | |
Viteza maximă (km/h) | 225 | 225 | |
Consum mediu (l/100 km) | 2,1 | 1,6 | |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |||
Accelerații | |||
0-60 km/h (s) | 3,1 | 3,9 | |
0-100 km/h (s) | 6,4 | 7,4 | |
0-130 km/h (s) | 9,9 | 11,2 | |
1 km cu start de pe loc (s) | 26,2 | 27,8 | |
Reprize | |||
70-90 km/h (în D) (s) | 2,7 | 2,9 | |
70-120 km/h (în D) (s) | 5,8 | 6,5 | |
performanțe dinamice | |||
Viteză maximă (km/h) | 229,9 | 230,9 | |
Frânare de la 100 km/h | |||
La gol, rece (m) | 42,2 | 41,3 | |
Consum | |||
În ultima treaptă la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,0/5,8/7,3 | 5,5/6,4/7,9 | |
Cu bateria | |||
încărcată | În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | electric/5,0/6,9 | electric/4,2/7,5 |
Consum în test (l/100 km) | 3,7 | 3,7 | |
Cu bateria | |||
descărcată | În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 8,9/6,5/6,8 | 7,6/6,3/7,5 |
Consum în test (l/100 km) | 7,5 | 7,1 | |
Autonomie electrică (km) | 22 | 33,4 | |
Masă și dimensiuni | |||
Masă măsurată (kg) | 1.867 | 1.829 | |
Distribuție mase (%) | 49/51 | 54/46 | |
Zgomot interior | |||
La 50 km/h (dB(A)) | 54,0 | 56,1 | |
La accelerare maximă (dB(A)) | 69,9 | 70,9 | |
COSTURI ȘI GARANȚIE (lei cu TVA) | |||
Impozit anual (lei/an) | 0* | 0 | |
Interval revizii (km) | cf. Computer de bord | 30 | |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 0** | nc. | |
Garanție | 2 ani fără limită de km. | 2 ani fără limită de km. | |
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani | |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | |||
Preț de bază | 43.98 | 38.124 | |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie | |
Pilot automat adaptiv | 1.806 (1) | 1.173 (2) | |
Climatizare automată | serie | serie | |
Sistem de navigație | 1.619 | 585 | |
Scaune față reglabile electric | 1.121 | 1.134 | |
Tapițerie de piele | 1.823 | 2.31 | |
Faruri LED adaptive | 2.098 | 514 | |
Jante aliaj 16/17/18 inch | serie/866/1.782 | - /serie/720 | |
Suspensie adaptivă | - | 1.052 | |
Cablu încărcare rapidă AC | 242 | 127 | |
Vopsea metalizată | 906 | 521 | |
Preț comparat (euro cu TVA) | 54.461 | 44.488 |