Adevăr sau provocare? Pornim într-o călătorie de două zile, din București până în Arad și retur, într-un Renault Zoe ZE40. Țineți-ne pumnii pe parcursul celor peste 1000 km, iar noi vă vom ține la curent cu evoluția evenimentelor.
– 1.120 km în două zile
– autonomie reală de circa 350 km pe drumuri interurbane
– mașina electrică cu cea mai mare autonomie reală din clasa mică și compactă
Renault Zoe este cea mai vândută mașină electrică din Europa în 2017, cu 30.134 unități vândute, dublu față de fosta generație Nissan Leaf, BMW i3 sau Tesla Model S.
Conform măsurătorilor colegilor noștri de la Quattroruote, Renault Zoe ZE40 a obținut o autonomie de 338 km în oraș și de 278 km în afara orașului, cifre care reprezintă cele mai bune valori înregistrate vreodată de vreo mașină electrică de clasă mică sau compactă.
23.05.2018, ora 17:00
Am pornit de la sediul Renault România cu bateria încărcată 100% (autonomie indicată 300 km, conform stilului anterior de conducere) și, după 32 km rulați în oraș, am ajuns să avem o autonomie de… 306 km, cu un consum de 11,9kWh. Următoarea oprire – Pitești. Ne vedem atunci!
24.05.2018, ora 8:30
Am plecat de la București spre Pitești. Vom folosi câteva trucuri pentru a obține consum redus de energie. Nu utilizăm aerul condiționat și ne deplasăm în spatele unui camion pentru a scădea rezistența aerodinamică. Sunt doar măsuri pentru a obține un consum redus de energie deoarece nu ne facem niciun fel de probleme privind autonomia care este suficientă.
24.05.2018, ora 10:30
Am ajuns la Pitești cu o autonomie rămasă de 170 km, bateria fiind încărcată la 60%. Consumul de energie a fost foarte redus, de 12,9 kWh, iar viteze medie de 73 km/h deoarece ne-am oprit pe drum pentru două fotografii.
Din păcate, nu avem o fotografie prea sugestivă de pe autostradă pentru că un polițist zelos ne-a luat la rost că am oprit 30 de secunde pe banda de urgență pentru o simplă fotografie. În schimb vara pe autostrada spre mare zeci de automobiliști ocolesc ambuteiajele pe banda de urgență și nu îi oprește nimeni.
Alimentăm la stația supermarketului Kaufland de pe strada Exercițiului 216 din Pitești (stație de încărcare rapidă de curent continuu la 50 kW și curent alternativ până la maxim 22 kW, trei locuri de parcare foarte sugestiv delimitate, se pot alimenta mai multe mașini deodată) și indicatorul din bord ne arată că avem nevoie de o oră și 30 minute pentru a încărca bateria 100%. Vom proceda la încărcarea 100% deoarece urmează cea mai lungă etapă Pitești-Sibiu 162 km cu multe urcușuri dar și cu coborâșuri în care sperăm să recuperăm energie.
24.05.2018, ora 12:30
Suntem pe Dealul Negru între Pitești și Vâlcea acolo unde lumea oprește de obicei să deguste un mic. Trebuie să menționăm că nu am încurcat pe nimeni în trafic, ci dimpotrivă am mers la fel de repede ca și cu o mașină cu motor convențional. Media de 47,6 km/h este mai bună chiar decât ne așteptam având în vedere aglomerația de camioane.
Din nou ne-a uimit eficiența, Zoe ZE40 consumând doar 12 kWh/100 km. Avem încă autonomie de 287 km, absolut suficientă să ajungem la Sibiu. Și asta în condițiile în care nu am condus deloc mai încet decât traficul din zonă.
