În cadrul unei conferințe de presă desfășurată în cadrul Academiei Titi Aur a fost prezentat un plan centralizat pentru siguranța pe șoselele naționale din România.
Acest plan ar putea duce la o reducere cu 20% până la 50% a accidentelor mortale de circulație în următorii 5 ani. Planul solicitat are ca scop reducerea totală a numărului de victime din accidente de circulație până în 2050.
Siguranța auto a copilului tău nu este opțională!
Inițiativa aparține șoclilor de conducere defensivă din România ce dau ca exemplu Suedia, liderul conduitei preventive de peste 15 ani și țara cu cel mai redus număr de accidente rutiere și de victime din Europa. România ocupă azi primul loc la numărul de morți la un milion de locuitori din accidente de circulație.
România – prima în UE la numărul de morți/un milion de locuitori în accidente rutiere
Școlile de conducere defensivă din România solicită ca autoritățile să construiască o strategie similară planului Vision Zero implementat de Suedia, țara noastră fiind pe primul loc în Europa în privința numărului de morți cauzat de accidente rutiere.
Printre măsurile propuse se numără educația rutieră pentru copiii între șase și 10 ani, cursuri de conducere defensivă pentru șoferi, utilizarea unor sisteme mai bune de supraveghere și de aplicare a legii și modernizarea infrastructurii.
Reprezentanții școlilor de conducere defensivă au solicitat acest lucru în cadrul unei conferințe de presă la care au participat și reprezentanți ai autorităților publice centrale.
“Sânge pe șosea”, un film documentar realizat în Suedia,
În cadrul conferintei a fost prezentat “Sânge pe șosea”, un film documentar realizat în Suedia. Documentarul la care au participat Constantin Aur și Silviu Moraru dezvăluie pas cu pas soluțiile luate de autoritățile de acolo pentru creșterea siguranței pe sosele, încă din 1997.
Astăzi Suedia atinge un record absolut cu doar 200 de victime pe an în urma accidentelor rutiere, și zero victime în rândul copiilor.
“Avem nevoie urgentă de un plan pentru a reduce numărul de accidente și de victime din România. În 2020 am fost pe primul loc în Europa, cu 85 de decese raportat la un milion de locuitori, dublu față de media europeană de 42/mil. locuitori. Ne-am gândit pentru România la o strategie similară celei din Suedia, care în 1997 a adoptat Vision Zero, un plan prin care și-a propus să scadă la zero numărul de decese până în 2020. Și ei mai au de lucru, dar diminuarea este de 165%. Planul a avut trei piloni: educația, infrastructura și legislația. Noi am gândit deja o strategie similară, am fost în Suedia pentru a vedea ce fac specialiștii de acolo, am realizat chiar și un documentar, iar acum ne dorim să începem cât de curând lucrul alături de autoritățile din România. Această inițiativă are un impact major asupra tuturor: populație, mediul de business și statul român”, a declarat Titi Aur, fondatorul școlii de conducere defensivă Academia Titi Aur și inițiatorul planului, în cadrul conferinței de presă.
Cele mai sigure șosele din Europa sunt în Norvegia și Suedia
Cele mai sigure șosele din Europa sunt cele din Norvegia (17 decese/1 milion de locuitori), Suedia (20 de decese/1 milion) și Islanda (22 de decese/1 milion), conform datelor Comisiei Europene pentru 2020 – cele mai recente date disponibile.
Cele mai nesigure sunt cele din România (85 de decese/1 milion), Letonia (73 de decese/1 milion) și Bulgaria (67 de decese/1 milion).
Soluțiile propuse de școlile de conducere defensivă din România
- Educația permanentă a conducătorilor de autovehicule. Președintele Klaus Iohannis a promulgat de curând legea nr 20/2022 privind completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 prin care șoferii pot participa la cursuri de conducere defensivă.
- Educație rutieră pentru copiii care parcurg ciclul primar de învățământ. Vârsta de 6 – 10 ani este perioada cea mai bună pentru a forma deprinderile necesare pentru o deplasare corectă ca pieton. Este relevant exemplul Franței care a introdus „permisul de pieton” pentru copii.
- Respectarea legilor în vigoare privind utilizarea dispozitivelor de fixare a copiilor în scaun.
- Folosirea extinsă a cazierului rutier al conducătorului auto implementat în România în 2009 şi furnizat la cerere de către Poliția Rutieră. Acesta ar trebui folosit în relația conducatorului auto cu angajatorii săi și cu societățile de asigurări.
- Îmbunătăţirea capacităţii de supraveghere şi impunere a legii prin împlicarea mai activă a polițiştilor rutieri alături de utilizarea frecventă a sistemelor automate de constatare a abaterilor. Lipsa de specialiști din cadrul Poliției poate fi acoperită cu sisteme automate de constatare a abaterilor pe drumurile publice, similar uzanțelor din multe state UE.
