Sistemul de evacuare al unui autoturism modern este format dintr-un lanţ de componente specializate, a căror funcţionare este următoarea: galeria de evacuare colectează gazele arse de la fiecare cilindru, acestea străbat apoi convertorul catalitic, camerele de detentă şi amortizoarele de zgomot şi ies în atmosferă.
Amortizorul de zgomot, cunoscut sub denumirea de tobă de eşapament, este o componentă a sistemului de evacuare ce are ca scop atenuarea frecvenţelor sonore deranjante şi convertirea lor în sunete de intensitate joasă, fiind aşadar un filtru sonor.
Construcţia tobelor de eşapament şi materialele din care sunt fabricate influenţează mult randamentul şi durabilitatea acestora, date fiind condiţiile deosebit de grele în care funcţionează, respectiv temperaturi înalte şi interacţiunea directă cu factorii de mediu. Pe lângă aceste aspecte este bine de ştiut şi faptul că un traseu de evacuare care nu este ales corespunzător are repercusiuni asupra performanţelor motorului resimţite în răspunsul acceleraţiei şi o scădere a puterii.
Sistemele de eşapament sport absorb o cantitate mai mică din puterea motorului deoarece au un traseu simplificat, fără camere de absorţie. Din acest motiv, primul lucru care iese în evidenţă la folosirea unei tobe sport este sunetul diferit de cel al uneia obişnuite.
Tobe sport – mai multă putere?
În jurul acestui subiect se comentează mult cu argumente pro şi contra, în funcţie de parte de care se află cei implicaţi. Dacă ne gândim că sistemul de evacuare al fiecărui motor este calculat în funcţie de puterea acestuia, răspunsul la această întrebare pare evidentă. Totuşi, eşapamentele clasice îşi pierd repede caracteristicile iniţiale, reţinerea în interior a particulelor şi uzura rapidă fiind principalele cauze.
De ce tobe sport?
Tobele sport, fiind din inox, au o rezistenţă incomparabil mai mare decât cele clasice din două motive: materialele din care au fost făcute rezistă mai bine temperaturilor înalte şi coroziunii, iar construcţia interiorului nu permite depistarea sitelor ca în cauza tobelor obişnuite unde uzura începe de cele mai multe ori din interior.
Folosirea frecventă a motorului la turaţii înalte, dar şi eventualele modificări menite să-i sporească puterea, recomandă din plin o evacuare sport, din inox. Dat fiind faptul că o tobă finală din inox are, în general, un preţ cuprins între 100 şi 300 de euro în funcţie de producător, preţ comparabil cu al unei tobe de fabrică al unui autoturism de fabricaţie străină, investiţie într-o astfel de componentă nu poate fi considerată prea mare.
Compatibilităţi
Producătorii de sisteme de eşapament oferă de obicei două soluţii: tobe dedicate, fabricate pentru fiecare model de autoturism în parte şi tobe universale, ce se pot monta şi folosi pe aproape toate modelele cunoscute. Tobele dedicate păstrează caracteristicile de performanţă şi montaj recomandate de fabricantul autoturismului, alegerea acestora fiind simplă, rezumându-se doar la designul părţii vizibile.
În cazul optării pentru o tobă de eşapament universală, este bine de ştiut că acestea se aleg în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului şi puterea acestuia, dar şi de volumul şi tipul constructiv al tobei, acesta trebuie să încapă în acelaşi spaţiu ca şi cea originală.
Dacă modificarea eşapamentului este datorită unor schimbări survenite la motor ce au ca urmare modificarea performanţelor, va trebui înlocuit întregul traseu, începând cu galeriile de evacuare şi terminând cu toba finală, toate aceste componente, dar şi elementele de legătură dintre ele (ţevile), trebuind să aibă un diametru de curgere a gazelor mărit pentru a face faţă noilor cerinţe de evacuare ale motorului.