ACEA a tras un semnal de alarmă legat de numărul scăzut de stații de încărcare a bateriilor pe teritoriul european. Mai precis, trei țări concentrează 70% din totalul stațiilor. În restul, infrastructura nu ține pasul cu ritmul vânzărilor vehiculelor electrice. România e aproape de coada clasamentului.
Dacă ne raportăm la numărul stațiilor de încărcare a bateriilor mașinilor electrice, teritoriul Uniunii Europene este divizat în două zone. Prima, formată din Olanda, Franța și Germania, acoperă 70% din numărul total al acestora. A doua – restul Europei – un grup de 24 de țări pe teritoriul cărora se concentrează restul de 30% din rețeaua electrică.
Cea mai fericită situație se găsește în Olanda. Acolo, deși suprafața țării este de 0,8% din cea a teritoriului UE, se regăsesc aproape 30% din stații (66.665 de unități). Spre comparație, teritoriul României are 5,8% din cel al UE (de 6 ori mai mare decât al Olandei) și ”găzduiește” 0,2% din numărul total de stații (493 de unități).
Topul celor mai multe puncte de încărcare este completat de Franța (45751 unități) și Germania (44538 unități). Apoi, se cască o prăpastie. Pe teritoriul Italiei (locul 4) se găsesc numai 13.073 stații. Adică de 3,4 ori mai puține decât în cazul Germaniei (5,8% vs 19,9% din total).
Necesarul stațiilor de încărcare a bateriilor: 6 mil. în 2030
Situația devine și mai alarmantă dacă o raportăm la creșterea ponderii de vehiculele care se încarcă la priză vândute în Europa. Vânzările de electrice au crescut cu 89% în 2020. Iar dacă raportăm primul trimestru din 2021 la omologul din 2020, cota de piață a electricelor și hibrizilor plug-in a progresat de la 7,5% la 14,7%.
Țelul UE este să scadă emisiile CO2 cu 50% până în 2030. Dacă va fi respectat, vom avea nevoie de aproximativ 6 milioane de stații de încărcare. Și – atenție – nu concentrate pe teritorii restrânse, ci răspândite pe toată suprafața continentului.
Până atunci, ne consolăm cu faptul că nu închidem plutonul. După noi mai sunt 6 țări, dar – atenție – toate au suprafețe mai mici decât România!
via ACEA