TEST Toyota RAV4 HSD 4×4. Toyota se delimitează încet-încet de curentul diesel, îmbrățișând tehnologia hibridă pe care mizează de aproape două decenii. Acum a sosit rândul SUV-ului compact RAV4 să primească o versiune hibridă, alături de un facelift discret, dar de efect.
Puțini își mai aduc, poate, aminte că, în 1997, Toyota îndrăznea să reseteze scala de valori a tehnologiei în industria auto. Revoluția s-a numit Prius, primul model hibrid de serie din istorie. Motorul termic și cel electric puteau funcționa pentru prima dată în armonie perfectă, prevestind, astfel, finalul dominației diesel.
Nouăsprezece ani mai târziu, hibridizarea propulsiei rămâne laitmotivul Toyota, motoarele diesel, atât de dragi clientelei europene, trecând, fără regrete, în plan secund. Acum, în plin scandal Dieselgate, calea aleasă de constructorul nipon capătă parcă, brusc, sens. Creditate cu cifre de consum, de multe ori, chiar mai flatante decât cele cu care se laudă rudele lor convenționale, modelele hibride poluează mai puțin, fără a apela la sisteme catalitice scumpe și complicate.
Consecvenți, japonezii promit să populeze fiecare segment cu modele hibride, după electrificarea citadinei Yaris și a compactei Auris sosind momentul să îi urăm bun-venit primului SUV hibrid Toyota, RAV4 HSD (Hybrid Synergy Drive).
A patra generație RAV4, lansată în 2013, se înnoiește, așadar, cu o versiune hibridă, acompaniată de o operațiune timpurie de facelift, menită să îi imprime SUV-ului compact un aer vizibil mai burghez. Complet redesenată, partea frontală integrează acum o pereche de faruri mai mici și mai agresive, unite de o baghetă cromată fină în centrul căreia tronează o siglă Toyota de un albastru electric pătrunzător – semn al apartenenței la regnul modelelor hibride ale mărcii.
Vântul schimbării bate hotărât și la interior. Calitatea percepută și ergonomia se apropie, în sfârșit, de rigoarea școlii germane, totul este simplu și bine organizat, cu o notă în plus pentru display-ul tactil central al sistemului de infotainment și cel dedicat computerului de bord care se bucură de o grafică nouă și de o diagonală mai generoasă, de 7, respectiv 4,2 inch. Oferta de spațiu rămâne de referință în segment, RAV4 oferind o libertate excelentă de mișcare la cap și genunchi. Bancheta cu unghi de înclinare variabil pentru spătar, este montată, însă, destul de sus, ca într-un amfiteatru, din pricina poziționării bateriilor sub șezutul său. Acumulatorul clasic de 12V a fost și el mutat sub podeaua portbagajului. Volumul de încărcare are, astfel, de suferit, acesta fiind mai mic cu 46 litri cu scaunele în poziție standard sau cu 102 litri cu ele rabatate, decât la versiunea cu propulsie clasică: 501-1.633 litri.
Noul RAV4 facelift se revanșează, în schimb, cu un pachet complet de sisteme de asistență moderne reunite sub umbrela Toyota Safety Sense. Notăm funcțiile de frânare automată cu detecție a pietonilor și de monitorizare a unghiurilor moarte și a benzii de rulare, faza lungă inteligentă, pilotul automat adaptiv sau camerele video pentru parcare cu vedere de ansamblu la 360 grade în format „Birdview”.
Mai mult decât o simplă soluție de propulsie
Într-o mare de SUV-uri compacte diesel, RAV4 are curajul de a fi diferit. Toyota mizează totul pe cartea hibridizării, odată cu operațiunea de facelift, programul diesel fiind restrâns drastic la o singură versiune cu motor de 2 litri și 143 CP, de origine BMW, oferită exclusiv cu transmisie manuală și tracțiune față. Cei care țin la blazonul 4×4 sau își doresc o transmisie automată trebuie să învețe să iubească din nou benzina, având la dispoziție fie o variantă aspirată de 2 litri și 151 CP, fie hibridul HSD, mai scump cu aproximativ 3.000 euro, în echipări similare. Pus în fața consumului mai mic și al imaginii infinit mai bune, cu iz high-tech, ale modelului HSD, diferența de preț nu mai atârnă, totuși, la fel de greu în balanță.
Ce se ascunde, însă, sub sigla Hybrid Synergy Drive? În esență, sistemul de propulsie hibrid respectă rețeta clasică Toyota, fiind preluat de la fratele premium Lexus NX300h. Cu alte cuvinte, un motor termic de 2,5 litri și 155 CP, ce funcționează în ciclul Atkinson (timp de admisie și, implicit, eficiență mărite), lucrează în tandem cu un motor electric de 143 CP, ambele montate pe puntea față. Puterea totală a ansamblului este și ea identică cu cea de la NX300h: 197 CP.
