Ai fi tentat să crezi că cel mai ieftin autoturism electric din Europa se limitează la a te duce între două puncte, fără a-ți oferi nimic în plus. Dacă asta gândești, pregătește-te pentru o surpriză! M-am plimbat cu Dacia Spring prin București și iată ce-am aflat. Foto: Bogdan Paraschiv
„O furnică duce-n spate. Un grăunte jumătate.“ Versurile Otiliei Cazimir par a-l caracteriza perfect pe Spring! Dar, după două zile petrecute la volanul său, simt că pot perfecționa descrierea. Deci, aș continua: „Pe distanțe-ndepărtate, cu bun confort de la roate, dai puțin, le ai pe toate!“ Ei, așa da! Mă rog, poate nu chiar pe toate, dar garantat ai tot ce-ți trebuie pentru o călătorie comodă, sigură, plăcută.
Deja testasem Springul în afara orașului, pe șosele naționale și județene și chiar pe autostradă, unde am atins 131 km/h! Azi însă, nu ies din urbe. Pentru că asta e menirea lui Spring: minicrossoverul românesc se simte în largul lui pe străduțe și în blocaje. Acolo unde, chiar și la volanul unui hatch mic, te sperii că nu încapi, cu Spring treci fluierând. Zero stres.
Și, da, am zis „românesc“, deși mulți dintre noi sunt supărați că e fabricat în China. Să nu uităm că asamblarea în România ar fi implicat tehnologizarea uzinelor, așadar costuri suplimentare și timp pierdut. Deci, pentru a-l vinde repede și a-l transforma în cel mai ieftin autoturism electric din Europa, Renault a preferat să-l fabrice în China, unde deja se producea Renault K-ZE, fratele asiatic al lui Spring. N-am auzit niciun neamț să se plângă că G-Klasse se fabrică în Austria și nici de vreo scădere a popularității lui Model 3 pe motiv că Tesla îl fabrică în China.
Dacia Spring prin București: bine asamblată
Prima observație: stai fără grijă, calitatea asamblărilor nu suferă. Am trecut intenționat prin gropile din București și am traversat en fanfare liniile de tramvai, iar plasticele din interior – tari, ce-i drept – nu au zdrăngănit. Mașina se simte închegată, semn că vorbim despre montaje solide. Mai mult, suspensia amortizează bine, așadar nu amplifică șansele ca plasticele să scoată zgomote în timp.
Un design plăcut
Spring e mignon, fapt care devine evident când îl parchezi printre alte mașini. Practic, și cel mai mic model convențional Dacia, Sandero, pare că a căzut din cer și s-a lipit de asfalt lângă Spring. Iar Sandero e un hatch mic! Este mai lung cu 35,4 cm, mai lat cu 22,6 și mai scund cu 1,7 decât fratele electric. Asta, ca să înțelegi cum arată, de fapt, Spring – e un crossover minuscul, îngust și scurt, care atârnă la cântar 1300 kg, dar ascunde tone de personalitate. Poate că pare deplasat ce spun, dar arată premium, ajutat de designul blocurilor optice cu tehnologie LED și al calandrului. Cert e că Spring atrage toată atenția colegilor de trafic, fie că este vorba de simpatie sau curiozitate.
➡ Test drive Dacia Sandero și Stepway 💡
Să ținem deci cont că inginerii au avut o lungime de doar 3,73 m în care să așeze două rânduri de locuri și portbagajul. În plus, bateria e plasată sub banchetă, așadar au luptat și cu înălțimea interioară. Iar rezultatul este onorabil. Pe scurt, interiorul e perfect pentru a transporta comod doi bărbați în față, două doamne pe banchetă și cumpărăturile zilnice în portbagaj. Sigur, poate transporta și patru bărbați, dar cei de pe banchetă vor atinge cu genunchii spătarele scaunelor din față și vor privi plafonul de aproape, dacă au peste 1,75 m. Totuși, de câte ori ai mers prin oraș cu trei pasageri adulți și înalți în mașină?
Cum se conduce Dacia Spring prin București
Dar despre asta am mai discutat în detaliu chiar recent. Acum însă, m-am pus în situația unui posesor de Spring și am simulat câteva zile petrecute la volan, în trafic infernal și liber, de la 4 la 20°C, pe ploaie și pe cer senin… Practic, în toate condițiile urbane pe care mi le-a permis vremea nebună din aprilie.
Fin. Așa se simte în ambuteiajele cu opriri și porniri consecutive. Eliberarea frânei îl face să pornească ușor, fără să bruscheze, iar accelerarea are o progresivitate care place. La fel, și frânele, mai ales că la viteze mici sistemul de recuperare a energiei se domolește, făcând pedala fin de dozat.