24.05.2018, ora 14:00
Am intrat pe Valea Oltului și suntem în dreptul mănăstirii Turnu în parcul național Cozia. Am avut o surpriză foarte frumoasă și vă asigurăm că nu este nicio greșeală la indicatorul bateriei. Pentru că de la popasul cu mici de pe Dealul Negru drumul coboară mult spre Rămnicu Vâlcea, sistemul de recuperare al energiei la frânare a lui Renault Zoe ZE40 funcționează impecabil și foarte eficient și am ajuns în noul punct de oprire cu autonomie mai mare. Față de 287 km autonomie la popasul cu mici avem acum 295 km la mănăstirea Turnu.
Și am parcurs între timp 88,4 km/h de la Pitești până la mănăstirea Turnu cu un consum de numai 8 kW/100 km dar acești kilowați au fost recuperați din energia de la frânare pe coborâre. Teoretic, cu această autonomie de 295 km putem ajunge dincolo de Deva.
24.05 2018, ora 15:50
Am ajuns la stația de încărcare de la supermarketul Kaufland din Sibiu de pe șoseaua Alba Iulia, nr. 40 (stație de încărcare rapidă de curent continuu la 50 kW și curent alternativ până la maxim 22 kW, de asemenea trei locuri de parcare dedicate cu posibilitate de alimentare multiplă) cu o autonomie de 230 km, bateria fiind încărcată la 58%.
Pentru că aveam încă energie suficientă am încărcat doar 10 kW, iar indicatorul de autonomie ne arată 298 km. Teoretic, am putea ajunge de aici la Arad dar vom mai face totuși o oprire de siguranță pentru a încărca câțiva kW în Deva situată la 112 km de Sibiu. De acolo până la Arad mai sunt 156 km.
Un mic ocol prin centrul istoric al Sibiului.
24.05.2018, ora 18:20
Am ajuns în Deva la supermarketul Kaufland de pe Calea Zarandului, nr. 67 (stație fast Charge și Normal Charge trei locuri dedicate bine delimitate) după un parcurs de 112 km între Sibiu și Deva.
Întrucât am utilizat în mare parte noua autostradă și am mers cu viteze mai mari de 95-100 km/h, am avut un consum mai mare de 11,3 kWh. Autonomia bateriei de 48% este însă suficientă pentru încă 153 km.
Întrucât ultima etapă Deva-Arad are 156 km, ne-am oprit pentru alimentare. Indicatorul de bord ne arată că avem nevoie de o oră și 40 minute până la încărcarea completă însă nu vom sta atât ci vom încărca doar pentru încă 100 km ca să avem și o marjă de siguranță.
24.05.2018, ora 19:30
După o oră și 10 minute de stat la încărcat, am plecat spre Arad în ultima etapă a călătoriei noastre cu bateria încărcată la 75%, suficient pentru ultimii 156 km rămași.
24.05.2018, ora 21:30
Am ajuns la Arad si ne-am permis o aroganță alegând drumul mai lung prin Timișoara. Am consumat 11,2 kWh/100 km si am ajuns în Arad cu o autonomie rămasă de 74 km, media orară fiind de 75 km/h. Ne-am cazat la hotel și acum ne ducem la stația de încărcare de la supermarketul Kaufland de pe Calea Aurel Vlaicu, nr. 139-151. Fiind doar o stație Normal Charge, vom lăsa mașina peste noapte la încărcat.
24.05.2018, ora 22.30
Stația de încărcare nu funcționează pe timpul nopții și fiind o stație normal charge am renunțat și ne-am deplasat la hotel Ibis unde aveam cazare pentru că nici stația de la Rompetrol nu funcționa. La hotel există o priză normală afară în parcare și am pus mașina la încărcat. Însă de la ora 22.30 până mâine dimineață la 8:00 nu se vor încărca mai mult de maxim 18-19 kW.
25.05.2018, ora 8:00
Plecăm la drum cu bateria încărcată 53% suficientă pentru 180 km. Până la stația Kaufland de la Deva sunt fix 156 km. Aflasem că mai există niște stații de încărcare la dealerul Renault Verbiță care are și niște taxiuri electrice Renault dar am preferat să câștigăm timp.
