Așază-te pe spate și visează. Imaginează-ți un vehicul ultrasilențios, confortabil, capabil să te ducă fără emisii și fără stres la destinație. Acum, deschide ochii și privește-l! Mercedes-Benz EQV 300, primul MPV premium electric din lume, e aici să-ți îndeplinească dorințele!
Nu te lăsa păcălit! Arată ca o Clasă V, dar e mult, mult mai mult de-atât. Nemții s-au străduit să-i înghesuie în pântece un sistem de propulsie electric, fără a-i schimba forma. Dar asta a necesitat multă muncă. Iar eu sunt aici ca să-ți explic ce ascunde acest MPV unic pe piață și să te învăț să-l recunoști pe stradă. Pentru că și pe mine m-au luminat experții de la Mercedes-Benz. Mi-au răspuns pe îndelete la toate întrebările pe care le-am adresat la conferința de presă.
Bateria
Deși nu pare, un ochi antrenat va observa înălțimea cu 3,5 cm mai mare față de a Clasei V. Aceasta se datorează prezenței bateriilor în podea. Spun că „se datorează“, pentru că, de la volan, beneficiile legate de vizibilitate sunt evidente. Practic, pentru a face loc bateriilor de 100 kWh brut (90 kWh net), inginerii au translatat caroseria în sus. Astfel, au păstrat spațiul interior neschimbat. Bateria este realizată din trei module mari, divizate în șase grupe. Totalizează 96 de elemente și asigură o tensiune de 400 V.
Îi plac temperaturile de 25–35°C, de aceea inginerii au dotat-o cu sistem de răcire cu lichid. Mercedes-Benz asigură o garanție de 8 ani sau 160.000 km pentru baterie. La finalul acesteia, capacitatea trebuie să rămână la peste 70%.
Bateria asta alimentează un motor electric de 150 kW (204 CP), plasat în fața punții anterioare, pe care o și antrenează de altfel. Pentru a jongla între autonomie crescută și performanțe sportive, inginerii i-au dat șoferului o unealtă, un selector pentru patru moduri de rulare. De la cel mai economic până la cel mai reactiv, avem Eco+ (motorul dezvoltă 80 kW), Eco (100 kW), Comfort și Sport (ambele, 150 kW).
Mercedes-Benz EQV 300: recuperarea energiei
De asemenea, șoferul poate varia gradul de regenerare a curentului, folosind padelele din spatele volanului. Astfel, poate alege între D+ (rulare liberă), D, D- sau D– (mașina decelerează cu 2m/s2). Sau poate lăsa modul D Auto, în care EQV alege automat nivelul de recuperare în funcție de condițiile de rulare.
Cum, în perioada testului, temperatura a oscilat între 5 și 8°C, am activat climatizarea la 21°C, defavorizând astfel autonomia. Am pornit la o plimbare prin București în modul implicit, Comfort, cu nivelul de recuperare a energiei D-.
Deși comunicatul de presă nu menționează nimic despre asta, e clar că inginerii au umblat la rigiditatea caroseriei, pentru că zgomotele produse de deformările dinamice ale acesteia și de suspensia care lucrează, deși ar trebui să fie mult mai ușor de sesizat la EQV decât la Clasa V, sunt, paradoxal, estompate simțitor. Probabil că și bateria montată în podea are un rol determinant în creșterea rigidității, pentru că liniile de tramvai din București sunt trecute fără zgomote venite din zona ușilor. Clar, un mare merit îl au și jantele cu diametru mic, de 17 inchi, combinate cu anvelopele cu talon înalt.
Pe scurt, o liniște plăcută, precum și o amortizare excelentă a denivelărilor, deși exemplarul meu nu era dotat cu suspensie AirMatic (disponibilă de anul viitor). Senzația relaxantă este accentuată și de cutia de viteze cu o singură treaptă, cu demultiplicare 10:1. Astfel, EQV este extrem de ușor de condus și foarte comod.
Consumul real
Eu am obținut un consum de 32 kWh/100 km, echivalent al unei autonomii de 281 km. În afara orașului, pe drum național și comunal, consumul a fost chiar mai mic, de 28 kWh/100 km, suficient pentru o autonomie de 320 km, iar comportamentul pe viraje și stabilitatea în linie dreaptă sunt cam ca ale Clasei V cu tracțiune față, deci nu se apropie de cele oferite de V-urile 4Matic.
➡ Configurează-ți propriul monovolum aici! 💡
Există ceva ruliu, chiar dacă centrul de greutate e coborât, dar, mai presus de toate, scrâșnetul anvelopelor Continental PremiumContact 6 245/55 R17, mult mai ușor de sesizat din pricina liniștii mormântale din Mercedes-Benz EQV 300, te face să înțelegi că nu-i de joacă cu cele 2,7 tone la gol. Forța de tracțiune se domolește un pic după 100 km/h, însă reprizele sunt relativ rapide la viteze legale, mai ales că forța de tracțiune se dezvoltă imediat după „pișcarea“ accelerației.
Pe autostradă, consumul afișat a fost de 37 kWh/100 km, suficient de mic pentru o autonomie mai mare de 240 km. Zgomotul a rămas redus la interior, drept urmare senzațiile sunt chiar mai plăcute, mai apropiate de conceptul premium decât în Clasa V.
Verdict AutoExpert
Mercedes-Benz EQV deschide un nou drum, al MPV-urilor electrice de lux. În mod clar, propulsia electrică se potrivește perfect cu caracterul premium al neamțului, care, cu siguranță, va atrage clienți dornici de drumuri relaxante, nu numai datorită silențiozității și confortului, ci și autonomiei mari.- Foarte rafinat și relaxant
- Demaraje și reprize rapide
- Autonomie bună
- Preț de achiziție corect
- Inerție mare pe viraje
Model | Mercedes-Benz EQV 300 |
---|---|
Motor | electric, sincron |
Putere maximă (CP) | 204 |
Cuplu maxim (Nm) | 362 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | aut., 1 treaptă |
L x l x h (mm) | 5140 x 1928 x 1901 |
Ampatament (mm) | 3200 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 100/90 |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 2635/3500 |
Anvelope | 245/55 R17 |
Volum portbagaj (l) | 1030 |
Accelerație 0-50/80/100 km/h (s) | nc |
Viteză maximă (km/h) | 140 |
Autonomie mixt (km) | 355 |
Preț (euro cu TVA) | 73.760 |