Spring este calm, relaxant, plăcut. Nu te aștepta la frânare regenerativă asemănătoare cu „one pedal“ de la Leaf. Trebuie să folosești frâna, pentru că regenerarea e discretă ca o frână de motor convențional. Direcția este foarte ușor de acționat, ideală pentru oraș, dar mi-ar fi plăcut ca, după viraj, volanul să revină mai repede în poziția centrală.
Și suspensia se armonizează bine cu ansamblul. Este foarte echilibrată, până la punctul în care nu te poți decide dacă Spring e confortabil sau stabil. Este puțin… mai mult din amândouă. Iar dacă simți ruliu pe viraje, nu te teme – Spring rămâne simplu de direcționat, mai ales că pare foarte ușor (bateria cântărește numai 186 kg), deci nu alunecă spre exterior sub influența inerției, iar ESP-ul e calibrat fără cusur. Asta am spus și la testul extraurban, de numărul trecut, asta a reieșit și din testul elanului. Pe scurt, Spring este stabil și confortabil. E plăcut.
Foarte manevrabil
Este și ușor de manevrat, având diametrul de bracaj de 9,5 m. Acesta care ajută nu numai la întoarceri, ci și la parcări. Și chiar dacă vizibilitatea spre spate e perfectibilă, ai și cameră de marșarier, și senzori de parcare, deci nu te poți plânge. Plus că stai sus, ca într-un SUV, deci, în trafic, vezi tot în față și în lateral și reacționezi repede.
Cât despre cei 45 CP, nu te teme. Am croșetat printre mașini, m-am trezit depășind viteza legală fără să realizez, am pornit primul de la semafor. Am și rupt aderența, scurt, la demaraj. Așadar, nu tu vei întârzia traficul. Dimpotrivă.
Stai la casă sau la parter? Poți să-l încarci complet de la priza de 220 V în 13.5 ore, adică peste noapte. Cel mai repede îl încarci de la stațiile de încărcare rapidă, în mai puțin de o oră. Adică mai repede decât durează cumpărăturile.
Calitatea, sub lupă
În general, panourile exterioare ale exemplarului meu sunt asamblate corect, fără abateri, iar vopseaua este distribuită uniform. Ușile se închid ușor, doar portbagajul necesită o mână mai decisă. Care, apropo, se va murdări, pentru că nu există mâner de închidere a hayonului. Există însă protecții cauciucate, pentru a nu zgâria marginea portbagajului la încărcarea bagajelor. La interior, plasticele sunt tari, dar solid asamblate, fără jocuri. Capetele șinelor scaunelor au protecții din plastic, ca să nu zgârie pantofii. Este un detaliu care lipsește inclusiv unor modele mult mai scumpe. Pe alocuri mai există câte un șurub la vedere.
Dacia Spring prin București: autonomia reală
În testul nostru urban, la temperatura de 8°C, Spring a consumat 11,5 kWh/100 km la un stil relaxat de conducere, echivalentul unei autonomii de 233 km. Apoi, am reluat testul la oră de vârf, am pornit căldura și am abordat un stil „bucureștean“ (adică cel mai pesimist scenariu în condițiile date). Consumul a crescut la 20,6 kWh/100 km (130 km). În sfârșit, am condus rapid într-un București aproape liber, la ora 7, cu căldura pornită, iar consumul a fost de 16,3 kWh/100 km (165 km autonomie).
Verdict AutoExpert
Spring și știe, și vrea, și poate! Este, simplu spus, perfect pentru oraș, două persoane putând călători fără restricții de confort, fără să polueze, cu costuri minime, ferite de vânt și caniculă. Dacă privești substanța și treci peste anumite detalii perfectibile, nu are cum să nu-ți placă Spring!- Gabarit mic, ideal la parcări
- Autonomie suficientă
- Reglaje excelente ale suspensiei, direcției, frânei și accelerației
- Portbagaj mare
- Locuri relativ mici pe banchetă
- Lunetă mică, ce limitează vizibilitatea spre spate
DATE TEHNICE | Dacia |
---|---|
Model | Spring |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 44 |
Cuplu maxim (Nm) | 125 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 1 treaptă |
L x l x h (mm) | 3734 x 1622 x 1516 |
Ampatament (mm) | 2423 |
Volum portbagaj (l) | 300 |
Masă la gol (kg) | 921 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | nc |
Capacitate baterie (kWh) | 26,8 |
Viteză maximă (km/h) | 125 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 10,8 |
Autonomie WLTP (km) | 225 |
Preț (euro cu TVA) | de la 16.800 |