Tess Rally 2012 a deschis balul în Campionatul Naţional de Raliuri Dunlop fiind totodată una dintre cele mai aşteptate etape din ultimii ani – graţie multiplelor schimbări din componenţa echipajelor sau a automobilelor aliniate la start.
Încă din anul competiţional trecut, era din ce în ce mai clar că automobilele de Clasa 3, cum este Mitsubishi Lancer Evo IX care i-a adus lui Valentin Porcişteanu titlul de campion al Campionatului Naţional de Raliuri Dunlop 2011, îşi trăiau ultimele momente de glorie pe plaiurile mioritice. Cum Gergo Szabo, campionul din 2010, se prezentase deja la start cu ultima creaţie Mitsubishi, un Evo X R4, iar Porcişteanu cocheta deja cu ideia achiziţionării unui astfel de model, era de aşteptat ca şi ceilalţi actori principali ai campionatului să vină cu schimbări în ceea ce priveşte materialul de concurs.
Astfel, la Braşov, am luat un prim contact mai serios cu bolizii de Clasa 2, care vor dicta (cel mai probabil) ritmul în noul an. Vali a reuşit ceea ce şi-a propus şi a adus la start un Evo X R4, Bogdan Marişca, cel mai bătăios adversar de anul trecut al piteşteanului, a venit cu un Subaru Impreza STi R4, ca şi colegul său Marco Tempestini, dar poate că cea mai spectaculoasă apariţie a fost noua Skoda Fabia S2000 ce-l avea la comenzi pe fostul campion naţional, braşoveanul Dan Gîrtofan. Iar dacă protagoniştii de anii trecuţi au schimbat armele, pentru a fi din ce în ce mai competitivi, ordinea de start a marcat şi o prezenţă cu greutate pentru campionatul nostru.
Este vorba de participarea echipajului François Delecour/Dominique Savignoni, fost vice-campion mondial de raliuri. Aşa că, după ce au purtat însemnele României la Raliul Monte Carlo 2012, etapa de WRC unde au obţinut cea de-a zecea poziţie a clasamentului general final, cei doi francezi au revenit pe probele CNRD, cu care au avut un prim contact în 2011 la Sibiu. Dacă atunci au participat demonstrativ, la bordul unei Dacia Logan, la Braşov au aliniat la start un superb Renault Megane N4.
Un start clasic
Raliul a debutat vineri 30 martie cu una dintre cele mai celebre probe din România – Poiana (în versiunea urcare) cu start din Livada Poştei, locaţie clasică pentru iubitorii de automobilism sportiv. Proba şi-a menţinut statutul de regină a competiţiei, mai ales că vremea a jucat un rol decisiv încă o dată, condiţiile meteo schimbându-se de la minut la minut. Vali Porcişteanu a plecat primul, iar avântul dat de postura de campion în exerciţiu i-a asigurat prima victorie de probă specială. El a fost urmat de Bogdan Marişca, Marco Tempestini, Gergo Szabo şi de Alexandru Filip, cel care s-a dovedit cel mai rapid pilot al unui automobil cu două roţi motrice.
Asta şi pentru că François Delecour a avut ghinionul unei alegeri mai puţin inspirate a pneurilor, iar zăpada depusă pe traseu i-a creat probleme, scoţându-l în decor. În urma incidentului, Megane-ul a suferit o uşoară avariere a părţii posterioare; deşi incidentul a condus la abandonul celebrului pilot francez, eforturile echipei de asistenţă tehnică de a repara maşina, şi regula de Super Rally, i-au permis acestuia să ia startul a doua zi, fără a mai puncta în clasamentul general, însă. Poiana i-a pus probleme serioase şi lui Gîrtofan, un bun cunoscător al traseului. Dar adaptarea incompletă cu noul automobil de concurs, asociată cu o alegere neinspirată a pneurilor a condus la un dezamăgitor loc 42, din totalul de 55 de echipaje aliniate la start.
Superspeciala desfăşurată în centrul oraşului a adunat pe margine un număr impresionant de spectatori, mai ales că vremea rece şi rafalele de ploaie n-au constituit chiar cel mai potrivit tablou pentru o probă spectacol. Parcă pentru a mulţumi spectatorilor prezenţi, cei mai mulţi dintre piloţi au renunţat la eficienţă şi au avut evoluţii demne de un show automobilistic, unde glisadele ample au primit cele mai multe aplauze. În acest context şi graţie unei alegeri foarte inspirate a pneurilor, proba a fost adjudecată de echipajul Alexandru Filip/Bogdan Iancu (Renault Clio R3 Maxi Evo), fiind prima probă câştigată în carieră de pilotul care este unul dintre actorii principali ai clasei automobilelor cu două roţi motrice.
Ziua decisivă
Ziua de sâmbătă l-a găsit pe Vali Porcişteanu la conducerea clasamentului general al raliului, cu un avans de 12,3 secunde în faţa lui Bogdan Marişca şi de 46,1 secunde faţă de Marco Tempestini. Top 5 era completat de Gergo Szabo şi de Alexandru Filip, în vreme ce Csaba Spitzmuller, pilotul maghiar familiarizat cu Campionatul Naţional de Raliuri Dunlop, pândea podiumul de pe poziţia a şasea, la 1 minut şi 9,4 secunde de Porcişteanu. Din păcate, Gergo Szabo a fost nevoit să depună armele încă din debutul zilei, fiind victima unui ghinion teribil. Motorul fostului campion naţional a refuzat să pornească, forţându-l pe acesta să fie victima unui abandon de-a dreptul stupid.
