Aproape că m-am îndrăgostit de Cupra Formentor 1.5 TSI. Aproape că am condus sportiva perfectă. Aproape că nu poți găsi un SUV compact mai spectaculos. Aproape. Foto: Bogdan Paraschiv
Am așteptat testul ăsta tot anul trecut. Se tot făcea că retrogradam în treapta a doua, culcam accelerația, iar tracțiunea integrală mușca din asfalt cu o forță animalică, obligându-mă să corectez direcția pentru a menține monstrul pe trasă. Apoi a venit și ziua testului, iar bijuteria visurilor mele avea… 150 CP. Aproape că iubesc mașina asta, dar i-ar mai trebui încă 160 CP ca să facă parte din visurile mele. I-ar trebui motorul de top, 2.0 TSI, și încă două roți motrice. I-ar trebui zero compromisuri. Așa, cu 150 CP, poate face parte cel mult din visurile unui cap de familie atent la costuri, și nu ăsta trebuie să fie rolul mărcii Cupra.
Să nu mă înțelegi greșit, sunt foarte multe lucruri care îmi plac la Cupra Formentor… Ținuta de drum, incisivitatea controalelor, aspectul de rachetă, spațiul interior… O mulțime de atuuri care te apropie involuntar de frumusețea iberică. Cu toate astea, nu cred, nu vreau să cred că o marcă aleasă, precum Cupra, ar trebui să aibă vreo legătură cu motorul 1.5 TSI de 150 CP. Acest agregat ar trebui să fie apanajul mărcii SEAT, nu al brandului sportiv Cupra. Să dezvolt.
➡ Configurează-ți aici propriul Cupra Formentor! 💡
Ce a reușit Cupra cu Formentor este să deseneze o fuzee care se încadrează prin gabarit în segmentul crossover-urilor coupé compacte, care intrigă în orice împrejurare și care te propulsează instantaneu și irevocabil în centrul atenției. Ai zice că e un SEAT, dar emblemele te bruiază, iar numele modelului e inexistent pe caroserie. De fapt, Formentor este cea mai bună modalitate de a te distra pe seama colegilor de trafic, care-și sucesc gâturile încercând să identifice minunea.
La interior, situația nu mai e atât de spectaculoasă, ci seamănă bine cu atmosfera din León și Golf. Ai două ecrane de 10,25, respectiv 12 inchi, care funcționează ireproșabil. Cupra primește și un strop de personalizare, instrumentarul de bord având chiar un ecran desenat special pentru ea, cu turometrul în mijloc și cu indicatoare pentru cuplu, putere, presiune în turbină și accelerații G. Fără butoane fizice, numai iconițe, meniuri și controale digitale. De gustibus non est disputandum. Eu rămân adeptul butoanelor. Scaunele – perfecte. Tone de reținere laterală și confort cât cuprinde. Materialele sunt bune în jumătatea superioară, iar calitatea percepută nu lasă loc de reproș.
Spațiu nesperat de mare
Dar cel mai mult impresionează spațiul interior. Este loc arhisuficient pentru patru adulți și ar încăpea și al cincilea, dar tunelul central amplu, care acoperă arborele cardanic al versiunilor 4×4, limitează mult libertatea de mișcare a picioarelor. Platforma MQB Evo, cu ampatament mare, de 2,68 m, asigură un spațiu generos pentru genunchi. Nu lipsește nimic: patru mufe USB-C (câte două pe fiecare rând), mânere de viraj, uși largi, care permit un acces facil, precum și cotiere moi, și fețe moi de uși, inclusiv în spate. Cât despre portbagaj, e cam mic pentru gabaritul caroseriei, deci, dacă vrei să mergi cu Formentor în vacanță, trebuie să le convingi pe fetele din familie că nu e necesară câte o ținută pentru fiecare seară.
Șoferul se simte ca un pilot la volan. Stă mai jos decât în orice crossover compact de pe piață, poate să-și coboare volanul aidoma unuia de monopost F1 și are la dispoziție o direcție de o finețe și o precizie exemplare. Iar frânele oferă o mostră de eficacitate care, după o repriză la limită, la vale, pe virajele din zona Câmpina, le-a menținut la același nivel ca în primii metri. Mari plăceri rezervate de obicei coupé-urilor pursânge, pe care Formentor ți le pune pe tavă cu o nonșalanță dezarmantă. