Volvo a intrat într-un proces de electrificare din calea căruia nu mai scapă niciun model. Ultima redută, XC40, a capitulat, SUV-ul compact primind un sistem de propulsie hibrid plug-in. Acum, toată gama Volvo are cel puțin câte o versiune PHEV. Test Volvo XC40 Recharge T5. Foto: Adrian Cobzașu
SUV-ul compact XC40 vine cu o ofertă extrem de variată – poți comanda versiuni tradiționale (T2 și T3), mild hybrid (B4 și B5), plug-in hybrid (Recharge, T4 și T5) și chiar și o versiune pur electrică (tot Recharge). Ultimele două categorii poartă același nume, deoarece Volvo consideră că priza de curent este izbăvitoare, indiferent dacă motorul electric e dublat de unul termic sau lucrează singur. Iar CEO-ul Volvo, Håkan Samuelsson, nu se sfiește să arunce bomba – în loc ca guvernele să suvbenționeze achiziția de modele electrificate, mult mai eficient ar fi să interzică vânzarea modelelor convenționale. În concepția sa, vehiculele plug-in și cele pur electrice sunt răspunsurile la poluarea în creștere.
➡ Vizitează aici pagina modelului 💡
Așa că, în virtutea crezului Volvo, suedezii au acum minimum o versiune hibridă plug-in pentru fiecare model din gamă. Cea mai recentă dintre ele este fix cea pe care o conduc azi. Dacă toate celelalte PHEV-uri din gamă se bazează pe motorul turbo de 2,0 litri cuplat la puntea față și pe un motor electric care antrenează roțile din spate (4×4 electric), XC40 vine cu un concept nou în gamă. Acesta folosește un motor turbo cu 3 cilindri și unul electric, ambele cuplate la puntea față. Atipic pentru plug-inuri, deși cele două motoare sunt înseriate (motorul electric se află între cel termic și cutia automată), Volvo a reușit să dezvolte o putere totală a sistemului egală cu suma puterilor celor două motoare. Asta nu se întâmplă în cazul altor modele cu acest gen de arhitectură, precum Kia Niro și Citroën C5 Aircross Hybrid, de exemplu.
Sistemul dezvoltă o putere uriașă, de 262 CP, care, pe hârtie, pare mult prea mare pentru puntea din față. Însă nici vorbă de transmitere brutală, nerafinată a puterii. Inginerii au reglat magistral răspunsul la culcarea pedalei de accelerație. Fără ruperi de aderență, fără torque steer, dar cu un nerv evident și cu o eficiență în a pune toată puterea la șosea, care, uneori, te face să crezi că beneficiezi de tracțiune integrală. Din păcate, pedala de frână ar fi putut avea un reglaj mai liniar. Practic, prinde brusc într-un punct și e nevoie de artă în apăsarea sa, pentru a nu-i brusca pe pasageri.
➡ Citește aici testul cu XC60 facelift! 💡
În modul Pure, cei 82 CP ai motorului electric se pot achita fără probleme de majoritatea sarcinilor, fără să apeleze la motorul pe benzină, cu condiția să existe suficient curent în bateria de 10,7 kWh. Eu am reușit o autonomie electrică de aproximativ 50 km, decentă pentru segmentul SUV-urilor compacte. Iar la nevoie, poți merge pur electric cu până la 125 km/h.
După terminarea curentului, la fel cum se întâmplă la orice PHEV, consumul de benzină este relativ mare. Și când am condus cu grijă, consumul a trecut de 7 l/100 km, în timp ce un condus sportiv crește consumul spre 12 l. Tocmai de aceea, hibrizii plug-in își merită statutul de vehicule eco numai când „merg pe baterie“. Dacă nu vrei să încarci la priză, mai bine iei un hibrid normal sau o versiune convențională. Sigur, poți selecta modul B, care recuperează automat ceva mai multă energie, și poți folosi padelele din spatele volanului, dar sunt la fel de inutile ca la orice hibrid plug-in fără turometru.
Versiunea R-Design pe care am primit-o a venit cu jante pe 19 inchi și suspensie sport, însă nu mi se pare că „se pupă“ cu caracterul confortabil al modelului, așa că aș renunța fără regrete la ea, în favoarea celei luxoase, Inscriprion, mai ales că și direcția este reglată pe confort, nu pe sportivitate.
Volvo XC40 Recharge T5 – tehnica în clar
Platforma CMA
Volvo XC40 este primul model din gama suedezilor care are la bază platforma Compact Modular Architecture. Singura sa dimensiune fixă este distanța dintre puntea față și pedale, toate celelalte fiind scalabile. Pe această platformă se poate instala orice tip de sistem de propulsie, de la cele convenționale la cele pur electrice.
Versiunea electrică nu încă este disponibilă pentru comandă în România, dar producția sa a început în data de 1 octombrie 2020, la Gent, în Belgia. Aceasta are o autonomie WLTP de 400 km, se încarcă până la 80% în 40 de minute și dezvoltă 408 CP.
- Autonomie electrică bună
- Demaraje și reprize rapide
- Spațiu interior mare
- Consum ridicat la terminarea bateriei
DATE TEHNICE | Volvo |
---|---|
Model | XC40 Recharge R-Design |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 1477 |
Putere maxima/turație (CP/rpm) | 180/5800 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 265/1500-3000 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 82 |
Cuplu maxim (Nm) | 160 |
Putere totală ansamblu (CP) | 262 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 425 |
Transmisie | automată, 7 trepte |
L x l x h (mm) | 4425 x 1863 x 1652 |
Ampatament (mm) | 2702 |
Masa la gol (kg) | 1812 |
Volum portbagaj (l) | 460-1336 |
Baterie brut/net (kWh) | 10,7/8,5 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 7,3 |
Viteza maximă (km/h) | 180 |
Consum mixt (l/100 km) | 2,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 45 |
MĂSURĂTORI | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,5 |
0-100 km/h (s) | 7,4 |
0-130 km/h (s) | 11,5 |
0-140 km/h (s) | 13,7 |
Reprize | |
Repriză 60-100 km/h (s) | 3,9 |
Repriză 80-120 km/h (s) | 4,7 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 37,0 |
Consum | |
Consum minim/maxim (l/100 km) | 7,1/11,9 |
Consum în test (l/100 km) | 8,8 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1812 |
Distribuția maselor (%) | 58/42 |
Zgomot interior | |
la 80 km/h (dBA) | 65 |
în accelerare maximă | 74 |
Preț (euro cu TVA) | 50.500 |