Pentru a conferi lui RAV4 HSD avantajele tracțiunii integrale, Toyota nu apelează la un sistem elaborat cu vâsco-cuplaj, ci la o soluție mai simplă: un motor electric suplimentar de 68 CP grefat direct pe axa spate. Acesta pune în mișcare, doar în condiții precare de aderență, exclusiv roțile posterioare, putând prelua, de asemenea, rolul de generator la frânare. Pus în fața unor condiții dificile de rulare (gheață, noroi), sistemul își arată limitările, RAV4 HSD nefiind, din păcate, la fel de capabil precum vechiul diesel 4×4. Garda la sol nu e nici ea cea mai generoasă din segment: 17,7 cm.
În ceea ce privește dinamica, RAV4 este un cruiser relaxat ce trebuie tratat ca atare. Trenul de rulare nu pare perfect adaptat la gusturile europene, fiind moale, ideal pentru autostradă, dar nu și pe virajele rapide, acolo unde ruliul semnificativ și direcția prea asistată știrbeșc plăcerea pilotajului. Bruscat, SUV-ul Toyota subvirează cu o consecvență dezarmantă, tracțiunea integrală electrică nepermițând transfer de cuplu spre spate. Sistemul ESP nedecuplabil temperează, totuși, în timp util orice neglijență, astfel încât siguranța nu este niciodată, cu adevărat, în pericol de a fi compromisă.
Dacă ați mai condus un Prius, știți deja că unul dintre minusurile sistemului hibrid Toyota este transmisia cu variație continuă. Dar, prezența unei cutii e-CVT nu mai trebuie să fie descurajantă și în cazul lui RAV4 HSD. Confortul acustic este incomparabil mai bun, sunetul motorului pe benzină cu patru cilindri nefiind niciodată exagerat de strident. Acesta se face auzit doar la accelerații puternice, fără a fi realmente deranjant. Cutia CVT mai lasă încă impresia că patinează în modul Sport și reacționează, în continuare, lent în comparație cu o transmisie convențională cu convertizor de cuplu.
La capitolul consum, însă, tehnologia hibridă a lui Toyota își demonstrează din plin eficiența (vezi caseta), noul RAV4 HSD fiind mai economic chiar și decât un SUV diesel. În traficul urban, puțini rivali convenționali se pot lăuda cu cifre reale de consum ce nu trec dincolo de granița de 7 l/100 km. În afara orașului, ecartul poate, deveni ceva mai redus, motorul termic trezindu-se cu rigurozitate la viață, de fiecare dată când acul vitezometrului atinge gradația de 80-90 km/h. La viteze urbane constante, motorul electric intră automat în acțiune, cu condiția ca bateriile să aibă suficientă energie înmagazinată, iar pedala de accelerație să fie apăsată extrem de fin.
Rularea exclusiv electrică este posibilă doar pe distanțe scurte, de maximum 2-2,5 km, modul EV putând fi activat, din fericire, și de către șofer. În modul ECO, RAV4 este eminamente un hibrid, creierul electronic al sistemului HSD fiind cel care decide ce motor funcționează, consumul minimal devenind literă de lege. Toyota nu pune pe primul plan rularea în modul electric, întreaga filozofie din spatele sistemului hibrid fiind bazată pe schimbul permanent de roluri și pe interacțiunea cu accente telepatice dintre motorul termic și cel electric.
Verdict AutoExpert
Să înnoți împotriva curentului are, uneori, sens. Toyota ignoră fără menajamente moda diesel, înnobilând SUV-ul compact RAV4 cu sistemul hibrid de succes Hybrid Synergy Drive, însoțit de un design proaspăt cu accente high-tech. Consumul și emisiile reduse nu au rival printre propulsiile convenționale, Toyota fiind mai aproape ca niciodată de dezideratul de a oferi un tren de rulare ultra-modern la prețul unuia clasic.DATE TEHNICE | Toyota |
---|---|
Model | Rav4 HSD 4x4 |
Motor termic/nr. cilindri | L4, aspirat |
Cilindree (cmc) | 2.494 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 155/5.700 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 210/4.200-4.400 |
Motor electric față | |
Putere maximă (CP) | 143 |
Cuplu max./turație (Nm) | 270 |
Putere totală (CP) | 197 |
Motor electric spate | |
Putere maximă (CP) | 68 |
Cutie de viteze | e-CVT |
Transmisie | integrală nepermanentă |
L/l/h (mm) | 4.605/1.845/1.675 |
Ampatament (mm) | 2.66 |
Volum portbagaj (l) | 501-1.633 |
Masă la gol/sarcină utilă(kg) | 1.690/580 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 8,3 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Capacitate baterie (kWh) | 1,6 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 117 |
Preţ (euro cu TVA) | de la 34.542 |