În povestea noastră nimic nu e convențional: trei adulți și un copil își fac loc prin mulțimea de mașini poluante cu o mână de vehicule electrice nonconformiste. Cu toții ajung la destinație rapid, cu zâmbetul pe buze, și, foarte important, cu costuri de exploatare mai mici decât ale vehiculelor propulsate de motoare cu aprindere. Bun venit în viitorul circulației urbane! Foto: Bogdan Paraschiv
Reticența față de neconvențional, teama de schimbare și, câteodată, chiar ura pentru temerarii care „curg” prin trafic călărind tot felul de vehicule neconvenționale, îi fac pe unii șoferi să refuze existența lor. Dar nu numai că împart șoseaua cu ei, ci îi vor vedea tot mai des în viitor, când vehiculele electrice, fie că sunt trotinete, biciclete sau scutere, vor acapara orașul în detrimentul mașinilor. Exemplele date de metropolele italiene și franceze încep să se materializeze și în România, iar recent lansatul program Rabla Moto va grăbi tranziția către vehicule electrice neconvenționale.
Eu am renunțat de mult la mașină în oraș în favoarea trotinetei, și nu mai apelez la autoturism decât când se strică vremea. În rest, mă dau pe două roți cu o plăcere nebună, fără să încalc reguli de circulație și fără să-mi forțez norocul. Chiar și respectând regulile, scutesc ceva timp și o grămadă de bani. Dar azi am descoperit că există mobilitate electrică și dincolo de trotinetă. Iată cinci exemple!
Razor X Longboard – vehicule electrice neconvenționale
Bunicile se închină și-și scuipă-n sân. Mamele se uită cu rezervă și-și trag copiii de mână, ferindu-i din calea ei. Copiii fac ochii mari și-și sucesc gâturile după ea, iar tații și bunicii se distrează, dovezi vii că bărbatul nu se maturizează niciodată. În tot acest timp, Teodora, copila de 10 ani, gonește cu telecomanda în mână pe placa ei de 95 cm lungime, cu părul în vânt, stârnind reacții din cele mai ciudate. Știe să-și îmblânzească longboardul, deși abia poate să-l care în mână: placa are 4,76 kg.
Cu toate că merge zilnic cu penny-boardul, și o face de 2 ani continuu, la cele 25 kg pe care le are, longboardul ăsta trage de ea cu o forță animalică, la fiecare împingere a potențiometrului spre înainte, iar tălpile adidașilor se prind cu încăpățânare de suprafața aderentă, aidoma unui șmirghel. Așa că, deși este o jucărie, trebuie să fii al naibii de atent dacă nu ai un copil obișnuit cu „placa”, pentru că accelerația de pe telecomandă nu este foarte progresivă în prima parte a cursei. Dacă ești adult, însă, nu e o problemă, și, în plus, vei aprecia deformarea elastică a plăcii în mers, care absoarbe astfel o parte din denivelările asfaltului.
Atinge aproape 20 km/h cu Teodora și nu are ghidon de care să se țină în mers. Nu are ecrane, nu are trepte de viteză: doar un buton On-Off sub platformă și 3 LED-uri care indică gradul de încărcare a bateriei. Motorașul scoate un zgomot-țiuit care alertează pietonii că se apropie cineva, deci e perfect adaptart circulației pe trotuar. Nu și pe șosea, pentru că nu are lumini, deci vei fi mai greu de observat de către șoferi, iar lipsa ghidonului combinată cu roțile cu diametru de numai 80 mm și cu canalele montate românește, adânc în asfaltul de pe marginea drumului, îți va crește pulsul. Asigură, însă, 40 de minute de adrenalină, iar cu greutatea copilei sare de o oră.
Razor E Prime – vehicule electrice neconvenționale
La un longboard, adaugă-i un ghidon, scapă de două roți și obții o trotinetă. Razor E Prime, în cazul meu. Un vehicul atât de compact, simplu și pur, încât unul dintre colegii mei, deloc străin de lumea „necuvântătoarelor” vehicule electrice, m-a întrebat șocat unde-și ascunde bateriile. Și asta, pentru că arată fix ca o trotinetă simplă de picior. Ei bine, bateriile și le ține în platformă și sunt suficient de mari pentru a rezista 10,9 km cu cele 70 kg ale subsemnatului, la viteze de peste 20 km/h.
