După principiul s-a schimbat modificarea, la doar două săptămâni de la publicarea în Monitorul Oficial, noua taxă auto va fi reformulată. Propunerea lui Laszlo Borbely este de a amâna cu un an plata taxei auto pentru automobilele înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007.
Fara doar si poate cea mai controversata prevedere a noii taxe auto tinea de plata taxei in cazul automobilelor inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, la prima transcriere, de catre posesor. Dupa cum am precizat de multe ori, inclusiv pe acest site, aceasta hotarare urma sa blocheze o mare parte a pietei de automobile second hand din Romania.
Motivele invocate de Ministrul Mediului legate de hotarea de a amana plata taxei auto pentru autovehiculele inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 tin de faptul ca multi posesori nu au inteles cum va functiona aceasta taxa si nu au reusit sa isi vanda masinile la timp. Prin urmare, multe dintre aceste tranzactii, deveneau imposibile, valoarea taxei fiind de multe ori mai mare decat cea a masinii. Daca propunerea Ministrului va trece (si sunt sanse mari) posesorii de masini vechi au o perioada de gratie de un an pentru a scapa de ele.
Ca o paranteza, imi vine greu sa cred ca acesta este motivul real pentru care Ministrul Mediului a ales sa fie dintr-o data marinimos. Banuiala generala este ca situatia politica si sociala incerta din ultima perioada a convins Guvernul ca ar fi cazul sa limiteze pe cat poate deciziile care genereaza nemultumiri in randul poporului.
Chiar si cu aceasta perioada de gratie, e clar ca viitorul masinilor produse inainte de 2007 nu este chiar unul pozitiv. Daca aceasta formula revine in 2013, masinile vechi vandute anul acesta vor ramane foarte probabil pe vecie la noii lor posesori. Cum ei stiu foarte bine asta, sunt sanse slabe sa plateasca prea mult pentru ele anul acesta. Asadar, indiferent cum privesti problema valoarea masinilor second hand produse inainte de 2007 va scadea fara doar si poate.