25.05.2018, ora 10:30
Am pornit din Arad cu bateria încărcată la doar 53% și Renault Zoe ZE40 a reușit să parcurgă 160 km ajungând în Deva la supermarketul Kaufland de pe Calea Zarandului, nr. 67 (stație fast Charge și Normal Charge trei locuri dedicate bine delimitate cu o rezervă de 25 km !!! Incredibil! Acest lucru înseamnă că la un condus economic Renault Zoe ZE40 ar putea parcurge cu bateria încărcată 100% circa 350 km în mod real. Nicio mașină din această clasă nu atinge această performanță.
Având doar 7% baterie, trebuie să stăm 2 ore și jumătate pentru o încărcare completă. Însă vrem să o încărcăm 100% deoarece ne bate gândul să trecem Transalpina. Încă facem niște calcule de autonomie pentru că la Sebeș există doar o stație Normal Charge.
Până la urmă, am plecat după ce am încărcat 29,43 kW, echivalent cu o autonomie de 257 km.
Nu vom trece însă peste Translapina deoarece în Sebeș și Vâlcea sunt doar stații de încărcare normală și durează prea mult încărcarea. iar scopul nostru este să facem acest drum în mai puțin de două zile și să demonstrăm că o mașină electrică poate parcurge distanța București-Arad dus întors în două zile.
25.05.2018, ora 13:40
Am ajuns la Sibiu cu o autonomie rămasă de 32%, dar nu am mers foarte economic. Am condus cu 90-100 km/h, cu depășiri, mergând cu viteze unei mașini cu propulsie normală. De aceea, am consumat 15 kWh în cei 112 km între Deva și Sibiu. Chiar dacă am condus mai alert, Renault ne-a gratulat cu un scopr eco foarte bun de 85 din 100 posibil, iar la gradul de anticipare am luat de asemenea o notă foarte bună, de 14.
În stația de încărcare de la supermarketul Kaufland din Sibiu de pe șoseaua Alba Iulia, nr. 40 (stație de încărcare rapidă de curent continuu la 50 kW și curent alternativ până la maxim 22 kW, de asemenea trei locuri de parcare dedicate cu posibilitate de alimentare multiplă) vom sta o oră și jumătate pentru a încărca bateria la maximum.
Apoi vom porni în ultima etapă și dacă autonomia ne va permite încercăm să venim Sibiu – București fără oprire.
25.05.2018, ora 15:50
Avem bateria încărcată aproape la maxim, 97%, și pornim spre București. În funcție de autonomia cu care ajungem la Pitești vom decide dacă putem merge fără să mai alimentăm direct până în București.
25.05.2018, ora 21:00
Am ajuns la București, după 274,6 km fără să alimentăm și cu un scor Eco de 95. În baterie mai aveam autonomie echivalentă pentru încă 80 km. La un calcul simplu, acest lucru înseamnă că Zoe putea parcurge pe drumuri interurbane 350 km!!! Renault Zoe a dovedit și în trafic real pe drumuri interurbane, că poate parcurge distanțe lungi fără încărcare și fără a merge cu o viteză inferioară celorlalți participanți la trafic.
Respect, Renault !!
Verdict
Renault Zoe este în acest moment mașina electrică cu cea mai mare autonomie reală din clasele mini, mică și compactă. Iar acest lucru contează mai mult decât orice la o mașină electrică. Renault Zoe a reușit să anuleze fenomenul anxietății de autonomie care face ca mulți potențiali clienți să se gândească de două ori înainte de a achiziționa o mașină electrică. Să parcurgi 350 km între două alimentări este un record la care nu ne gândeam acum 5-10 ani.
Renault Zoe a reușit să parcurgă distanța București-Arad în două zile într-un interval de timp aproape similar cu o mașină convențională deși a pierdut timp și la stațiile de încărcare. Anul trecut, un rival al lui Renault Zoe a avut nevoie de 4 zile pentru a parcurge același traseu.