A fost odată… lichidul de frână

Sistemul de frânare este un element esențial al siguranței rutiere active. În orice situație și, în special, în caz de pericol, este important să ai întotdeauna încredere în frânele mașinii tale. Împreună cu specialiștii de la Bosch descifrăm tainele ”licorii magice”: lichidul de frână.

Sistemul de frânare a evoluat foarte mult, și astăzi a devenit esențială înlocuirea lichidului de frână la fiecare 2 ani. Astfel, se evită riscul „blocajului de vapori” sau necesitatea de a înlocui întregul grup hidraulic, care este extrem de costisitoare.

De ce trebuie să schimbăm lichidul de frână?

Sistemul de frânare a evoluat în mod considerabil de-a lungul timpului, în special prin integrarea grupului hidraulic. Astăzi, acesta din urmă include un număr mare de dispozitive care asigură siguranța mașinii, cum ar fi TCS, asistentul la pornirea în rampă (Hill-Hold-Control), dar și sistemul ESP, care este în prezent mult mai complex.

lichidul de frână

Grupul hidraulic în sine a evoluat în mod considerabil. Caracteristicile sale tehnice, în special dimensiunea supapelor, au devenit din ce în ce mai precise, necesitând utilizarea unor lichide cu niveluri foarte reduse de viscozitate pentru a-i crește reactivitatea și a preveni coroziunea sistemului. Grupul hidraulic controlează un număr mare de dispozitive care asigură siguranța mașinii, cum ar fi TCS, asistentul la pornirea în rampă (Hill-Hold-Control), dar și sistemul ESP. Nerespectarea limitei de timp prescrise pentru schimbarea lichidului de frână prezintă, în primul rând, un risc la adresa vieții din cauza fenomenului de „blocaj de vapori”. Astfel, conținutul de apă din lichidul uzat devine prea mare, iar punctul de fierbere este coborât. Consecințele pot fi dezastruoase: cursă mai lungă a pedalei de frână, senzație de frânare elastică sau, în cel mai rău caz, pierderea totală a capacității de frânare.

Întreținerea te scapă de cheltuieli mari

Al doilea risc este cel financiar. Lichidul de frână este singurul lichid lubrifiant dintr-un vehicul care corodează și deteriorează în timp componentele hidraulice. Un grup hidraulic costă, în medie, 1500 EUR (fără manoperă). Acest preț este important pentru automobilistul obișnuit.

Fiind conștient de acest risc, este mai mult ca sigur că șoferul va prefera să solicite înlocuirea lichidului de frână la fiecare 2 ani, care îl va costa între 50 € și 100 €*, în loc să fie nevoit să schimbe întregul grup hidraulic al vehiculului.

Riscuri pentru oameni, riscuri financiare… două argumente importante care vor determina posesorii să facă alegerea corectă și să înlocuiască lichidul de frână la fiecare doi ani. Astfel, îmbunătățesc siguranța și mențin perfect funcțional întregul sistem de frânare. La fel cum schimbarea uleiului de motor menține motorul.

Sistemul de frânare este un element esențial pentru siguranța rutieră. Acesta este motivul pentru care trebuie întreținut cu rigurozitate și în mod regulat, nu în ultimul moment.

Când și cum trebuie schimbat lichidul de frână?

Atunci când verificați starea lichidului de frână, primul lucru care trebuie constatat este punctul său de fierbere. Cu toate acestea, rezervorul de lichid de frână a devenit din ce în ce mai greu accesibil la vehiculele moderne. Pentru a proteja grupul hidraulic, constructorii încorporează acum filtre la intrarea rezervorului pentru a împiedica pătrunderea murdăriei. Acest lucru face din ce în ce mai dificilă testarea punctului de fierbere a lichidului de frână.

lichidul de frână

De aceea, experții Bosch recomandă acum schimbarea sistematică a lichidului de frână la fiecare 2 ani sau la fiecare 30.000 km.

Bine de știut

Măsurarea conținutului de apă din lichidul de frână cu ajutorul anumitor instrumente disponibile în comerț, nu este o metodă fiabilă de a verifica starea acestuia. Există mulți alți factori care trebuie luați în considerare pentru a-i asigura eficiența perfectă.

În funcție de echiparea vehiculului, există două metode diferite de înlocuire a lichidului de frână. Dacă vehiculul nu este echipat cu ESP sau ASR, se efectuează o purjare standard a roții. Dacă vehiculul este echipat cu un sistem ESP sau ASR, este obligatoriu să efectuați purjarea vehiculului cu un tester de diagnosticare. Dacă nu se utilizează testerul de diagnosticare, nu va fi purjat întregul sistem. În sistem va rămâne o cantitate mică de lichid de frână uzat, care va contamina lichidul nou, făcând ca întreținerea grupului hidraulic să fie ineficientă.

Atenție: știați că fiecare lichid de frână are o dată de expirare?

Lichidul de frână tinde să se deterioreze în timp. Are o durată de depozitare de 30 de luni, adică de 2,5 ani de la data fabricației. Puteți găsi data fabricației în partea superioară a recipientului. Apoi, trebuie să calculați data de expirare adăugând 2,5 ani pentru produsele DOT și 5 ani pentru produsele ENV.

Ce lichid de frână trebuie să alegeți?

În general, cel mai bine este să consultați manualele de service ale constructorilor. Totuși, veți găsi aici câteva reguli practice pentru a vă asigura că utilizați întotdeauna lichidul de frână potrivit pentru fiecare situație.

La înlocuirea lichidului de frână, trebuie să consultați manualul de utilizare al vehiculului. Aproape toate vehiculele moderne funcționează cu lichide de frână pe bază de glicoli, cunoscute sub numele de lichide DOT, dar există unele excepții în care frânele funcționează cu lichide hidraulice.

➡ Citește și: Diagnosticarea motorului după fumul de eșapament 💡

Așadar, asigurați-vă că vehiculul dvs. are un sistem compatibil cu DOT. DOT4, de exemplu, este cel mai bine vândut lichid de frână, deși nu este reprezentativ pentru necesitățile actuale ale pieței europene. DOT4 este adecvat pentru vehiculele echipate cu prima generație a sistemului ABS, fără ESP. Deoarece ESP a devenit obligatoriu în UE în noiembrie 2014, este mai bine să folosiți un produs DOT4 cu viscozitate redusă, precum DOT4 HP, care este adecvat pentru primele generații ale ESP.

➡ Discuri de frână contrafăcute, în Constanța 💡

DOT 5.1 asigură o marjă de siguranță superioară, oferind puncte de fierbere mai ridicate, însă acesta are o viscozitate mai mare, care nu este adecvată pentru vehiculele echipate cu ESP. De asemenea, este utilizat la vehicule relativ grele (vehicule utilitare ușoare, vehicule cu remorci, rulote etc.).

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top