De la centrul de stil unde silueta sa impunătoare a prins contur și pista pe a cărui asfalt neted s-au derulat testele de omologare, până departe, în hibernala Laponie, pe ale cărei lacuri înghețate a fost calibrată electronica. Aceasta este povestea noului Peugeot 3008, un SUV compact veritabil.
Ceea ce face această geneză atipică este perseverența aceluiași editor Quattroruote, hotărât să asiste pas cu pas la eforturile imense depuse de Peugeot pentru a crea primul său SUV compact veritabil, conceput și produs 100% in-house de Leul din Sochaux. Totul a început în urmă cu șase luni, dar a fost nevoie de numai un moment pentru a realiza că timpul nu este cel mai bun aliat atunci când vrei să urmărești, să admiri și, inevitabil, să îndrăgești mașina în chestiune, de la un capăt la celălalt al planetei. Acum, când noul Peugeot 3008 nu mai este un secret pentru nimeni, avem libertatea de a scrie ultimul rând din jurnalul de călătorie: efortul a meritat. Pe de o parte fiindcă, în plan strict obiectiv, noul SUV al casei franceze poartă pe umerii săi o cantitate inexorabilă de inovații.
Apoi, deoarece acest pelerinaj, mândria de a asista la nașterea unei noi mașini, te face să simți că ești cu adevărat o părticică din acel proiect, primind cheia celor mai ascunse secrete ale acestuia.Vélizy, fabrica de idei Orice urmă de îndoială e tardivă. 3008 a trecut printr-o schimbare dramatică, devenind un SUV autentic. O mutare menită să îi rescrie propriul ADN, în stare să îi nemulțumească pe fanii vechiului model cu aer de MPV, dar să îi aducă, în schimb, mult mai mulți fani și clienți noi (și Peugeot știe asta) decât ne-am putea închipui.
“În 2004, când am inaugurat linia de producție a generației anterioare, piața de MPVuri de dimensiuni medii valora aproximativ 3 milioane de unități, în timp ce segmentul SUV-urilor echivalente nu depășea 200.000 mașini pe an,” își aduce aminte directorul de proiect, Frank Michel. “Opt ani mai târziu, iată-ne ajunși în momentul lansării unui nou 3008, într-un climat la fel de diferit. Segmentul crossoverelor a explodat, cel al monovolumelor s-a redus dramatic.”Este o imagine ce ilustrează perfect preferințele pretențioasei clientele europene. Și nu numai: comparând boom-ul vânzărilor de SUV-uri cu un fenomen planetar, realizăm că proiectul P84 din care a luat naștere noul Peugeot 3008 are un potenți al imens la nivel global, imposibil de imaginat pentru predecesorul său.
La Vélizy, unde se află principalul centru de stil PSA, țelul comun al designerilor Peugeot a fost tocmai acesta, 3008 fiind desenat cu gândul la multiculturalismul ce domină societatea modernă din zilele noastre. Imaginea de SUV nu a fost, însă, conturată doar prin îmbrățișarea unor linii mai robuste și a unui profil impozant, ci și prin setarea unei poziții de condus mai înalte, tipică unui astfel de model. Atenția deosebită acordată ergonomiei era, de asemenea, aproape inevitabilă, dacă ne gândim că liniile inedite ale habitaclului lui 3008 sunt semnate chiar de Gilles Vidal, părintele lui i-Cockpit, unul dintre cele mai originale concepte de interior din ultimii ani.
Pentru cea de-a doua generație a lui 3008, Peugeot a pregătit un post de conducere avangardist, ce pare să învăluie șoferul, pentru a-i satisface cele mai ascunse capricii. Și, mai presus de orice, vedeta este din nou i-Cockpit, într-o versiune profund renovată, care, în contrast cu 308, introduce un volan și mai mic, plat la extremitatea superioară și la cea inferioară, acompaniat de două ecrane: un set de instrumente de bord complet digitale cu diagonala de 12,3 inch, respectiv un touchscreen de 8 inch cu aspect de tabletă, montat în partea superioară a consolei centrale.
