După prezentarea BMW i3 Concept şi BMW i8 Concept în toamna anului trecut, BMW Group prezintă acum şi BMW i8 Concept Spyder. Cel de-al treilea model BMW i combină conceptul emoţional al unui model deschis, sportiv, cu eficienţa oferită de mobilitatea electrică.
Designul sportiv evidenţiază specificul unui model decapotabil cu două locuri care combină calităţile dinamice şi eficienţa cu o linie estetică specială.
Prin combinarea designului ultrauşor inteligent şi a tehnologiei hibrid revoluţionare, BMW i8 Concept Spyder deţine performanţele autentice ale unei automobil sport, în timp ce consumul de combustibil este similar cu cel al unei compacte de oraş.
Unele din cele mai spectaculoase elemente de design ale BMW i8 Concept Spyder sunt uşile pivotante în sus şi prezenţa a două trotinete electrice sub hayonul transparent. Maşina sport se bazează pe arhitectura inovatoare LifeDrive (şasiu din aluminiu şi caroserie din fibră de carbon), ea însăşi susţinută de o construcţie modulară uşoară şi de utilizarea unor materiale avansate ultrauşoare. BMW i8 Concept Spyder este un hibrid plug-in propulsat de o transmisie eDrive care combină un motor electric foarte performant cu un motor cu ardere internă, pe benzină. Acumulatorul litiu-ion, poate fi reîncărcat într-un interval de timp foarte scurt de la orice sursă casnică de curent. Masa redusă a automobilului, centrul de greutate coborât şi echilibrul deosebit, la care se adaugă puterea totală a sistemului de până la 260 kW (354 CP), promit calităţi dinamice de invidiat, o eficienţă remarcabilă şi o inegalabilă plăcere a condusului.
La mai puţin de un an de la prezentarea BMW i8 Concept – prototip cu 2+2 locuri, BMW i dezvăluie cea de-a doua variantă a acestei inovatoare maşini sport hibrid, un automobil conceput pentru o mobilitate electrică, dar şi pentru plăcerea de a conduce. Depozitate sub hayonul transparent, cele doua trotinete electrice întăresc ideea de distracţie şi plăcerea de a conduce pe care o reprezintă BMW i8 Spyder Concept.
Comparativ cu varianta coupé de la BMW i8 Concept, BMW i8 Concept Spyder are ampatamentul şi lungimea totală ceva mai scurte şi vine cu o serie de elemente de design noi – cum ar fi hayonul transparent precum şi
materialele la interior.
Arhitectura modulară LifeDrive
Asemenea versiuni coupé, BMW i8 Concept Spyder este construit în jurul arhitecturii inovatoare LifeDrive care alătură două unităţi funcţionale, independente. Astfel, modulul Life, realizat din CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic), oferă automobilului o celulă a pasagerilor extrem de uşoară şi rigidă, în timp ce modulul Drive – cu structura din aluminiu – înglobează toate componentele operaţionale ale automobilului, precum bateriile, transmisia, şasiul şi structura de siguranţă.
Cea mai recentă interpretare a limbajului de design BMW i
Designul plin de emoţie al BMW i8 Concept Spyder scoate în evidenţă calităţile automobilului, accentul principal fiind pus pe performanţele dinamice şi pe eficienţă.
Factorii care creează imaginea aerodinamică sportivă sunt panourile largi ale caroseriei, o poziţie joasă şi numeroasele elemente aerodinamice precum suprafeţe de contact, prizele de aer sau AirCurtains (perdele de aer care sunt create în jurul roţilor faţă). Acestea reduc substanţial coeficientul aerodinamic şi îmbunătăţesc astfel eficienţa şi autonomia.
Parte frontală dinamică
Partea frontală oferă o imagine deosebit de revelatoare a aptitudinilor dinamice al decapotabilei cu două locuri. Un element definitoriu sunt farurile cu lumini laser – o tehnologie de pionierat -, care urmează forma literei U, un element de design distinctiv pentru BMW i. O fantă V semitransparentă se deschide dinspre partea frontală a capotei plate spre parbriz şi atrage privirea spre motorul electric de sub capotă. O priză de aer poziţionată pe rama parbrizului direcţionează curentul de aer pe deasupra pasagerilor. Iar pentru călătoriile de-a lungul cărora starea vremii nu este una prielnică, cele două secţiuni ale acoperişului rabatabil se află la îndemână.
Siluetă atletică
Consolele faţă şi spate scurte şi silueta joasă definesc imaginea laterală a BMW i8 Concept Spyder şi subliniază profilul atletic al maşinii. Uşile, care se pivotează în sus – în jurul axei montantului A -, accentuează impactul emoţional al BMW i8 Concept Spyder. Sub uşi, pragurile laterale creează o puternică formă de pană, care se deschide spre spate, accentuând ideea de automobil aplecat spre şosea.
