Perioada vacanţelor se apropie și mulţi dintre noi încep de pe acum să studieze diversele oferte ale agenţiilor de turism sau să-și facă rezervări la recepţiile hotelurilor ori cabanelor unde intenţionează să-și petreacă zilele de concediu. Dar așa cum banii, pașapoartele, asigurarea mașinii și hainele ocupă primele locuri pe lista lucrurilor de luat în vacanţă, nici asigurarea de călătorie nu ar trebui să lipsească dintre acestea. Pierderea bagajelor ori un accident nefericit poate strica oricui vacanţa, mai ales dacă aceasta este și singura de care beneficiază pe parcursul anului.
Profilul consumatorului Potrivit asigurătorilor, majoritatea clienţilor care cumpără astfel de poliţe sunt persoane tinere, dar și de vârstă medie, care călătoresc în scop turistic, o mare parte dintre aceștia practicând și sporturi de agrement, atât de vară, cât și de iarnă. Cele mai solicitate destinaţii de vară sunt Grecia, Turcia, Bulgaria și, mai recent, Croaţia, iar iarna mulţi aleg să meargă la schi în Austria, Italia sau Franţa ori, de asemenea, la vecinii bulgari. Dincolo de aceste destinaţii clasice, nici cele așa-zise exotice nu lipsesc din preferinţele românilor. „Thailanda, Dubai, Hurghada, dar și croaziere efectuate în jurul lumii pentru perioade medii de 3 luni, vacanţe pe Riviera Franceză ori cu localizare într-un oraș precum Saint Tropez sau Sainte-Maxime pot fi cateva exemple de destinaţii „exotice” pentru care compania noastră a încheiat asigurări de călătorie”, arată Cristina Tănase. Potrivit reprezentantului Gothaer Asigurări, o altă câtegorie predominantă de clienţi pentru asigurările de călătorie este a persoanelor care merg în străinătate în vederea prestării de activităţi lucrative cu contract de muncă la angajatori străini. Riscurile acoperite de poliţe Fiecare tip de poliţă acoperă anumite riscuri, turiștii putând opta pentru cea care li se potrivește cel mai bine și care este adaptată călătoriei mult visate.
Dacă mergi la shopping, în vacanţă sau călătorești în interes de serviciu, produsele clasice aflate în portofoliile asigurătorilor sunt suficiente. Sunt acoperite astfel atât cheltuielile medicale – transport de urgenţă, cu salvarea sau la domiciliu, spitalizare, tratament ambulatoriu, medicamente, intervenţii chirurgicale de urgenţă, tratament stomatologic de urgenţă, cât și cheltuieli de repatriere și cheltuieli de înmormântare, în caz de deces. „La Gothaer, produsul clasic pe acest segment este asigurarea My Travel, o astfel de poliţă acoperind cheltuieli medicale pentru orice destinaţie din lume în patru variante de sume asigurate: 5.000, 10.000, 30.000 sau 50.000 de euro. Un alt produs este Asigurarea de asistenţă medicală pentru călătorii în Spaţiul Schengen pe bază de viză, practic o variantă a asigurării clasice. Acoperirea se acordă pentru vizita la rude/ familie, stabilirea domiciliului în Spaţiul Schengen, studii sau muncă”, explică reprezentanta companiei de asigurări. Pentru cei care călătoresc mai des în străinătate, asigurătorul are o altă soluţie, My Travels, o poliţă pe un an în cadrul căreia este acoperit un număr nelimitat de călătorii. Condiţia este însă ca o călătorie să nu depășească 45 de zile, iar suma asigurată este de 30.000 euro. Cel mai nou produs oferit de companie pe acest segment este Asigurarea Travel-Storno, un produs complex, cu acoperiri începând de la momentul plăţii deplasării în avans în străinătate și până la revenirea în ţară. „Această asigurare protejează inclusiv în faţa riscului de anulare a călătoriei din motive independente de asigurat sau de faliment al companiei aeriene. Practic, te acoperă din clipa în care ai luat decizia de a pleca în vacanţă și ai achitat minim un avans, pe durata deplasării/transportului și pe durata șederii în străinătate”, precizează Cristina Tănase. Pe de altă parte, reprezentanţii Groupama Asigurări arată că principalele riscuri acoperite de o asigurare medicală pentru călătorii în străinătate sunt accidentele și îmbolnăvirile.
Cheltuielile suportate de companie includ: asistenţa medicală de urgenţă, transportul de urgenţă către cel mai apropiat spital sau medic și repatrierea medicală în localitatea de domiciliu sau în cel mai apropiat spital unde se poate acorda tratamentul recomandat. În plus, Groupama Asigurări acoperă o serie de cheltuieli adiţionale după caz: vizita unei rude și repatrierea minorilor, dacă spitalizarea depășește 10 zile, întoarcerea în ţară înainte de finalul călătoriei în cazul decesului unei rude și costul convorbirilor telefonice cu familia și cu medicul de familie. În funcţie de programul ales, pot fi acoperite și cheltuielile privind repatrierea, în caz de deces, în localitatea de domiciliu. „În cazul producerii unui eveniment asigurat, titularul poliţei sau un însoţitor trebuie să apeleze compania de asistenţă menţionată în contractul de asigurare. Pot exista situaţii în care unele unităţi medicale nu vor accepta poliţa drept garanţie și vor solicita achitarea serviciilor. În acest caz, este important ca titularul să păstreze facturile emise și dovada plăţilor efectuate pentru a le putea deconta ulterior”, recomandă director Produse și Daune (Viaţă), Mirela Pop. Costurile poliţei În general, costul unei poliţe de asigurare este influenţat de scopul călătoriei, destinaţie, durată și suma asigurată. De asemenea, dacă se optează pentru acoperiri suplimentare precum bagaje, sporturi de agrement, anularea călătoriei (Storno), este influenţat și preţul poliţei. Sumele asigurate pe acest tip de poliţă sunt oarecum prestabilite. De exemplu, Gothaer oferă posibilitatea de a opta pentru una din cele patru variante de sume asigurate: 5.000 euro, 10.000 euro, 30.000 euro sau 50.000 euro, indiferent de destinaţie.
În piaţă, oferta nu mai este atât de variată, în sensul în care sunt asigurători care nu permit alegerea sumei asigurate, oferind acoperire de 50.000 euro pentru deplasări în Europa, iar pentru destinaţii precum SUA, suma asigurată maximă este 15.000 euro. Cum cumpărăm Potrivit asigurătorilor, cele mai importante canale de distribuţie ale asigurărilor de călătorie rămân agenţiile de turism, în condiţiile în care acestea interacţionează direct cu turistul. „Din cele observate în cadrul companiei noastre, volumele de vânzări vin în primul rând de la agenţiile de turism, apoi din relaţia directă asigurător – client, dar și din poliţe încheiate on-line pe www.gothaer.ro. Punem accent și pe dezvoltarea acestui canal de vânzare pentru a fi cât mai aproape de clienţii nostri. Varianta on-line de emitere ușurează și scurtează procesul de emitere”, explică Cristina Tănase, șef Serviciu Asigurări Persoane și Travel din cadrul Gothaer. La rândul lor, reprezentanţii Groupama Asigurări spun că orice client poate beneficia ușor și rapid de asigurarea de călătorie și de alte produse ale companiei prin reţeaua de agenţii ce are acoperire naţională. „De asemenea, pentru a ușura și mai mult accesul la produs, Groupama a încheiat parteneriate cu mai multe bănci, iar clienţii acestora posesori de carduri beneficiază de asigurare de călătorie, conchide Mirela Pop, directorul Produse și Daune (Viaţă).