Aceste trei automobile nu sunt făcute doar pentru a te duce din punctul A în punctul B. Au o misiune specială de a determina creierul să elibereze endorfine la fiecare viraj și la fiecare accelerație. Alpine A110 S le provoacă pe mai puternicele BMW M2 CS și Porsche 718 Cayman GT4. Foto: Quattroruote.
Înainte de a striga că este un sacrilegiu să pui un Alpine cu doar 292 CP lângă două bestii de peste 400, trebuie spus că plăcerea de a conduce nu se măsoară în cifre seci. Un automobil din segmentul sportiv nu este un simplu mijloc de transport, ci un instrument care oferă senzații aparte, ce trebuie savurate la fel cum savurăm un vin bun sau o mâncare deosebită.
Traseul corect
Pe un drum fără trafic, plin de viraje și cu o priveliște uimitoare, putem aprecia cu adevărat ce are de oferit un asemenea automobil. Simțurile se ascut și percep cu exactitate ce comunică mașina. Corpul este îmbrățișat de scaunul din fibră de carbon, prin intermediul căruia vibrațiile mecanice par să vorbească. Trupul se sprijină ferm pe panourile laterale și poți înțelege exact cât de eficiente sunt anvelopele pentru ca mașina să se agațe de asfalt. Direcția devine un instrument de comunicare între roți și mâini, fiind o sursă valoroasă de informații.
Plăcerea constă în intrarea în simbioză cu un instrument vechi de peste o sută de ani și din faptul că fiecare input mental este transformat într-un act mecanic conform cu dorința ta precisă. Apoi există sunetul, pe care fiecare dintre cei trei actori prezenți astăzi îl interpretează diferit. Scopul final este însă același, eliberarea de endorfine din creier. Ergo, generarea de emoții pure.
De ce Alpine A110 S?
Iată de ce, pentru a te bucura de toate acestea, nu ai nevoie de puteri exorbitante. Sigur, o herghelie numeroasă este prețioasă și oricine își dorește mai mulți cai-putere. Dar numărul lor este doar un membru în orchestra unde toată lumea trebuie să cânte impecabil pentru ca publicul să aplaude. Prin urmare, în acest test unde ies în evidență modelele exuberante de la Porsche și BMW, am dorit să includem și un Alpine A110 S. Fiindcă eram siguri că cifrele acestui model (cu aproximativ 30.000 de euro mai ieftin și o diferență de putere de la 128 la 158 CP) ar fi trecut în planul doi grație abilităților sale dinamice.
Astfel, avem în față versiunea cea mai sportivă a mărcii Alpine, un brand deja îndrăgit de noul CEO Renault, Luca de Meo. În acest an, brandul Alpine își va face debutul în Formula 1, cu pilotul Fernando Alonso la volan. Modelul Alpine A110 S nu are elemente specifice care să îl scoată în evidență, însă berlinetta franceză vine cu un motor turbo cu patru cilindri, de 1,8 litri, potențat cu 40 CP și cu o caroserie rigidizată. În plus, avem bare antiruliu mai rigide atât pe puntea față, cât și spate, amortizoare mai ferme cu 50% și anvelope mai late. Pare puțin, dar, vă asigur, este suficient. Am apreciat deja calitățile versiunii de bază, extraordinar de plăcută la condus datorită caroseriei sale rigide din aluminiu și greutății reduse (puțin peste 1200 kg), combinată cu propulsia spate și motorul montat în poziție centrală.
➡ Alpine devine 100% electric 💡
Singurul defect al modelului A110 normal este ruliul și balansul caroseriei, care penalizează condusul la limită. Odată cu varianta S, lucrurile se schimbă – mișcările caroseriei au fost limitate, iar cei câțiva cai-putere în plus ajută. Propulsorul 1.8 turbo aduce și un sunet specific la ralanti, sunet care aduce aminte de bolborositul motoarelor cu carburator.
După primele viraje în care am simțit aderența crescută și echilibrul general al caroseriei, ne-am dat seama că un motor mai puternic ar putea fi folosit oricând fără a strica armonia oferită de Alpine A110 S.
Cayman de top
O situație identică cu cea a modelului Porsche 718 Cayman, cu care modelul din Franța împarte soluția tehnică. În cazul din față, Cayman este reprezentat de GT4, cea mai specializată versiune, cu 420 CP la dispoziție. Aceștia sunt furnizați de un motor boxer aspirat, cu șase cilindri. Atunci când atinge 8000 rpm, sunetul său ar trebui trecut alături de marile capodopere ale muzicii contemporane. Îți trimite fiori în tot corpul și te obligă cumva să ții propulsorul mereu în ture.
BMW M2 CS – cel mai puternic
Sentimentul este cu atât mai pronunțat când te dai jos din CS, cea mai extremă versiune a lui BMW M2, care se remarcă instantaneu între cele trei mașini prezente. Este singurul automobil dintre cele trei care nu are nevoie de mai multă putere. 450 CP și 550 Nm sunt mai mult decât suficienți și, mai important, sunt prezenți pe toată plaja de turații. Motorul de 3 litri cu șase cilindri în linie este exploziv, elastic și devine corpolent când acul turometrului urcă cu o progresie extraordinară.