Și încă un mic amănunt: exemplarul pe care l-am testat era în serviciu de aproximativ 2 ani, drept urmare… este și un test de rezistență în timp. Construcția este foarte solidă, fără jocuri și zgomote, iar mecanismul de pliere, deși nu la fel de simplu ca la suratele cu pretenții, are un mare atu: nu cedează și nu prinde joc în timp. Practic, slăbești un filet, tragi de „robinet”, îl glisezi în sus și înfiletezi.
Display-ul afișează… Stai, care display? Nici vorbă de așa ceva: tot ce trebuie să știi este nivelul de încărcare a bateriei, pe care îl afli de la LED-urile de deasupra mecanismului de pliere. Tot acolo se află și butonul de pornire. Mai adaugă accelerația și frâna electromagnetică și gata! Mai există și o a doua frână mecanică, la picior, la fel ca la orice trotinetă, acționând tot pe roata spate și un cric minuscul, dar extrem de util. Zero lumini, o singură treaptă de viteză, zero complicații cu electronica, 100% fiabilitate.
De ce ți-ai cumpăra așa ceva? Pentru că nu cântărește decât 9,8 kg, este ultra-compactă când o pliezi, deci poți să intri cu ea în metrou, iar viteza maximă de 24 km/h declarată s-a dovedit în cazul meu… 27 km/h (măsurată cu aplicația Xiaomi Mi Fit). Accelerația asigurată de motorul de 250W se dovedește alertă, iar lipsa suspensiilor, deși zgâlțâie, asigură o manevrabilitate de top. Dacă te deranjează, fix la același preț poți s-o comanzi cu anvelopă gonflabilă pe față, care absoarbe mai bine șocurile. Singura problemă de care m-am lovit a fost garda mică la sol, care face imposibilă trecerea obstacolelor mai înalte fără „a da cu burta” de ele.
Cannondale Topstone Neo Carbon 2 – vehicule electrice neconvenționale
Pe lângă jucăriile de mai sus, bicicleta Cannondale Topstone Neo Carbon 2 e un fel de OZN, complex, deloc ieftin, dar extrem de performant. În primul rând, fiind o bicicletă de gravel/ciclocross, este lucrată solid, iar pachetul de baterii de 500 Wh ascuns în tubul oblic al cadrului i-a determinat pe designeri să-l îngroașe, adaugând dramă imaginii.
Sigur, cadrul este realizat din fibră de carbon, dar toate componentele sistemului de asistență electrică fac ca ansamblul să cântărească 16,7 kg la dimensiunea M. Plasarea motorului în pedalier și a bateriei în poziție joasă și spre față ajută la obținerea unui centru de greutate coborât și situat aproape de mijlocul ampatamentului, iar asta îți creează o senzație de siguranță și asigură un plus de manevrabilitate.
Suspensii? Doar pe spate, una revoluționară, numită Kingpin. Este special gândită să nu adauge greutate și să nu amortizeze din forța de apăsare în pedală, așa că bicicleta se simte foarte rigidă și ai permanent senzația că tot efortul de a apăsa pedala se duce direct la roată. Pe scurt, Kingpin folosește un rulment plasat în tubul șeii și permite deformarea controlată a anumitor zone din spatele cadrului, astfel că, pe porțiunile pavate abordate în forță este capabil să preia șocurile pe o lungime de 30 mm (dacă pedalezi din șa) sau de 12 mm (măsurat la axul roții spate). În oraș se simte foarte confortabilă pentru o bicicletă fără suspensii propriu-zise, mai ales că și anvelopele cu lățime de 37 mm absorb bine o parte din denivelări.
Celor nefamiliarizați cu bicicletele electrice, le spun că motorul electric nu funcționează niciodată singur, ci doar te asistă când pedalezi. Bicicleta mea are patru niveluri de asistență (Eco, Tour, Sport și Turbo), iar pe cel mai mare zboară cu tine, dezvoltând 85 Nm și asistându-te până la 45 km/h. Există, bineînțeles și un mod off în care asistarea electrică este oprită și bicicleta poate fi propulsată doar prin forța propriilor picioare. În Turbo, am urcat rampe abrupte cu viteze de 25 km/h fără efort, trecând pe lângă amatori extenuați care își împingeau bicicletele la deal, dar, de cele mai multe ori, am folosit-o în Tour, care asigură o asistență decentă în plat până la aproximativ 25 km/h.
