După o lungă gestație, Aston Martin a născut primul SUV din istoria de peste 100 de ani a mărcii britanice din Gaydon. Cu motor V8 turbo, transmisie automată cu nouă trepte și tracțiune integrală, DBX este definiția luxului. Dar uimește și prin performanțele în off-road. Test drive Aston Martin DBX. Foto: Quattroruote
Aston Martin a făcut pasul care pare foarte necesar în ziua de azi chiar și pentru constructorii de modele de lux performante – adăugarea unui SUV în gamă. Este singura modalitate de a crește volumul vânzărilor. În 2012, Aston Martin făcea 3800 de automobile pe an, iar pentru a obține profit, volumul de mașini produse pe an trebuie să fie de cel puțin 7000. Pentru a atinge acest număr, Aston Martin avea nevoie de un SUV. Bineînțeles, ca în cazul oricărui constructor de tradiție, au existat lacrimi și proteste din partea fanilor, clienților și proprietarilor de modele sport Aston Martin. Însă rețeta SUV-ului de lux era deja bine cunoscută, mărci cu tradiție, ca Porsche, Lamborghini, Bentley și Rolls-Royce, făcând deja acest pas.
În istoria recentă, Aston Martin a traversat ape tulburi, cu experimente precum Cygnet (model de oraș luxos bazat pe modelul Toyota iQ), înlăturarea de la conducere a lui Ulrich Bez și cooptarea pragmaticului Andy Palmer, din luna mai a acestui an Palmer făcându-i loc la conducere lui Tobias Moers de la AMG. Aston Martin s-a asociat cu AMG (adică, Daimler, care, din 2013, controlează 5% din acțiunile companiei britanice) și o serie de fonduri de investiții care au injectat numerar. Iar din luna octombrie 2020, participația AMG a crescut de la 5 la 20%.
➡ Două modele Aston Martin electrice, din 2025 💡
Lucrurile nu au mers însă bine. Vânzările s-au menținut la cote mici, iar de la debutul pe piața bursieră, în 2018, acțiunile Aston Martin au scăzut cu mai mult de 90%, fiind necesară o nouă infuzie de capital, din partea unui consorțiu condus de canadianul Lawrence Stroll, care a adus 658 milioane de dolari pentru marca din Newport Pagnell.
Astăzi, speranțele mărcii britanice se îndreaptă către primul său SUV, DBX. Îmbrăcat în lux britanic, dar cu o inimă germană, noul Aston Martin DBX are toate atuurile pentru a se alătura SUV-urilor de lux extrem de populare în acest moment, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, Rolls-Royce Cullinan și Lamborghini Urus.
Sub capota lui DBX se află motorul V8 twin-turbo de 4,0 litri produs de AMG și folosit și la Aston Martin Vantage și DB11. Acesta e asociat cu o cutie de viteze automată cu nouă trepte, tot de origine germană, iar tracțiunea este integrală. V8-ul produce 551 CP la 6500 rpm și oferă un cuplu maxim de 700 Nm între 2200 și 5000 rpm.
Trenul de rulare folosit de DBX este complet nou, Aston neavând un model pretabil a fi adaptat la cerințele pentru off-road impuse de acest model. Colegii noștri de la Quattroruote au testat modelul DBX chiar pe pista specială de la Millbrook și au constatat că, în ciuda luxului și a ampatamentului mare, mașina se descurcă excelent în teren accidentat. În modul Terrain+, suspensia pneumatică se ridică cu 45 mm.
Test drive Aston Martin DBX: pe șosea
Modelul mai dispune de alte cinci moduri pentru condus, GT, Sport, Sport+, Individual și Terrain. DBX este echipat standard cu jante de 22 de inchi. În modul normal, GT, și în combinație cu jantele de 22 de inchi încălțate cu anvelope all-season, DBX-ul se simte rigid pe asfaltul drumurilor britanice. Dar acest lucru face parte din tradiția sportivă a mărcii și este un inconvenient minor. Sunetul impresionant și puterea motorului V8 care trage viguros indiferent de turație compensează din plin.
La condus rapid se remarcă faptul că inginerii din Gaydon au ales să favorizeze agilitatea. Astfel, au imprimat modelului DBX un comportament supravirator, care ajută la închiderea traiectoriilor. Pe circuit, la limită, DBX poate fi chiar distractiv. În modul manual, cutia de viteze este puțin cam lentă, iar controlul tracțiunii nu poate fi dezactivat complet.
La interior, am scăpat de senzația de claustrofobie simțită în Aston Martin Rapide. DBX este cu adevărat spațios. Regăsim atmosfera clasică Aston, cu unele concesii pentru piețele din America și China. Posibilitatea personalizărilor este aproape nelimitată. O dezamăgire vine din partea sistemului de infotainment, care nu are ecran tactil. În fața celui de la volan se află o planșă de bord digitală, de 12,3 inchi. Pe consola centrală avem un ecran de 10,25 de inchi, preluat direct de la Mercedes-Benz. Portbagajul lui Aston Martin DBX are un volum de 623 de litri.
Deși perfectibil, Aston Martin DBX nu dezamăgește, fiind o apariție deosebită în zona SUV-urilor de lux. Modelele britanice nu au fost niciodată alese pentru că sunt neapărat superioare concurenței, ci fiindcă sunt unice. Iar DBX își respectă promisiunile.
DATE TEHNICE | Aston Martin |
---|---|
Model | DBX |
Motor/nr. cilindri | V8, biturbo |
Cilindree (cm3) | 3982 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 551/6500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 700/2200–5000 |
Tracțiune | integrală |
Cutie de viteze | automată, 9 trepte |
L × l × h (mm) | 5039 × 1998 × 1680 |
Ampatament (mm) | 3060 |
Volum portbagaj (l) | 632 |
Masă la gol (kg) | 2320 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 4,5 |
Viteză maximă (km/h) | 291 |
Consum mixt (l/100 km) | 14,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 325 |
Preț (euro, cu TVA) | 196.350 |