Nimeni nu se naște învățat și uneori, nici instructorii auto nu le știu pe toate. Mulți dintre noi am învățat la școala de șoferi, că atunci când frânezi, trebuie să calci și ambreiajul. Mulți dintre șoferii care circulă acum pe străzi nu reușesc să mențină traiectoria corectă în sensuri giratorii și nici nu nimeresc treapta corectă de viteză.
Să iei virajul cu piciorul pe ambreiaj
Indiferent în ce treaptă ești, nu calci ambreiajul atunci când iei virajul și nu schimbi vitezele în viraj, pentru că ai nevoie de ambele mâini pe volan. Trebuie să reduci viteza înainte de curbă, intri în curbă în frână de motor, nu frânezi și nu accelerezi când nu ai roțile drepte, altfel riști să destabilizezi mașina. Apeși din nou accelerația la ieșirea din viraj.
Să calci ambreiajul odată cu frâna.
“Ambreiaj și frână”, îți spune instructorul de pe scaunul din dreapta, pe durata celor 30 de ore de condus. De ce crezi că mașinile cu transmisie automată nu au ambreiaj? Exact! Ambreiajul este acolo doar pentru schimbarea treptelor de viteză. În rest, uită de existența acelei pedale!
Trasa incorectă la viraje.
Când ești pe circuit, e treaba ta. Când ești pe stradă, este și treaba celorlați. Evită să depășești marcajele care despart cele două sensuri, pentru că nu știi niciodată ce este dincolo de viraj. Trebuie să contracarezi forța centrifugă care este aplicată asupra vehiculului, să anulezi efectul supravirator/subvirator al mașinii. Accelerezi la ieșirea din viraj și schimbi în treaptă superioară.
Ordinea asigurare – semnalizare – schimbare direcție.
Mulți semnalizează intenția, apoi se asigură. Alții au impresia că semnalul le dă prioritate. Niciuna dintre abordări nu este corectă, deci să recapitulăm:
Vezi AICI ce greșeli ne mai învață instructorii la școala de șoferi!