Un festival închinat unei mărci: BMW la Goodwood 2016

Brabham BT52

Cu ocazia centenarului mărcii, BMW primește aprecierile cuvenite: scena centrală a celui mai cunoscut festival auto îi va aparține în întregime. Pentru a răspunde cu aceeași monedă organizatorilor, bavarezii vor aduce mostre de istorie și vehicule actuale de top, aparținând tuturor mărcilor din portofoliu: BMW, Mini, Rolls-Royce și BMW Motorrad.

Cele trei vedete propuse de BMW pentru ediția 2016 a festivalului cu tema ”Accelerația la podea: în căutarea neîncetată a puterii” sunt BMW 328 Mille Miglia Roadster, monopostul de formula 1 Brabham BT52, operă a designerului Gordon Murray și BMW V12 LMR, prototipul care a adus singura victorie BMW în clasamentul general al cursei de la Le Mans.

Roadsterul BMW 328 a fost produs timp de 5 ani, între 1936 și 1940, fiind unul dintre cele 25 de mașini finaliste în concursul ”Car of the Century”. În vitrina cu trofee, familia BMW 328 Roadster / Touring adăpostește peste 100 de victorii, printre care cel mai bun din clasă la Mille Miglia, în 1938 și 24 de ore de la Le Mans, în 1939. Victoria de la Mille Miglia a fost reeditată în 2004, la clasa automobilelor de epocă, BMW 328 devenind prima mașină din istorie care obține victorii atât în cursa contemporană, cât și în cea modernă.

Depănarea istoriei BMW în competiții continuă la Goodwood cu expunerea monopostului Brabham BT52, care a participat în campionatul de Formula 1 în 1983. El era propulsat de monstruosul BMW M12/13 supraalimentat, ce dezvolta 800 CP în varianta de calificări și 640 CP în versiunea de cursă.  Desenul zvelt al șasiului, cu o suprafață incredibil de mică și formă de săgeată de darts, avea drept scop diminuarea efectului de portanță, cauzat de ultimele reglementări ale FIA. Acestea interziceau elementele care accentuau efectul de sol, drept urmare monoposturile deveniseră mult mai greu de controlat din cauza lipsei de apăsare pe asfalt. La volanul său, Nelson Piquet a devenit pentru a doua oară campion mondial, fiind primul pilot de Formula 1 care câștigă campionatul la volanul unui monopost turbo, cu numai 3 victorii în sezon.

Apariția lui BMW V12 LMR pe circuit s-a datorat unei vaste operații de optimizare a modelului anterior, V12 LM. Aerodinamica noului model, studiată la extrem, a adus schimbări radicale de design: prizele de aer au fost mutate deasupra caroseriei, iar elementul de protecție la răsturnare a fost micșorat și poziționat numai în spatele scaunului. Numai cele două modificări au reușit să crească randamentul motorului și să scadă rezistența la înaintare. Motorul a rămas același V12 de 6 litri, estimat la 580 CP, care i-a permis prototipului să atingă o viteză maximă de 342 km/h. Rezultatele au apărut imediat: primele două locuri în calificări, primele două locuri în primele 6 ore și victorie la general.

Pe lângă aceste modele istorice, BMW va aduce pe traseul de 1.16 mile al festivalului și alte vehicule emblematice din istoria de 100 de ani: BMW 507 din 1957, BMW 328 Touring şi BMW 1800 TiSA din 1965, precum și o gamă de motociclete istorice. Vom putea admira, începând cu 23 iunie și Bulevardul M, pe care bavarezii vor expune cele mai carismatice modele BMW Motorsport din ultimii 40 de ani.

Surse: BMW și wikipedia

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top