- Întreţinerea infrastructurii rutiere şi asigurarea condiţiilor de siguranţă a acesteia. Din experienţa noastră, am observat că existenţa şi menţinerea consecventă, completă a sistemelor de semnalizare rutieră, în conformitate cu standardele şi normele în vigoare (a marcajelor, indicatoarelor şi a amenajărilor de infrastructură rutieră, amplasate pe drumurile publice), duce la creșterea siguranței pe drumurile publice.
- Dezvoltarea continuă a infrastructurii rutiere prin construirea de autostrăzi, drumuri moderne, întreținerea şi îmbunătățirea corespunzătoare a celor existente.
Profit de 5 ori mai mare pentru companiile care investesc în cursuri de conducere defensivă
Titi Aur a subliniat cum în urma acestor cursuri, companiile își vopr putea mări profitul. De asemenea, șocietățile de asigurare a r putea beneficia din plin de acest program și chiar ar putea fi atrase ca și partenere în această inițiativă.
Test: factorii care influențează consumul în oraș
Este de altfel recunoscut nivelul de implicare al societăților de asigurare în proiectele de responsabillitate dinoccident pentru reducerea numărului de accidente de circulație, exemplul Țărilor de Jos care a iluminat autostrăzile pe toată lungimea lor (și în afara localităților) cu sprijinul societăților de asigurare este poate printre cele mai elocvente.
“Dacă nu aplicăm acest plan, în fiecare an avem costuri sociale de aproximativ 3,32 miliarde de euro și de 1,5 miliarde de euro ca daune materiale plătite de asiguratori. Nu avem încă o evaluare despre cât ar costa planul pe care îl propunem, dar știm că rezultatele vor fi direct proporționale cu investiția făcută și direcțiile pe care se vor face aceste investiții. De exemplu, investiția unei companii în procesul de formare permanentă a șoferilor aduce o rentabilitate de minimum cinci ori suma investită prin reducerea costurilor rezultate ca urmare a unui accident rutier, dar și a costurilor de exploatare. Un șofer va conduce mai sigur, mai economic, dar și mai ecologic”, a explicat Titi Aur.
Un client mare al Academiei Titi Aur este o companie care are aproximativ 10.000 de utiliatori de vehicule și alocă anual un buget de aproximativ 500.000 de euro pentru cursuri de conducere defensivă și monitorizare a flotei.
Această investiție are drept rezultat o economie în jurul a 1,7 milioane de euro prin reducerea consumului de combustibil și 0,9 mil. euro prin renegocierea poliței de asigurare aferente flotei.
Prin urmare, economiile și avantajele sunt de 5 ori mai mari decât suma investită doar din aceste două componente, fără a pune la socoteală economiile relizate din reducerea costurilor de mentenanță (piese, consumabile, imobilizări etc.).
Ce ar trebui să facă școlile de șoferi?
Fondatorul Academiei Titi Aur a adăugat că școlile de soferi ar trebui să-și actualizeze programa de învățământ și să diversifice informațiile pe care le transmit către cursanți.
“Școlile de șoferi ar trebui să introducă minimum două capitole în programă: cunoștinte tehnice minimale în domeniul sistemelor active și pasive de siguranță și reguli generale de conducere în siguranță, de exemplu, poziția corectă la volan. Pe de altă parte, școlile de conducere defensivă trebuie să-l facă pe șofer să înțeleagă traficul și pericolele existente, să le anticipeze și să adopte un stil de conducere care îl feresc de accidente. De exemplu, la un astfel de curs, șoferul poate afla că un telefon cântărește până la 5 kg în cazul unui impact frontal de 50Km/h cu obstacol fix, iar o doză de suc de 0,33 L are o greutate de până la 17,5 kg într-o coliziune similară. Obiectele depozitate greșit în mașină pot fi adevărate pericole, pot produce vătămări grave chiar decese. Îl învață pe conducătorul auto cum să gestioneze situații și reacții ale autovehiculului, drum alunecos, obstacole, întuneric sau ceață, frânare pe diverse suprafețe, derapaj”, spune fondatorul Academiei Titi Aur.
Deși cu 25 de ani mai târziu față de occident este bine că măcar cum se încearcă o strategie națională la care toate forurile competente și instituții publice și private să participe.
Legat de termene și metodologie va trebui însă să mai așteptăm. Ceea ce este îmbuncurăîtor este că aceste cursuri de conducere defensivă vor fi decontate de către stat, fie direct fie prin facilități fiscale, dar acest lucru urmează a fi reglementat ulterior.
Filmul documentar Sânge pe Șosea poate fi vizionat aici: