Pentru a vedea cum se descurcă Audi e-tron cu autonomia l-am provocat la un tur de peste 600 km pe ruta București-Pitești-Sibiu-Brașov-București. Iată mai jos consumurile și autonomiile în trafic real.
Ca de obicei, punctul de plecare într-un tur cu o mașină electrică a fost supermarketul Kaufland de pe Barbu Văcărescu unde am încărcat e-tron la stația rapidă DC de 50 kW până la 93%. Parcurgerea Bucureștiului la oră de trafic maxim dimineața spre ieșirea către autostrada A1 spre Pitești ne-a mâncat 5% din baterie, consumul fiind de 31,5 kWh. Am plecat astfel pe autostradă cu o autonomie rămasă de 251 km care corespundea unui grad de încărcare de 88%.
Citește testul integral cu Audi e-tron
Cu trei oameni la bord și cu o viteză de croazieră de 120-130 km/h am ajuns în mai puțin de o oră la stația de încărcare Kaufland de la Pitești cu o autonomie rămasă de 55%. Consumul pe autostradă a fost mai decent decât ne așteptam: 26,9 kWh/100 km.
Așa cum verificasem pe aplicația Plug Share, la stație nu era nimeni la încărcat. Trebuie să spunem că nu toate supermarketurile Kaufland din țară au stații de încărcare. De exemplu, în Pitești, Brașov și Sibiu doar câte un magazin Kaufland are stație de încărcare rapidă. Iar la o baterie de 95 kW dacă vrei să ajungi într-o zi de la un capăt la altul al țării ai nevoie neapărat de încărcare rapidă pentru a câștiga timp.
În 40 minute am încărcat aproape 32 kW care corespundea unei autonomii de 273 km. Drumul Pitești-Sibiu, cu urcuș abrupt până la Vâlcea și trafic infernal pe valea Oltului ne-a adus un consum rezonabil de 25,2 kWh/100 km dar viteza medie a fost redusă, de 63 km/h.
Nu din cauza noastră ci a traficului. La Sibiu, surpriză: stația era ocupată de un e-Golf care abia venise și care nu era nici bifat pe aplicație și de un Mercedes B-Class ED branșat la prize AC (sistemul de la B-Class ED nu permite decât încărcarea la AC).
Partea bună este că stația permite încărcarea simultan a două mașini, una la AC și una la DC. Nu puteam decât să așteptăm și să mai facem ceva vânzare la micii de la Kaufland. După o oră de așteptare, ne-am branșat și am încărcat 47 kW în 56 minute.
Computerul de bord ne arăta o autonomie reconfortantă de 311 km. Pentru că din cauza traficului infernal de pe valea Oltului și a așteptării neprevăzute la stația din Sibiu eram în întârziere cu 2 ore, am trecut pe modul Dynamic. Am depășit tot ce ne stătea în cale și am pus la bătaie toți cei 360 CP și de câteva ori chiar și funcția overboost cu 408 CP.
Fără a contoriza oprirea pentru ședința foto și video de la Cârțișoara, am avut o medie de peste 90 km/h, foarte ridicată pentru un drum național. Și consumul a fost pe măsură crescând la 29,4 kWh/100 km. Însă am ajuns la Kaufland în Brașov cu o rezervă suficientă de 98 km autonomie (32% din baterie).
La Kaufland Brașov ne-am întâlnit cu o frumoasă Tesla Model S branșată din fericire la prize AC așa că ne-am cuplat imediat la priza DC. Am stat cel mai mult, 64 minute, pentru a încărca bateria până la 91%. Am decis să parcurgem această porțiune în modul Efficiency și să vedem ce consum obținem.
Mai trebuie luat în calcul că drumul de la Brașov la București este cu mici excepții înainte de Predeal, un drum care coboară. Am reușit să obținem cel mai bun consum posibil, de 20,6 kWh/100 km. Practic, am plecat din Brașov cu o autonomie de 281 km și am ajuns în București după 168 km, la ieșirea spre autostrada A1, cu o autonomie de 201 km și 52% din baterie.
La final am făcut un mic calcul. Dacă mergi economic pe un drum ușor în coborâre poți obține o autonomie de 369 km în condițiile în care bateria era încărcată 91%. Probabil, cu bateria încărcată și puțină atenție poți atinge autonomia magică de 400 km. Dacă mergi sportiv, atunci trebuie să iei în calcul o autonomie de circa 276 km, așa cum am constatat pe Sibiu-Făgăraș-Brașov.
Trăgând linie, credem că aceste cifre sunt încurajatoare pentru a te deplasa la drum lung. Ce nu e la fel de încurajator este rețeaua infimă de stații de încărcare rapide care va deveni rapid depășită dacă se vor vinde câteva sute de astfel de SUV-uri de lux cu baterii mari.
Parcursul detaliat pe etape | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ruta | Distanța (km) | Bateria la plecare (%) | Autonomia la plecare (km) | Bateria la sosire (%) | Autonomia la sosire (km) | Consumul (kWh/100 km) | Încărcare (%) | Număr kW încărcați | Timp încărcare (minute) |
Barbu Văcărescu- ieșire A1 | 14 | 93 | 276 | 88 | 251 | 31,5 | - | - | - |
Ieșire A1 București- Pitești | 104 | 88 | 251 | 55 | 167 | 26,9 | 90 | 32 | 40 |
Pitești - Sibiu | 163 | 90 | 273 | 42 | 134 | 25,2 | 94 | 47 | 56 |
Sibiu-Brașov | 178* | 94 | 311 | 32 | 98 | 29,4 | 91 | 53 | 64 |
Brașov-București | 168 | 91 | 281 | 52 | 201 | 20,6 | - | - | - |
* pe ruta Sibiu- Brașov am făcut un mic ocol la Cârțișoara pentru ședința foto și video. |