Nicuşor Dan, primarul general al Capitalei a declarat că se teme să meargă cu bicicleta în Bucureşti din cauza maşinilor din trafic, iar ministrul Mediului consideră că va fi nevoie de modificări ale Codului Rutier pentru asigurarea siguranţei bicicliştilor.
La finalul unei dezbateri privind transportul sustenabil în România, organizată cu prilejul Zilei Mondiale a Bicicletei, Nicușor Dan a afirmat că „mi-e frică să merg cu bicicleta în Bucureşti. Trebuie să mă intersectez cu maşinile”.
El a venit la eveniment pe bicicletă, alături de ministrul Mediului, Barna Tanczos. La dezbatere a participat şi preşedintele Klaus Iohannis, care a venit şi a plecat pe bicicletă.
Întrebat dacă şeful statului este în pericol în drum spre Palatul Cotroceni, Nicuşor Dan a răspuns: „Nu, domnia sa va merge până acolo pe piste amenajate”.
Ministrul Mediului: E nevoie de o cultură a folosirii bicicletei în oraşe
Prezent și el la eveniment, Tanczos Barna, ministrul Mediului a declarat că atunci când vorbim despre utilizarea bicicletei, „vorbim despre o cultură, vorbim despre un stil de viaţă, vorbim despre ceva ce încă nu este foarte popular în România, vorbim despre crearea culturii de folosire a bicicletei în oraşe în primul rând. (…) Azi, undeva în zona Hilton (…) am ieşit din maşină şi am luat o trotinetă electrică. (…) Am fost singur pe pista de biciclete de la Guvern până aici (în Parcul Herăstrău, n.r.). Deci nu am văzut nicio bicicletă care să circule pe acea pistă. Chiar şi în locurile unde infrastructura este creată, este puţin folosită. Cu siguranţă că este adevărat că este nevoie de sute de kilometri (de piste de biciclete, n.r.), pentru a crea reţele, pentru a crea posibilitatea de a ajunge din punctul A în B în mai multe variante, pe mai multe trasee”.
Totodată, ministrul a subliniat că bicicliştii trebuie să respecte regulile de circulaţie. „Un alt aspect: bicicleta este sănătoasă, se pot întâmpla şi incidente, este bine să vezi cine îţi este alături ca să poţi să-l susţii dacă se întâmplă ceva. Inclusiv unui profesionist i se pot întâmpla mici incidente. (…) Cine se apucă de mers cu bicicleta cu siguranţă va cădea o dată, de două ori, de mai multe ori… Foarte important este să avem grijă să respectăm regulile de circulaţie, să avem grijă de noi şi de ceilalţi participanţi în trafic. (…) Mersul pe bicicletă, dincolo de faptul că este sănătos, este o modalitate care are impact de poluare minim şi chiar şi în Bucureşti poţi să mergi în condiţii de siguranţă, dacă respecţi regulile de circulaţie şi dacă ai grijă un pic de maşini, pentru că bicicliştii trebui să aibă grijă de maşinile care n-au grijă de biciclist”, a continuat Barna Tanczos.
„Ministerul Mediului a lansat acum trei luni o iniţiativă – Vinerea Verde, o iniţiativă la o altfel de cultură, la o schimbare în viaţa noastră, la o schimbare în mentalitate, la o schimbare în ceea ce priveşte alternativele de deplasare, de transport. (…) Invit toţi cetăţenii să încerce să folosească mijloacele alternative de deplasare, inclusiv bicicleta, pentru că au beneficii multiple, începând de la scăderea emisiilor de carbon şi până la efectul asupra sănătăţii noastre, până la redescoperirea oraşelor. (…) Ministerul Mediului susţine inclusiv dezvoltarea reţelelor de biciclete, a pistelor de biciclete, şi împreună cu colegii mei din UDMR am depus acum câteva săptămâni un proiect de lege în Parlament pentru a reglementa infrastructura de piste de bicicletă, pentru că până acum nici măcar în legislaţia naţională aceste lucruri nu erau foarte clare: ce înseamnă dacă desenezi pe o şosea existentă o dungă care se numeşte pistă de biciclete, ce înseamnă dacă construieşti o pistă de biciclete de la zero între localitatea A şi B. Aceste lucruri trebuie reglementate şi cu siguranţă inclusiv Codul Rutier trebuie la un moment dat regândit din acest punct de vedere, pentru a asigura siguranţa celor care folosesc mijloace alternative de deplasare, pentru că cei care folosesc bicicleta sunt cu siguranţă mult mai expuşi”, a încheiat ministrul Mediului Barna Tanczos.
– Programul Rabla Plus a ajuns deja la nivelul solicitărilor din tot anul 2020