Pe ecranul color Bosch Kiox sunt afișate informații legate de baterie, cadență, viteză curentă și medie, distanță parcursă și autonomie. Mai mult, acesta se poate conecta prin Bluetooth cu telefonul mobil, iar aplicația eBikeConnect te ajută să programezi trasee și să salvezi datele deplasărilor. Display-ul are o prindere magnetică pe cadrul bicicletei și poate fi scos foarte ușor în cazul în care lași bicicleta nesupravegheată.
Ecooter E2 – vehicule electrice neconvenționale
Fără pic de efort: scuterul electric Ecooter mă împinge cu 4 kW (adică 5,44 CP) fără să-mi ceară să-l ajut cu pedalele. E fabricat în China, dar nu îl simți ca pe un „chinezism”, ci, mai degrabă îl încadrezi în zona premium a segmentului. Display-ul de bord include informații complete legate de viteză, autonomie, nivel de încărcare a bateriei și temperatură exterioară și își reglează automat luminozitatea în funcție de intensitatea luminii ambientale.
Poziția în șa este relaxată, cu trunchiul vertical, cu accent pe confort și nu pe sportivitate, iar suspensia hidraulică de pe ambele roți, combinată cu anvelopele gonflabile ale jantelor pe 12 inci, filtrează corect denivelările. Un aport crucial îl are șaua bine gândită, care nu provoacă dureri nici după plimbări prelungite în oraș, singurele care pot atrage atenția fiind zgomotele plasticelor carenei la trecerea peste șinele de tramvai, pe fondul motorului silențios.
Apropo de sistemul de propulsie, acesta este o mică operă de artă. La plecările de pe loc, accelerația este fin de dozat pentru a nu te surprinde și a te dezechilibra. În modul de propulsie Eco, chiar și „deschiderea maximă a gazului” la plecarea de la semafor se traduce printr-un demaraj sigur, dar suficient de puternic pentru a scăpa de mașinile din prima linie. Dacă însă comuți în Sport și învârți accelerația la capăt, toți cei 4 kW se dezlănțuie, iar viteza maximă crește liniar, rapid, până la 75 km/h (față de 40 km/h în Eco), în timp ce scuterul devine extrem de distractiv raportat la criteriile unui trotinetist ca mine
Nu, nu-ți joacă vederea feste, în fotografie sunt două modele Ecooter: E1R (alb) și E2 (gri), ambele având aceeași tehnică sub carenă și același preț de vânzare. Diferențele sunt legate de design și de faptul că E2 poate primi o baterie suplimentară (opțională) sub șa, care să extindă capacitatea totală la 4,25 kWh și autonomia de la 80 km la 150 km. Și, dacă tot am ajuns la autonomie, după un parcurs urban alert, cu bateria Samsung de bază, de 2,56 kWh, am reușit să ating autonomia anunțată cu cele 70 kg pe care le am.
Vrei și picanterii? Sub șa se ascunde un spațiu de depozitare de 35 l „cu cheie”, există marșarier pentru situațiile în care nu poți să întorci, scărițe pentru ca al doilea pasager să-și sprijine picioarele, iar alarma are grijă să dormi liniștit când scuterul este parcat în fața blocului.
Horwin CR6 – vehicule electrice neconvenționale
Dacă nu vrei să încarci zilnic bateria, motocicleta Horwin CR6 este soluția ideală: acumulatorul Panasonic de 3,96 kWh rezistă până la 150 km, iar dacă o cuplezi la priză doar 20 de minute câștigi peste 20 km de autonomie. Știu, te temi că nu va rezista în timp la un asemenea curent de încărcare, dar ai garanție 2 ani la pachetul de acumulatori. Dacă o lași 3 ore, încarci 80% din baterie, adică suficient pentru circa 120 km.