Ca şi partea frontală, spatele se află foarte aproape de drum. Particularitatea principală este capota transparentă, care dezvăluie cele două trotinete electrice aflate sub ea. Folosind limbajul de design BMW i, acestea sunt perfecte pentru scurte deplasări în aglomeraţia urbană şi pot funcţiona ca o extensie a călătoriei spre zonele pietonale, acolo unde accesul cu automobilul nu este posibil. Ilustrează astfel perfect conceptul de propulsie electrică şi filozofia BMW i de a oferi soluţii de mobilitate şi dincolo de automobil.
Datorită difuzorului spate impozant vizual, prizelor de aer tridimensionale şi stopurilor de forma literei U, BMW i8 Concept Spyder are un aspect extrem de lat, iar calităţile sportive sunt accentuate.
Estetică funcţională: lucrul cu suprafeţele la interior
Interiorul BMW i8 Concept Spyder este definit de trei niveluri care îşi demonstrează diferitele funcţii. Interacţiunea liniilor şi suprafeţelor (conceptul de „layering”) este una dintre particularităţile designului interior. Nivelul exterior încadrează structura de susţinere, în timp ce nivelul interior “de confort” cuprinde suprafaţa scaunelor şi compartimentele de stocare. Cockpitul reprezintă cel de-al treilea nivel, cel “tehnic”, reunind panoul de instrumente, coloana de direcţie şi volanul cu instrumentele, afişajul central şi elementele de control. Cockpitul orientat spre conducător şi poziţia joasă a scaunelor, care accentuează imaginea autentică a acestui model spyder, sunt elemente dedicate clar plăcerii de a conduce. Un afişaj de 8,8 ţoli (22,4 cm) prezintă – tridimensional, la rezoluţie înaltă – toate informaţiile relevante pentru condus.
Conceptul de materiale şi culori furnizează câteva caracteristici remarcabile. Interiorul versiunii Spyder este definit de o combinaţie de plastic, fibră de carbon şi piele, în care contrastul dintre albul nivelului exterior şi tonul portocaliu al pielii naturale generează o atmosferă sportivă. Cockpitul şi consola centrală prezintă mici modificări faţă de versiunea coupé. Efectul general al interiorului este unul de aspect dominat de calitate, puritate şi emoţie.
Hibrid plug-in: asociere perfectă între calităţile dinamice şi eficienţă
Asemenea versiunii coupé, BMW i8 Concept Spyder cu eDrive este un hibrid plug-in care combină două surse diferit de putere şi utilizează avantajele specifice ale electromotorului şi ale motorului cu ardere internă pentru un efect optim. Decapotabila cu două locuri produce astfel performanţele unei maşini sport pure, dar consumul de combustibil este cel al unei maşini mici.
Electromotorul de 96 kW (131 CP), aflat pe puntea faţă, acţionează în tandem cu un motor turbo pe benzină, cu trei cilindri, care dezvoltă 164 kW (223 CP) spre puntea spate. Ambele unităţi sunt dezvoltări interne ale BMW Group şi generează o putere totală a sistemului de 260 kW (354 CP) şi ating un cuplu maxim de 550 Nm. Aceste valori sunt suficiente pentru ca BMW i8 Concept Spyder să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 5 secunde, pentru a ajunge la o viteză maximă, limitată electronic, de 250 km/h. În ciuda acestor performanţe, modelul cu două locuri consumă doar 3,0 litri de benzină per 100 kilometri în ciclul european de testare.
Electromotorul este alimentat cu energie de la un acumulator litiu-ion, care poate fi reîncărcat în mai puţin de două ore de la orice sursă casnică de curent electric. Acumulatorul de mare putere este localizat în tunelul energetic dintre modulele punţii faţă şi al punţii spate, astfel încât centrul de greutate al automobilului să fie situat cât mai jos posibil. Spaţiul economisit şi echilibrul realizat cu această construcţie şi cu alte componente ale transmisiei şi ale şasiului permit modelului sport cu două locuri să aibă o distribuţie ideală a maselor, 50:50.
Când acumulatorul este complet încărcat, BMW i8 Concept Spyder poate parcurge până la 30 de kilometri exclusiv în regim electric. Ca atare, departe de a avea un rol mai puţin important, electromotorul are o importanţă egală cu cea a motorului pe benzină. La nevoie, alternatorul de înaltă tensiune, conectat la motorul cu ardere internă, generează un plus de energie, care apoi este stocată în bateria hibrid. Prin această funcţie „Range extender” se poate mări autonomia de condus în mod electric.
O altă particularitate specială a BMW i8 Concept Spyder este capacitatea de a transmite puterea către puntea faţă, cea spate sau către toate roţile în acelaşi timp. Electronica inteligentă de control asigură disponibilitatea configuraţiei optime a transmisiei în funcţie de situaţie. Conducătorul poate vedea modul de condus activat şi poate monitoriza activitatea celor două surse de propulsie – totul pe afişajul de informare din cockpit. În plus, sistemele electronice asigură generarea maximă de energie la frânare sau la coborârea unei pante. Prin toate acestea, conducătorul se poate bucura la maximum, în orice moment, de performanţele dinamice, de o stabilitate direcţională fără egal şi de un consum şi emisii minime.