➡ BMW, pregătit pentru interzicerea motoarelor termice 💡
Însă, pentru a avea un pachet perfect, ar fi fost nevoie de o cutie de viteze manuală, precum cea de la Cayman. Cutia bavareză cu șase trepte pare că are angrenaje cauciucate și nu este la fel de rapidă atunci când vrei să schimbi treptele. Mai mult, cutia BMW-ului nu necesită stăpânirea tehnicii „heel-and-toe“, inginerii mărcii alocând sincronizarea turației electronicii mașinii. Porsche are un sistem similar, care se activează când este apăsat butonul Auto Blip. Dacă nu faci parte din mișcarea „save the manual“, ambele modele oferă ca alternativă cutii de viteze automate cu ambreiaj dublu. Alpine oferă doar transmisie automată, care funcționează foarte bine, mai ales la retrogradări, unde acceptă o treaptă chiar și la turații mari, când devine utilă avertizarea sonoră pentru apropierea de limitatorul de turație.
În loc de verdict
Partea dinamică este sursa satisfacțiilor majore oferite de acest trio de ași. Toate sunt orientate către performanță (BMW încă este cel mai confortabil dintre cele trei), iar diferențele vin din soluțiile tehnice alese.
BMW M2 CS este varianta clasică, cu motor față și tracțiune spate, dar și o masă totală destul de mare, de peste 1600 kg. Drept urmare, nu poate atinge agilitatea oferită de Alpine și Porsche. Dar asta nu înseamnă că este mai puțin distractiv. La drum, este poate cel mai plăcut model, mai ales pentru cei care preferă un anumit stil de condus. Cel în care nu folosești atât de mult volanul, cât pedala de accelerație. Iar nivelul de asistare electronică poate fi setat ori în libertinul mod MDM, ori total oprit.
➡ Test Porsche Taycan 💡
Cu centrul de greutate mai jos și o distribuție a maselor aproape perfectă, Alpine și Porsche favorizează conducerea precisă și curată. Supravirarea trebuie provocată, mai ales în cazul modelului francez, iar punctul forte al ambelor modele este viteza cu care pot schimba direcția de mers și modul cum pot negocia un viraj, rapid și fără supravirări inutile. Senzația pe care o are cel de la volan e că plutește, în timp ce aderența oferită este excelentă. Ambele mașini au suspensii rigide, dar Porsche are avantajul unei suspensii reglabile.
DATE TEHNICE | Alpine A 110S | BMW M2 CS | Porsche 718 Cayman GT4 |
---|---|---|---|
Model | 1.8 turbo 292 CP | 3.0 turbo 450 CP | 4.0 boxer 420 CP |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo | L6, bi-turbo | B6, aspirat |
Cilindree (cmc) | 1798 | 2979 | 3996 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 292/6400 | 450/6250 | 420/7600 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 320/2000-6400 | 550/2350-5500 | 420/5000-6800 |
Transmisie | spate | spate | spate |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte |
L x l x h (mm) | 4180 x 1798 x 1248 | 4461 x 1871 x 1414 | 4456 x 1801 x 1269 |
Ampatament (mm) | 2419 | 2693 | 2484 |
Volum portbagaj (l) | 100/96 | 390 | 150 |
Masă la gol (kg) | 1189 | 1625 | 1495 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 4,4 | 4,2 | 4,4 |
Viteză maximă (km/h) | 260 | 280 | 304 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,2 | 9,9 | 11,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 163 | 226 | 251 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |||
Accelerații | |||
0-60 km/h (s) | 2,4 | 1,6 | 1,9 |
0-100 km/h (s) | 4,7 | 4,0 | 3,9 |
0-130 km/h (s) | 7,0 | 6,2 | 5,7 |
0-200 km/h (s) | 16,1 | 13,5 | 12,7 |
1 km cu start de pe loc (s) | 22,3 | 22,0 | 21,5 |
Reprize | |||
70-90 km/h | 2,5 | 4,3 | 4,3 |
70-120 km/h | 4,6 | 8,3 | 9,9 |
Frânare de la 100 km/h | |||
La gol, rece (m) | 39,8 | 37,7 | 36,0 |
Consum | |||
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,8/6,2/7,8 | 8,2/8,4/10,6 | 7,5/8,2/10,5 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 8,77/6,71/7,57 | 11,7/9,3/10,2 | 13,6/9,0/10,1 |
Consum în test (l/100 km) | 6,71 | 11,7 | 11,1 |
Autonomie (km) | 671 | 494 | 578 |
Masă | |||
Masă măsurată (kg) | 1221 | 1659 | 1541 |
Zgomot interior | |||
La 50 km/h (dBA) | 62.5 | 53.7 | 67.7 |
În accelerare maximă | 77,6 | 86,2 | 92,5 |
Preț (euro cu TVA) | nc | nc | nc |