TEST Jaguar XF. Cu o platformă nouă, disponibilă şi pentru XE, noua generaţie lasă impresia că uită intenţionat unele maniere britanice. Foto: Dragoș Savu
E foarte greu să fii sortit să te bați serios cu Audi A6, BMW Seria 5 sau Mercedes-Benz Clasa E, dar cei de la Jaguar afișează o încredere debordantă. Încă de la lansarea noului XE, Jaguar a comunicat nonșalant că a găsit ac de cojocul veșnicilor premianți germani. Cam așa stau lucrurile și în cazul lui XF.
Acum, ca simplu spectator de pe margine, ai tinde să dai dreptate, pentru că britanicii încă se pricep să-i dea o notă de noblețe aparte unui automobil, stilistic vorbind. Ba chiar proporțiile noului XF sunt mai bine calculate decât în cazul lui XE, unde designerii pare că au dorit să plece mai repede în concediu, atunci când au ajuns la partea din spate.
Rigiditatea torsională este mai bună cu 28%, în timp ce utilizarea aluminiului în construcția caroseriei a condus la o reducere a greutăţii cu pană la 190 kg (Jaguar pretinde că distribuția maselor pe cele două punți este egală). Noul XF este mai scurt cu 7 mm, dar ampatamentul a fost sporit cu 51 mm. Problema e că alegerile în această clasă sunt, de cele mai multe ori, cinice, iar dincolo de o siluetă elegantă (din punctul meu de vedere, cea mai din segment și unele dintre cele mai rafinate unghiuri) trebuie să vii cu multe chichițe care să mângâie ego-ul oamenilor cu bani.
Interiorul noului XF este o evoluție a vechiului model, dar preia idei atât de la XE cât și de la gentleman-ul XJ (vezi linia superioară a bordului). Aici intervine o primă neconcordanță. Te aștepți ca de la un producător insular, unul premium, să apară tot felul de detalii de finețe, să-ți ia ochiul cu bun gust. Ei bine, dincolo de o ergonomie relativ bună, Jaguar pune accente speciale unde nu te aștepți, așa cum sunt ghidajele aeratoarelor pe care tronează frumos numele mărcii, dar trece cu vederea alte elemente cum ar fi padelele de schimbare a treptelor de viteză de pe volan, fabricate dintr-un plastic banal și cu un aspect muncitoresc.
Şi tot legat de ergonomie, mi se pare amuzantă dispunerea butoanelor de pe portiera șoferului, pentru că de fiecare dată când am vrut să umblu la geam, accesam de fapt comenzile memoriilor scaunului, sau faptul că încălzirea aceluiași scaun are butoane dedicate, dar doar pentru a porni un submeniu pe ecranul sistemului multimedia, de unde se pornește efectiv sistemul (nici măcar la modelele de lux nu e nevoie de o soluție atât de complicată).
Iar apropos de butoane, plasticul din care sunt fabricate nu denotă aerul de noblețe despre care îmi tot bat gura.
În rest, scaunele sunt confortabile, iar pasagerii de pe banchetă au suficient spațiu inclusiv la genunchi, dar mai ales la picioare (sub scaune), o chestiune de care, în BMW Seria 5 de exemplu, te poți plânge. În rest, antifonarea interiorului este relativ bună la zgomotul de rulare, dar perfectibilă la cel produs de motorul diesel, cam prea guraliv.
Noul sistem multimedia, prezent și pe XE, are o rezoluție bună și poate afișa concomitent mai multe informații, grupate lizibil. Ecranul InControl Touch are 8,2 inch și este flancat de butoane clasice, în vreme ce varianta sa mai scumpă, de 10 inch, elimină butoanele laterale. Modurile de funcționare (Dynamic, Normal, Eco sau Winter) ale noului Jaguar XF sunt selectabile de la două butoane plasate în spatele selectorului rotativ al transmisiei automate.
