În afară de emblematicul M3, noul BMW M340i xDrive este singurul motor cu 6 cilindri rămas în paletarul Seriei 3 și este disponibil doar cu xDrive. Primele impresii despre versiunea MPerformance M340i xDrive. Foto: Bogdan Paraschiv
M340i xDrive este parte a ofensivei M Performance declanșată recent de BMW. M Performance desemnează acele modele situate între cele „civile” și cele de vârf, M. Din aceeași categorie mai fac parte X3 M40i, X4 M40i și M550i xDrive. Mai concret, M Performance înseamnă o implicare a diviziei M combinată cu o putere rezonabilă a motorului. Divizia M și-a pus amprenta pe sistemele de răcire, de evacuare, frânare, pe diferențialul sport, amortizoare, arcuri și elementele suspensiei.
BMW M340i xDrive: plin de componente M
Astfel, pachetul M Tech (359 euro) vine cu două radiatoare suplimentare. Și sistemul de evacuare cu flapsuri standard este special dezvoltat. În plus, sistemul xDrive transmite mai mult cuplu spre spate în modurile Sport și Sport+, iar diferențialul blocabil M Sport controlat electronic este același din modelele M și este tot standard. Legăturile suspensiei față și spate sunt mai rigide, iar suspensia M Sport, mai coborâtă cu 10 mm, și direcția variabilă sport, care la viteze mici are doar două ture și un sfert de la un capăt la altul al cursei volanului, sunt de asemenea standard. Mai poți comanda extra suspensia adaptivă M (615 euro) și jantele de 19 inchi (de la 748 euro, standard 18 inci). Toate sunt prezente pe mașina noastră de test.
➡ Acesta este cel mai puternic BMW din gamă! 💡
Motorul cu 6 cilindri în linie de 3 litri a câștigat 48 CP și 50 Nm față de fostul 340i, oferind acum 374 CP și 500 Nm. Are un singur turbo twin-scroll și nu două turbine mai mici. Probabil BMW a dorit să păstreze astfel distanța față de M3, care dezvoltă 480 CP în versiunea de bază și 510 CP în versiunea Competition. Ultimul poate accelera până la 100 km/h în 3,9 s. De asemenea, dezvoltă un cuplu maxim de 650 Nm între 2750 și 5500 rpm.
Motorul pleacă de la turații mici cu un turbo lag aproape imperceptibil și urcă progresiv până spre 6.500 rpm unde începe zona roșie. Nu are acea ușurință în a se tura cum avea, de exemplu, motorul cu 6 cilindri în linie aspirat de 3,2 litri și 343 CP de la M3 E46. Dar printre motoarele turbo are o liniaritate remarcabilă. Fix de aceea ne place mai mult decât motorul lui M3/M4: pentru că nu este așa de brutal.
Sound spectaculos
Și de asemenea, după mult timp, ne place în sfârșit la un model M chiar dacă este doar un M Performance sunetul evacuării. Pe Sport și Sport+ se deschid cele două flapsuri de pe traseul de evacuare. Și motorul are un sunet mai rafinat și mai ascuțit, mult mai plăcut decât răgetul baritonal al fostului M4.
De la 2.000 rpm, turație crește rapid. Trebuie să fii atent la vitezometru pentru a nu îți risca permisul deoarece reprizele sunt și viguroase și foarte rapide. Nivelul de zgomot este redus, iar pneurile late, montate pe jante de 19 inchi, nu fac nici ele prea multă gălăgie.
Confortul suspensiei este, ca și la alte modele ale Seriei 3, relativ ferm. Dar dacă comandați jantele de 19 inchi, merită să optați pentru suspensia adaptivă M. Aceasta oferă multă comoditate în modul Comfort și se simte clar diferența față de reglajul Sport.
Ținuta de drum
Cum se conduce? Indiferent de motorizare, Seria 3 rămâne atletul clasei medii premium având o agilitate remarcabilă. Direcția variabilă are o precizie chirurgicală și un feedback extem de bun pentru o asistare electrică. Știi tot timpul poziția roților, iar precizia pe traiectorie este exemplară. În modul Sport, se transmite mai mult cuplu spre spate. Totuși, indiferent de modul de rulare, la limită, apare o ușoară tendință subviratoare, normală. Asta până când provoci derapajul, iar trendința devine supraviratoare. La condus se simte mai ușoară decât este în realitate și parcă ești la volanul unei compacte. Șoferul stă foarte jos, aproape pe podea. Scaunele sport îmbrăcate în piele și Alcantara au și reglaj electric al lățimii spătarului, conferind o susținere laterală superbă.
Fără baterii extra
Motorul nu are vreun sistem mild hybrid sau alte acareturi eco. BMW a dus, însă, la perfecțiune eficiența motorului termic. Asta se datorează sistemului Valvetronic fără clapete de aer, distribuției variabile Double-Vanos, injecției directe de mare presiune (presiunea de injecție a fost mărită de la 200 la 350 bar) și turbinei integrate în colectorul de evacuare. La 130 km/h pe autostradă, motorul toarce la numai 1.800 rpm cu transmisia în treapta a opta. Astfel, reusește un consum sub 8 l/100 km, iar în oraș rezultatul este rezonabil, în jur de 11 l/100 km.
Principalul rival este Mercedes-AMG C 43. Acesta are 16 CP și 20 Nm în plus dar este mai lent cu 0,3 secunde până la 100 km/h și mai scump cu 3617 euro. Are un sunet la fel de incitant dar nu are agilitatea lui M340i xDrive.
Verdict AutoExpert
Unul dintre ultimele BMW-uri clasice cu un motor cu 6 cilindri în linie, cu sunet superb și o liniaritate remarcabilă. Este extrem de agil și de plăcut la condus, iar suspensia adaptivă aduce un plus evident la confort. Mai ieftin și mai incisiv decât rivalul direct Mercedes-AMG C 43.- Motor cu sunet superb
- Motor cu reacții progresive, liniar și rafinat
- Agilitate remarcabilă
- Consum rezonabil
- Preț mare față de 330i
Date tehnice | BMW |
---|---|
Model | M340i xDrive |
Motor/nr. cilindri | L6, turbo |
Cilindree (cmc) | 2998 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 374/5500-6500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 500/1850-5000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L x l x h (mm) | 4713 x 1827 x 1440 |
Ampatament (mm) | 2851 |
Volum portbagaj (l) | 480 |
Masă la gol (kg) | 1745 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 4,4 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 160 |
Preț (euro cu TVA) | 62.773 |