Deunăzi, site-ul porsche.com a publicat un interviu acordat de futurologul Lars Thomsen. L-am citit și vă expun câteva păreri interesante venite din partea unei persoane avizate.
Ce este un futurolog? Este un specialist care studiază, explorează și cercetează viitorului. Iar cum Porsche vrea să afle mai multe detalii despre viitorul automobilului, s-a adresat unuia dintre cei mai cunoscuți futurologi din domeniul energiei, mobilității și rețelelor.
Este atât de apreciat, încât, de 24 de ani, face recomandări pe bani grei companiilor private și agențiilor guvernamentale despre strategii de viitor și tendințe de afaceri. Portofoliul său include peste 800 de parteneri. Acum, că ne-am convins de valoarea sa, să-i ascultăm previziunile. Gratis, evident!
Celor care se întreabă dacă mașinile vor mai exisista în viitor, expertul le răspunde tranșant: da! Însă nu așa cum le cunoaștem acum. Spre exemplu, oamenii se vor atașa din ce în ce mai puțin de mașini și, deși vor dori la fel de mult să le folosească, nu vor mai fi la fel de interesați să le dețină. Tendința este aceea de a privi mașina strict ca pe unul dintre multele mijloace de transport, și nu ca pe un simbol al statutului fiecăruia. Altfel spus, această tendință a dat naștere și va dicta dezvoltarea serviciilor de car-sharing și se va amplifica odată cu pătrunderea pe piață a automobilelor complet automate, în special în orașe.
Așa cum fiecare dintre noi se așteaptă, motorul termic va deveni istorie la un moment dat. Deja au pătruns pe piață mașinile electrice, mult mai fiabile și ecologice. Totuși, prețul acestora și lipsa autonomiei au clădit un mare zid în calea exploziei vânzărilor. Și acum, bomba: Thomsen previzionează că motoarele electrice vor ajunge să coste mai puțin decât cele termice sau hibride până în 2020! Mai mult, în 10 ani aproape că nu se vor mai produce mașini echipate cu motoare termice! Asta nu înseamnă că exemplarele existente își vor pierde din carismă, devenid chiar mai prețuite pentru tehnologia ”clasică”. Problema lor va fi reprezentată de restricțiile din orașe.
Diferența dintre lumea actuală și cea de peste 10 ani va fi enormă. Actualmente, Germania produce de două ori mai mult curent decât le-ar fi necesar tuturor șoferilor din țară, și asta numai folosind surse regenerabile! Iar în viitor, producerea curentul necesar mașinilor electrice va costa de 4 ori mai puțin decât combustibilii fosili. Mai mult, mașinile vor fi folosite în viitor pentru a acumula energia provenită din sursele regenerabile și a o folosi ulterior și la alte aplicații decât deplasarea. În plus, nici acumulatorii nu mai poluează ca înainte: 98% din materialele folosite la bateriile Li-ion sunt reciclabile și non-toxice. Și chiar dacă ar fi, cele 300 de kg ale unei baterii nu suportă comparație cu cele 20 de tone de combustibil ar de o mașină în timpul vieții sale, împreună cu cele 70 de tone de dioxid de carbon emise în atmosferă.
Dincolo de propulsie, mașinile vor beneficia în viitor de tehnologia de rulare autonomă. Astfel, nu vor trece mai mult de 5 ani până când vom fi plimbați de computere și ne vom putea relaxa, privind împrejurimile. Această tehnologie nu va priva șoferii de bucuria de a-și conduce singuri mașinile. Va transforma, însă, brandurile constructoare de mașini în firme IT și viceversa. Exemplul cel mai recent este dorința Apple de a lansa o mașină în 2019. Asta ca să nu mai vorbim de Google. Natura unei mașini, așa cum o cunoaștem, se va schimba, iar competiția va deveni mai acerbă. Sistemele de asistență, ghidare și rețelele vor căpăta o tot mai mare importanță.
Chiar dacă unele previziuni par desprinse din filmele SF, Thomsen rămâne ferm pe poziții. Ele sunt rezultatul unei expertize clare și, dacă privim în urmă, observăm că multe dintre sistemele pe care acum le folosim în mod uzual, erau de domeniul fantasticului acum 10 ani.