Tu ce tip de anvelope folosești pe mașină? De vară și de iarnă, sau all-season? Iată care sunt beneficiile fiecărei alegeri și ce variantă preferă șoferii europeni.
Când am scris acest articol, m-am gândit la faptul că, toată vara, o bună parte dintre mașinile din România au rămas echipate cu anvelopele de vară. În editorialul ediției din august a revistei Auto Expert, te invitam să verifici ce tip de anvelope are fiecare mașină parcată pe lângă care treci. Eu am făcut-o, pe unul dintre principalele bulevarde din București. Jumătate dintre mașinile parcate au mers toată vara cu anvelope de iarnă! Iată la ce risc ne-au expus pe toți!
Anvelopele de vară
Anvelopele de vară au o compoziție a materialului care atinge consistența optimă la temperaturi de peste 7 grade Celsius. La 40 de grade Celsius, de exemplu, așa cum am avut în România în vara asta, la nivelul solului, anvelopele de iarnă ajung la consistența gumei de mestecat. În plus, blocurile mari și stabile de cauciuc sunt foarte stabile la forțele longitudinale și laterale. Deci asigură o stabilitate net mai bună decât lamelele de pe banda de rulare a anvelopelor de iarnă. Testele ADAC au relevat că, la temperaturi estivale, anvelopele de iarnă frânează de la 100 km/h, în medie, pe o distanță cu 16 m mai mare! Adică, în loc să oprești la timp, mai iei câteva mașini cu tine. Mai ții minte accidentele în lanț de pe autostrada Soarelui, din vara asta? Cel mai grav dintre ele a implicat 55 de mașini. Câte dintre ele crezi că au avut anvelope de iarnă la 40 de grade Celsius?
Anvelopele de iarnă
Când temperatura ambiantală scade sub 7 grade celsius, anvelopele de vară devin prea tari ca să asigure o aderență optimă. Drept urmare, este recomandată utilizarea anvelopelor de iarnă. Iar dacă în ecuație intră și ploaia, lapovița, zăpada sau gheața, blocurile mari din cauciuc ale pneurilor de vară ”plutesc” deasupra stratului, în loc să se agațe de el. Cele de iarnă au desenul brăzdat cu lamele fine, care pătrund până la asfalt, păstrând aderența.
Anvelopele all-season
O soluție de compromis destinată utilizării pe durata întregului an este cea a anvelopelor all-season. Marele avantaj: nu mai ai bătăi de cap cu schimbarea acestora în funcție de sezon. În plus, cheltuiești și mai puțini bani. Chiar dacă ai jante dedicate anvelopelor de iarnă și vară, schimbarea roților pe mașină de două ori pe an costă 100 de lei. Dacă mai pui și transportul între casă și vulcanizare și depozitarea roților de rezervă, care nu sunt chiar mici, atunci anvelopele all-season sunt răspunsul pentru tine. Dezavantajul este evident: nefiind un produs specializat, ci unul de compromis, are performanțe mai slabe decât cele dedicate fiecărui sezon.
Ce variantă preferă europenii?
Un sondaj comandat de Nokian și realizat de compania YouGov a relevat faptul că 50% dintre șoferii din Europa Centrală folosesc anvelope all-season. Confortul de a nu schimba anvelopele la fiecare sezon reprezintă factorul decisiv pentru alegerea anvelopelor. Asta declară 70% dintre șoferii italieni, urmați de 63% dintre șoferii germani. Pentru polonezi, siguranța este cea mai importantă, 74% dintre aceștia considerând că anvelopele all-season sunt suficient de sigure pentru toate anotimpurile. Aceștia sunt urmați de francezi și italieni cu 56% și, respectiv, 54%.
De vară și de iarnă, sau all-season: ce variantă ar trebui să alegi?
Ideal ar fi să ai două seturi de anvelope, câte unul pentru fiecare sezon. Însă și cele all-season sunt studiate pentru a asigura o aderență bună, indiferent de condițiile meteo. Și, în plus, sunt legale pe toată perioada anului, deci nu riști să pierzi Certificatul de Înmatriculare.