Prima probă a zilei, PS3 – Pârâul Rece, a fost trecută tot în contul lui Porcişteanu, şi a consemnat totodată abandonul ocupantului poziţiei a doua a clasamentului, Bogdan Marişca. Acesta a căzut victimă unei probleme apărute la motorul maşinii sale Subaru. Următoarea probă, Râşnov, a consemnat ieşirea la rampă a lui Spitzmuller, care a forţat şi a obţinut atât scratch-ul, dar şi poziţia a doua a clasamentului general, devansându-l pe Tempestini.
A urmat apoi secţiunea de foc a întrecerii, cu cele două probe lungi, Babarunca (28,1 km) şi Cheia (27,8 km). Prima a fost câştigată tot de Vali Porcişteanu, care se vedea pus la adăpostul unui avans de 1 minut şi 20 de secunde faţă de principalul contracandidat, ungurul Spitzmuller. Dan Gîrtofan dădea semne de revenire şi lăsa de înţeles că adaptarea la volanul Fabiei făcea progrese remarcabile. Babarunca a însemnat şi sfârşitul concursului pentru tânărul pilot clujean Vlad Cosma, victima unei spectaculoase ieşiri în decor, ce a dus la avarierea serioasă a micuţului Citroen C2R2 Max.
După cum spuneam, Gîrtofan îşi intra vizibil în mână şi a înregistrat pe Cheia prima victorie de probă specială. Timpul realizat i-a permis un salt de două poziţii în clasamentul general, până pe locul patru, la 3 minute şi 22 de secunde de liderul Porcişteanu. Şi PS7, Pârâul Rece, a fost tot o afacere a pilotului braşovean, Giri profitând de tempo-ul ceva mai redus impus de primii trei clasaţi la general, zarurile fiind aruncate, oarecum. Avântul a continuat şi pe ultima probă a raliului, Poiana, în versiunea coborâre marcând cea de-a treia victorie consecutivă pentru Gîrtofan, a cărui evoluție se anunţă foarte spectaculoasă la următoarele etape.
Clasamentele finale
Odată trasă linie, echipajul Valentin Porcişteanu/Dan Dobre a bifat prima victorie a sezonului şi cea de-a cincea obţinută în Braşov (trei dintre ele în Raliul Braşovului şi două în Raliul Ţara Bârsei). Mai în glumă, mai în serios, Vali a declarat că este tentat să se mute la Braşov, oraş ce i-a devenit ca şi a doua casă. Cea de-a doua treaptă a podiumului a revenit echipajului Csaba Spitzmuller/Tamaş Szoke (Mitsubishi Lancer Evo X R4), în vreme ce acesta a fost completat de clujenii Marco Tempestini/Dorin Pulpea (Subaru Impreza STi R4).
Podiumul Clasei 2 a avut aceeaşi configuraţie ca şi cel al clasamentului general al raliului, în timp ce Clasa 3 a fost câştigată de Edwin Keleti, pe locul doi situându-se Romulus Preda, iar pe trei veteranul Heinz Goellner. Alex Filip a triumfat atât la Clasa 5, unde a fost urmat de Sebastian Barbu şi de Cristi Enache, cât şi la clasa automobilelor cu două roţi motrice, unde a profitat de ieşirea în decor a lui George Grigorescu. Podiumul la “două roţi” i-a mai avut în componenţă pe Norbert Bereczki şi pe Sebastian Barbu.
Bereczki a câştigat Clasa 6, urmat de Vlad Stoica şi de Ekaterina Stratieva, toţi trei concurând pe automobile Citroen C2R2 Max. La Cupa Dacia (clasament identic cu cel al Clasei 9) s-a impus la mare luptă braşoveanul Bogdan Barbu, în faţa lui Bogdan Năstase, pe chiar ultimele două speciale, unde a forţat. Pe locul trei a terminat tânărul pilot sibian, Octavian Târnovean. Clasa 11 l-a avut ca amfitrion pe Daniel Ungur, clujeanul fiind foarte încântat de reîntâlnirea cu Mitsubishi Lancer Evo VI. Evoluţia spectaculoasă i-a asigurat victoria, el fiind secondat de Sebastian Stanciu şi de alt veteran al raliurilor, cunoscutul Gunter Graef.
Graţie evoluţiilor pe cât de spectaculoase, pe atât de eficiente ale piloţilor Valentin Porcişteanu, Edwin Keleti şi Alexandru Filip, cea mai bună echipă înscrisă în competiţie s-a dovedit a fi BCR Leasing Rally Team. Pe locul doi a terminat Napoca Rally Academy (Marco Tempestini, Daniel Ungur, Simone Tempestini), în vreme ce ESD Rally Team (François Delecour, George Grigorescu şi Bogdan Barbu) a încheiat competiţia pe locul al treilea.