Nostalgia motoarelor mari
Noua motorizare Ingenium, de 2 litri și 180 CP este suficient de performantă pentru un automobil exploatat ponderat, însă nu îi poate imprima modelului un comportament de „pisică” la care probabil că pasionații mărcii visează. El este disponibil doar în soluția constructivă cu punte motoare spate, tracțiunea integrală urmând a fi disponibilă abia din vara anului 2016. Este, în schimb, un motor care vine cu costuri de utilizare pe termen lung foarte bune, iar realitatea ultimilor ani ne-a demonstrat că din ce în ce mai mulți clienți ezită să mai sară pragul cilindreelor de 2 litri, chiar și în acest segment pretențios.
Doar că, aici e o treabă delicată. E clar că europenilor le plac motorizările pe motorină, iar când Jaguar a ales să renunțe la încăpățânarea cu care ținea cu dinții de motoarele alimentate cu benzină, s-au produs ceva furori. În cazul noului XF 20d avem un motor destul de mic, destul de gălăgios, care oferă performanță dar nu suficientă cât să te ducă cu gândul la proverbialele modele din trecut. Și nu știu dacă atragerea de clienți noi e mai avantajoasă în detrimentul celor tradiționali. În mod sigur, mai profitabilă este! Dacă ești genul de utilizator care se duce la Jaguar ca să-și cumpere un automobil care să corespundă poveștilor din trecut, chiar dacă te încăpățânezi să mergi pe mâna motorinei, e bine să te orientezi la un motor mai mare. Dacă nu ești fanul tradițiilor de marcă, versiunea testată de noi e numai bună.
- Design elaborat, impunător şi rafinat
- Direcţia incisivă şi ţinuta de drum apreciabilă
- Spaţiul generos în spate
- Imaginea modelului
- Diesel relativ zgomotos
- Vizibilitatea în spate
În mod normal, Jaguar XF în versiunea diesel de 2 litri vine la pachet cu o transmisie manuală cu șase trepte, proiectată în colaborare cu ZF. Aceeași companie a conceput și transmisia automată cu opt rapoarte oferită opţional şi testată de noi, mult mai potrivită caracterului mărcii. Rapidă și îndeajuns de intuitivă, pune bine în valoare cuplul de 430 Nm furnizat de unitatea de sub capotă, iar pentru un plus de sportivitate oferă și un mod de funcționare Sport (S).
Jaguar vrea să ridice stindardul sus și în ceea ce privește ținuta de drum. Echilibrată în mod normal, mai tăioasă în modul Dynamic, reușește să imprime vehiculului un comportament general rafinat, în ton cu marca. Denivelările sunt filtrate bine și silențios (chiar și în cazul jantelor de 18 inch), iar acesta este un atu, având în vedere că standardul „duşmanilor” de care am amintit este foarte sus. Trenul de rulare adaptiv este pe placul celor care vor să se și bucure de șofat, iar sistemul de direcție este destul de greu, de intrigant, cumva de inspirație BMW. Oricum, senzația generală este că șasiul suportă mai multă performanță, deci rămâne de văzut cum se vor achita la încercări motorizările mai umflate.
Verdict AutoExpert
Trăgând linie, avem un Jaguar, iar acesta în sine poate deveni un argument suficient pentru un automobil de statut. Găsesc motorizarea de 2 l drept un mic compromis, chiar dacă întregului pachet nu i se pot imputa lipsuri, ci mai degrabă scăpări neatente.DATE TEHNICE | Jaguar |
---|---|
Model | XF 20d |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.999 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 180/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 430/1.750-2.500 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.954/1.880/1.457 |
Ampatament (mm) | 2.96 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.595/655 |
Volum portbagaj (l) | 540 |
Acelerație 0-100 km/h (s) | 8,1 |
Viteză maximă (km/h) | 229 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 5,2/3,8/4,3 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/114 |
Preț (euro cu TVA) | de la 50.220 |