➡ Citește testul nostru anterior cu vehicule electrice! 💡
Pură teorie, dar cum se simte CR6 în oraș prin prisma unui motociclist pursânge? L-am invitat pe colegul meu, Adi Cobzașu, redactor șef al revistei Motor Expert, la o tură prin București și, după ce a coborât din șa, mi-a spus că se simte, din punctul de vedere al performanțelor, ca un motor de 125 cmc căruia îi lipsesc vibrațiile și zgomotul. Masa totală este relativ redusă, așadar nu ridică probleme de manevrabilitate unui începător. Raza de bracaj este bună și te poți strecura ușor printre mașini, iar dozarea accelerației la viteze mici este floare la ureche.
Are două hărți de putere, Eco și Sport: prima dintre ele se axează pe menținerea unui consum cât mai redus de energie. Accelerațiile sunt o idee mai lente, însă nu-ți lasă impresia că ai rămas fără curent. Acest prim mod rămâne comparabil cu cel full power până în jurul vitezei de 50 km/h, apoi începe să te restricționeze pentru a nu consuma în exces la viteze de care oricum nu ai nevoie în oraș. În modul Sport se continuă accelerarea fără menajarea autonomiei.
Aparent, se simte în largul său la o viteză de croazieră de 80 km/h, fără a suge brusc curentul din baterie. Cu masa concentrată în partea din față, oferă o ciclistică plăcută. Ghidonul este suficient de lat încât să-ți ușureze munca dar nu cât să încurce. Șaua e moale, poziția e relaxată, iar suspensia e clar orientată spre confort.
Iar eu aș completa pentru fanii cifrelor, că accelerația 0-60 km/h durează 6 secunde, iar cuplul maxim atinge 260 Nm. Dacă vrei mai mult, atunci poți opta pentru versiunea Pro, cu 303 Nm și viteză maximă de 105 km/h.
Verdict AutoExpert
Dați câte una, să ajungă la toți: aceste vehicule electrice neconvenționale sunt alternative reale la autoturisme și te pot scăpa de ambuteiaje, asigurând o doză consistentă de adrenalină. Dacă preferi să le combini cu transportul în comun, atunci cele mai bune variante sunt longboardul și trotineta, suficient de ușoare și compacte pentru a le căra, practic, oriunde. Dacă, însă, nu mai vrei să auzi de autobuz și metrou, ia-ți bicicleta electrică, cu care te poți deplasa la serviciu în cursul săptămânii cu efort minim și te poți distra în weekend pe coclaurii din jurul orașului. Este cea mai scumpă, dar și cea mai versatilă variantă de azi, pentru că zboară pe șosea și poate fi urcată fără probleme în lift pentru a fi „parcată” în dormitor. În sfârșit, artileria grea, fie că ne referim la scuter sau la motocicletă, este ideală pentru deplasarea cu viteză maximă și efort minim în oraș. Ambele pot fi încărcate inclusiv la prizele de 220 V din parcările mall-urilor, în timp de bei o cafea, pot fi parcate pe trotuar datorită alarmei și asigură un confort neegalat de celelalte vehicule din test. De toate pentru toate gusturile și pentru toate buzunarele.DATE TEHNICE | Razor | Razor | Cannondale | Ecooter | Horwin |
---|---|---|---|---|---|
Model | X Longboard | E Prime | Topstone Neo Carbon 2 | E2 | CR6 |
Putere maximă (W) | 125 | 250 | 250 | 4 | 6.2 |
Transmisie | spate | spate | spate | spate | spate |
Cutie de viteze | Reductor planetar | Reductor planetar | 22 viteze | Reductor planetar | Reductor planetar |
L/l/h (mm) | 952/270/145 | 1.020/462/1.030 | nc/nc/867 | 1.750/645/1.075 | 2.040/770/1.120 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 4,76/100 | 9,8/80 | 16,7/nc | 95/nc | 134/170 |
Viteză maximă (km/h) | 16 | 24 | 45 | 75 | 95 |
Capacitate baterie (Wh) | nc | nc | 500 | 2.56 | 3.96 |
Autonomie max. (km) | 7 | 12 | 125 | 80 | 150 |
Timp încărcare (h) | nc | nc | 3,5 | <4 | <3,5 |
Preț (lei cu TVA) | 1.399 | 1.849 | 31.180 | 16.100 (9.305*) | 30.735 (23.940*) |
*prin Rabla Plus |