„Acum avem un habitaclu împărțit mult mai clar, în două zone, funcția urmând forma: partea superioară este dedicată privirii, cea inferioară experienției tactile“, explică Vidal.Tehnica, sub lupă În timp ce în Paris lua viață designul noului 3008, la câteva sute de kilometri distanță, sub un strat gros de camuflaj, se contura munca inginerilor Peugeot. Ascuns în umbra pătrunzătoare a pădurii, centrul de încercare de la Belchamps găzduiește cele mai extravagante proiecte și metode de testare ale acestora. Deși de nerecunoscut în stadiile lor incipiente, acestea se vor metamorfoza în doar câțiva ani în mașinile viitorului, automobilele de serie pe care le vom conduce în viața de zi cu zi (inclusiv cele dedicate pieței din China).
“Aici, conducem 45.000 km pe zi și, la finele anului, ajungem la 9-12 milioane de km, “ dezvăluie un inginer. Privite cu nesaț prin ochii curioși ai unui vizitator, activitățile centrului par fascinante și, totodată, absurde, așa cum este și cazul inginerului Brouillat și a echipei sale, însărcinați cu dezvoltarea sistemului de climatizare al mașinii. În buncărul lor, se lucrează de la ora 5 până la 21, în două schimburi, totul pentru a pune prototipurile noului Peugeot 3008 sub lupa celor mai aspre teste la temperaturi extreme (de la -30 la +55° C), timp de șase ore și jumătate. În centrul atenției stau mecanica și instalația de aer condiționat:“Este un proiect delicat prin prisma conotațiilor sale globale. Trebuie să simulăm două zeci de tipuri diferite de condiții climaterice, datele fiind colectate de peste o sută de senzori ce monitorizează fluxul de aer, pompa de apă, refrigerantul și diverse aspecte ale temperaturii și presiunii,“ explică Brouillat. În aceeași zi, este pusă la încercare și seriozitatea colegilor care au dezvoltat și implementat sistemul Lane Keep Alert de avertizare la părăsirea benzii de rulare (acționează direcția independent, între 65 și 180 km/h) și pilotul automat adaptiv, activ între 30 și 180 km/h (controlează viteza prin acționarea motorului și a frânelor). “Rezultatele trebuie să se înscrie într-o palier cuprins între 0,3 și 0,5 g,” conchid specialiștii francezi de la Belchamps.Avanpostul Arjeplog Nu e nimic de făcut. Când te apropii de Cercul Polar, totul se schimbă sistematic.
Lumina, bioritmul, atmosfera: în Laponia chiar și cele mai banale lucruri sunt învăluite într-o aură de senzațional. Iar sub neaua tăcută de la Arjeplog înflorește un ecosistem care pentru noi și pentru noul 3008 reprezintă o sursă nesperată de informații: un microcosmos transformat în habitatul natural al inginerilor (și al paparazzilor). Un avanpost cosmopolit, unde toată lumea se cunoaște cu toată lumea, indiferent de naționalitate sau limba nativă. Italieni, francezi sau nemți, toți se întâlnesc seara la aceleași baruri, cu berea în mână și fotbalul la televizor.
În acest mediu inedit, cândva la finele lunii martie, i-am cunoscut pe Philippe, Stephan și Sébastien. „Setările dinamice sunt gata în proporție de 90-95%. În două săptămâni vom trimite concluziile la Belchamps,” ne spune cel din urmă. “În sezonul rece, o echipă de testare face cel puțin două-trei drumuri până aici, la fiecare două săptămâni.” Sarcina lor este să dezvolte sistemele de asistență la conducere, o misiune ce i-a implicat recent în proiectul lui Citroen C4 Grand Picasso și care îi ține în permanență în strânsă legătură cu furnizorii: Mobileye (senzori radar), TRW (camere video) și Bosch (ESP și ABS). “Da, se întâmplă des ca inginerii lor să meargă cu noi în mașină, calibrarea sistemului de control al stabilității, spre exemplu, implicând nu mai puțin de 40.000 parametri.
Mulți sunt criptați de Bosch, constructorul auto limitându-se, în general, la colectarea datelor și furnizarea lor către furnizor,” explică Phillipe, creatorul primei versiuni a sistemului de optimizare a tracțiunii Grip Control și cosemnatar al patentului pentru noul sistem Hadc. Inginerii iau note în mod febril pe malul lacului înghețat, înainte ca lumina să devină difuză, sub bagheta crepusculului Arctic. Mica armadă de Peugeot 3008 camuflate se pierde în aburii nopții.