Nemții au adus oficial în România primul SUV hibrid plug-in din gama sa, pe Opel Grandland X Hybrid4. Sistemul format din propulsorul turbo de 1,6 litri și două motoare electrice oferă 300 CP. Foto: Adrian Cobzașu
Opel face pași mari către electrificare. După introducerea în gamă a modelului electric Corsa-e, Opel aduce oficial în România și primul SUV hibrid plug-in din gama sa. Noul Grandland X Hybrid4 este cel mai nou model electrificat, SUV-ul german putând parcurge până la 59 km în mod complet electric.
Opel Grandland X Hybrid4 a avut un precursor
Dacă Grandland X este primul SUV hibrid plug-in, Ampera a fost primul hibrid plug-in oferit de Opel. Acum 10 ani, împreună cu Chevrolet, pe vremea când Opel făcea parte din General Motors, constructorul lansa modelul Ampera. Opel Ampera și omologul său american, Chevrolet Volt, erau două hatchback-uri identice din punct de vedere tehnic. Sistemul de atunci folosea un propulsor pe benzină de 1,4 litri și 86 CP din familia Ecotec și un motor electric de 150 CP. În mod normal, cel pe benzină era folosit doar pe post de range extender, intrând în funcțiune pentru a produce energie electrică. Însă, în cazul accelerărilor puternice, cuplul putea fi transmis și direct către roți. Motorul electric era alimentat de o baterie de 16 kWh.
Noul Opel Grandland X Hybrid4 este primul PHEV dezvoltat de constructorul german sub umbrela PSA, platforma fiind comună cu cea a modelelor similare ale mărcilor din grup. Mașina are gene comune cu Peugeot 3008 și Citroën C5 Aircross, dar Opel a reușit să păstreze o atmosferă germanică atât la exterior, cât mai ales la interior. Pentru a răspunde cererii de modele hibride și pentru a face un pas important către electrificare, Opel a mărit gama SUV-ului Grandland X cu o versiune hibridă plug-in.
Sistemul de propulsie
Noul Grandland X Hybrid4, pe numele său complet, oferă 300 CP. Aceștia sunt adunați din resursele a nu mai puțin de trei motoare: două electrice și unul turbo pe benzină.
Motoarele electrice sunt amplasate câte unul pe fiecare punte, ceea ce face ca noul model să aibă și tracțiune integrală. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu opt trepte al cărei levier este diferit de cel pe care îl găsim în modelele Grandland X echipate cu motoare termice.
➡ Românii cumpără tot mai multe mașini electrificate 💡
Opel și-a echipat noul hibrid cu o baterie de 13,2 kWh, care poate fi alimentată la stații de încărcare sau la prize casnice. Încărcătorul standard al modelului Grandland X Hybrid4 permite alimentarea cu 3,7 kW, dar, opțional, există și unul pentru 7,4 kW. Ca în cazul majorității hibrizilor cu încărcare la priză, viteza relativ scăzută avantajează încărcarea acasă, peste noapte. Timpul de încărcare la putere maximă este de o oră și 50 de minute. Dacă folosim o priză casnică, de 220 V, încărcarea durează aproximativ 7 ore. Opel garantează bateria pentru 8 ani sau 160.000 km.
Partea termică a sistemului hibrid este asigurată de potentul propulsor turbo de 1,6 litri. În acest caz, dezvoltă 200 CP la 6000 rpm și oferă un cuplu maxim de 300 Nm la 3000 rpm. Cele două motoare electrice produc 110 (puntea față) și 113 CP (puntea spate).
Funcționarea
Cel de la volan poate alege dintre patru moduri de condus, ce pot fi selectate prin intermediul unui buton amplasat lângă levierul cutiei de viteze: electric, hibrid, AWD și sport. În modul electric, mașina este propulsată în special de motorul electric de pe puntea spate, iar la nevoie intervine și cel de pe puntea față. Se poate rula în mod complet electric inclusiv la viteze de 135 km/h. Oficial, autonomia electrică este de 59 km, dar în realitate e ceva mai mică. În funcție de modul de condus și de temperaturile exterioare, autonomia electrică poate varia. În cazul testului nostru, cu bateria încărcată trei sferturi, computerul de bord indica o autonomie de 30 km. Cu bateria încărcată 100%, autonomia este undeva în jurul valorii de 45 km.
Pe lângă încărcarea la priză sau stație de încărcare, Opel permite încărcarea și cu ajutorul motorului termic. Cu ajutorul meniului eSave din cadrul sistemului multimedia, cel de la volan poate seta păstrarea nivelului bateriei sau reîncărcarea acesteia la maximum ori pentru 10 sau 20 km.
Sistemul este excelent pentru cei care stau în afara orașului și efectuează naveta zilnică pe un drum rapid sau autostradă și doresc să ruleze electric în momentul în care ajung în aglomerarea urbană.
Consumul de benzină
Încărcarea bateriei utilizând motorul termic crește, bineînțeles, consumul de benzină, dar, imediat cum trecem mașina din nou în modul hibrid, acesta va scădea. De exemplu, pe parcursul testului nostru, Grandland X Hybrid4 a înregistrat un consum mediu de 7,2 l/100 km pe un traseu exclusiv urban. La drum lung, cu o secțiune de autostradă, consumul a scăzut la 6,8. Iar dacă activăm modul pentru încărcarea bateriei, consumul va crește
aproape de 9,5 litri.
Grandland X Hybrid4 se dovedește a fi un excelent partener de drum. Este reușit în ceea ce privește setarea suspensiei și confortul oferit. Există spațiu suficient pentru cinci pasageri, iar portbagajul are un volum de 390 de litri. În plus, are o zonă pentru depozitare sub podea, unde pot fi stocate cablurile de încărcare și alte accesorii. La nevoie, cei 300 CP pot fi treziți la viață în modul sport, SUV-ul german devenind foarte vioi în depășiri. Se simte însă greutatea suplimentară adăugată de baterie. Pentru cine are însă nevoie de un SUV de dimensiuni medii și poate încărca bateria peste noapte, Opel Grandland X Hybrid4 poate fi o alegere interesantă.
Exemplarul testat de noi a venit în echiparea Ultimate, nivelul de top. Prețul de listă este de 45.700 de euro, iar cu opționalele adăugate, costă 46.507 (TVA inclusă).
- Puterea combinată a celor trei motoare
- Suspensia reglată excelent
- Interior cu aer germanic
- Greutatea suplimentară adăugată de baterie se simte la schimbările de direcție
- Prețul ridicat
- Volumul portbagajului
Date tehnice | Opel Grandland X |
---|---|
Model | Hybrid4 |
Motor termic | |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1598 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 200/5500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1650 |
Motor electric față | |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 110/2500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 320 |
Motor electric spate | |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 113/4670 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 166 |
Putere totală ansamblu (CP) | 300 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 520 |
Transmisie | 4x4 |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4477 x 1856 x 1609 |
Ampatament (mm) | 2675 |
Volum portbagaj (l) | 390 |
Masă la gol (kg) | 1875 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,1 |
Viteză maximă (km/h) | 234 |
Consum mixt (l/100 km) | 1,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 36 |
Preț (euro cu TVA) | 45.700 |