Să fi scăpat de recesiune? Să fi început să înmuiem covrigii din coada câinilor în laptele și mierea care inundă industria auto? Conform ultimelor cifre de vânzări publicate de producătorii de mașini – da.
După ce Mazda și BMW anunțau vânzări fără precedent pe piața din România, să vedem cum se descurcă și alți producători cu vânzările la nivel european. Începem cu americanii: Jeep a reușit să vândă în martie 10.649 de mașini, o performanță fără precedent în istoria grupului în Europa. Raportat la luna martie 2015, vânzările au crescut cu 14.5%, iar cel mai de succes model în Europa, Renegade, a urcat la 72% din totalul înmatriculărilor de SUV-uri Jeep. În primul trimestru al anului, italienii au cumpărat cu 40% mai multe exemplare de Jeep decât în anul precedent, lucru explicabil prin facilitățile într-o perpetuă creștere de care beneficiază în urma formării grupului Fiat-Chrysler Automobiles (FCA), cea mai importantă fiind rețeaua extinsă de dealeri și service-uri. Primul trimestru al anului a fost un adevărat hit pentru Jeep în Europa, americanii comercializând cu 22.5% mai multe mașini decât în lunile ianuarie – martie 2015.
Traversăm Pacificul și ajungem în Japonia de unde primim rezultate mai modeste: Toyota și-a mărit vânzările în Europa cu 5.1 la sută în primul trimestru, față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la un total de 241.000 de unități. Din acestea, 30% au fost dotate cu motoare hibride, tehnologie care și-a mărit ponderea cu 38% față de anul precedent. Din totalul de mașini vândute de producătorul japonez, 72% au fost fabricate în Europa. Și Lexus a vândut 18.000 de unități, în creștere cu 16% față de primul trimestru al anului trecut. Aici, ponderea de motoare hibride este impresionantă, cu 64% din totalul vânzărilor.
Mazda reușește în Europa progrese la fel de importante ca și în România. Este al 14-lea trimestru consecutiv în care marca japoneză înregistrează o creștere a vânzărilor și al 12-lea consecutiv în care creșterea are două cifre. Într-un trimestru în care creșterea înmatriculărilor de mașini noi în Europa a avut o medie de 8.1%, Mazda și-a urcat vânzările cu 13%.
Vecinii de la vest, sud-coreenii de la Kia reușesc să-și crească vânzările cu 15.1%, totalizând 110.600 mașini. Performerul este noul Sportage, cu o creștere de 40.7% față de vechiul model. Și coreenii vând în majoritate mașini fabricate în uzinele din Europa, în creștere până la 59%. Frații de grup, Hyundai au vândut 126.519 mașini, bifând o creștere cu 5.9% față de primele 3 luni ale anului trecut. Succesul se datorează și numărului mare de modele lansate în 2015: 80% din gama Hyundai a fost reîmprospătată anul trecut.
Revenim în Europa, unde găsim un gigant suferind încă de pe urma scandalului emisiilor. Într-o perioadă dominată de creșteri spectaculoase, grupul VW se limitează la a-și mări cifra de vânzări cu numai 3.3%. Dacă însă privim numărul de autoturisme comercializate, grupul german rămâne lider, cu 1.052.100 unități comercializate. Un impact mai mare a fost resimțit de VW peste ocean, unde vânzările au scăzut cu 2.1% în America de Nord și cu 27.6% în America de Sud! La nivel global, balanța rămâne echilibrată pentru germani, cu o creștere de 0.8%. Dacă analizăm brandurile grupului individual, singura marcă în declin este VW, cu o scădere de 1.3%, în timp ce la celălalt pol, Porsche a sărbătorit o creștere cu 9.5%.