Mercedes-Benz G-Class, off-roader-ul de legendă cu o istorie de peste trei decenii și jumătate, primește un plus de putere și mici retușuri de design. Am testat versiunea entry-level Mercedes G 350 d cu motorul diesel V6 de 3,0 litri, acum cu 245 CP.
Puține automobile se pot mândri cu o carieră atât de lungă și de fastă precum cea a legendei numite Mercedes G-Class, puținii săi rivali intrând, unul câte unul, în cărțile de istorie. Nu și off-roader-ul german, manufacturat încă din 1979 la uzina Steyr-Puch de la Graz, Austria, și supus în 2015 unui nou facelift, menit să-i prezerve prospețimea, până la apariția unui urmaș 100% modern, preconizat pentru finele acestui deceniu.
Nimeni nu poate nega farmecul retro cu totul aparte al angularului Mercedes G-Class. Puține s-au schimbat de la modelul original din 1979, incluzînd aici balamalele de rit vechi, semnalizatoarele independente amplasate pe capotă sau parbrizul perfect vertical. Deși discrete, modificările de design încearcă să insufle o tușă modernă, prin luminile de zi cu tehnologie LED, noua grilă și bara față redesenată, cu prize de aer în stil AMG.
Penelul designerilor s-a dovedit chiar mai timid odată ajuns la interior, renovarea lui G-Class rezumându-se la instrumente de bord reconfigurate, cu două ceasuri tubulare ce încadrează un display multifuncțional de 11,4 inch, schimbătorul de viteze și volanul preluate de la fosta generație E-Class. Rezultatul este o ambianță atemporală, vizibil depășită, totuși, de standardele în continuă evoluție din segment.
Forma chiar urmează funcției în cazul Clasei G, care oferă un portbagaj suficient de încăpător, cu un volum cuprins între 487 și 2.126 de litri. Un dezavantaj rămâne pragul înalt de încărcare, secondat, bineînțeles, de hayon, care se deschide în lateral și nu în sus, soluție puțin compatibilă cu locurile înguste de parcare. Spațiul disponibil este, de asemenea, limitat, în special în privința locurilor din spate, care puteau fi mai generoase. Adulții se vor plânge, inevitabil, de locul redus dedicat genunchilor și de spătarul prea vertical al banchetei. Dar, mai întâi, aceștia trebuie să fie capabili să urce în cabină, pentru că înălțimea mare a lui G-Class poate face accesul dificil. Pentru mai mult confort, apelați la GLS.
În ceea ce privește caracteristicile tehnice, însă, G 350 d pare ceva mai bine ancorat în prezent. Motorul V6 turbo-diesel de 3,0 litri vine acum cu 245 CP – un plus de 34 CP; și un cuplu de 600 Nm (înainte 540 Nm). Notele sale aspre, într-o primă fază, se estompează gradual în palierul superior de turații. Reprizele nu sunt deosebit de flatante, avînd în vedere masa la gol de 2.612 kg a Clasei G, care ajunge totuși de la 0 la 100 km în 8,8 secunde (9,1 secunde anterior), respectiv la o viteză maximă de 192 km/h. Sistemul start&stop standard își pune decisiv amprenta asupra eficienței, cu un consum mediu cotat la 9,9 l/100 km (11-14 l/100 km în traficul real) versus 11,2 l pentru modelul anterior. Transmisia automată 7G-Tronic Plus (serie) prezintă și un mod manual, însoțit de padele pentru schimbarea vitezelor amplasate pe coloana de direcție. Există, în plus, un mod Eco și unul Sport, acesta din urmă fiind și singurul recomandat pentru menținerea unui tempo decent.
- Veleități off-road inimitabile
- Design și imagine unice în clasă
- Diesel rafinat, mai puternic și sensibil mai economic
- Dotări multimedia moderne
- Confort și spațiu interior limitate
- Dinamică perfectibilă, direcție lentă
- Preț și consum prohibitive
Șasiul separat, închinat activităților off-road, este înzestrat cu noi amortizoare adaptive menite să îmbunătățească confortul la rulare și să reducă ruliul caroseriei, plus un software ESP reconfigurat. În pofida gadget-urilor electronice acceptate cu reticență la bord, Clasa G oferă încă senzații de modă veche la condus. Cu cât viteza crește mai mult, cu atât este mai dificil să menții direcția. Volanul se abate adeseori de la traiectorie, solicitând corecții repetate din partea șoferului, asistarea hidraulică dovedindu-se comunicativă, dar lentă, cu o rază de bracaj realmente intimidantă (13,6 m). Natura spartană, exagerat de fermă a suspensiei trasează portretul unei mașini ce trebuie condusă eminamente încet, mai ales la traversarea denivelărilor ample. Dincolo de 130-150 km/h, G-Class cere o „mână fermă”. Aerodinamica își joacă aici rolul, forma cazonă a Clasei G (Cx – 0,54) aruncîndu-te într-o luptă continuă cu vântul însuși.
Dar, niciunul dintre aceste incoveniente nu mai contează odată puse față în față cu veleitățile off-road singulare. G 350 d facelift reține soluția caroseriei cu șasiu separat și punți rigide, oferă o gardă la sol de 21 cm, se poate scufunda cu entuziasm în vaduri de apă adânci de 600 mm și se laudă cu unghiuri de atac (36 grade) și degajare (27 grade) care umilesc orice SUV modern. Iar reductorul și cele trei diferențiale blocabile individual (central, față, spate) livrează un nivel de tracțiune inegalabil pe suprafețe acoperite cu noroi, nisip, zăpadă sau orice alt obstacol. Extrem de solid, G-Class nu este doar o legendă off-road, ci și un exemplu de robustețe. În fond, strașnicele G-wagen de la finele anilor ’70 sau ’80 încă mai servesc armata germană și austriacă, fără a da cel mai mic semn de îmbătrânire. Greu de ucis!
Verdict AutoExpert
Nimeni și nimic nu poate egala charisma Clasei G. Farmecul său retro este atemporal, cu ajutorul motorizărilor revizuite și a tehnologiilor moderne integrate, expertul off-road fiind capabil să supraviețuiască cel puțin încă un deceniu. Confortul limitat compromite, însă, din fașă ideea că G-Class poate îmbrăca straiele unei mașini de familie, dedicată uzului cotidian.DATE TEHNICE | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | G 350 d |
Motor/nr.cilindri | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.987 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 245/3.600 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 600/1.600 - 2.400 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată/7 trepte |
L/l/h (mm) | 3.874/1.727/1.414 |
Ampatament (mm) | 2.495 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.295/480 |
Volum portbagaj (l) | 487-2.126 |
Acelerație 0-100 km/h (s) | 8,8 |
Viteză maximă (km/h) | 192 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 11,1/9,1/9,9 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/261 |
Preț (euro cu TVA) | de la 90.678 |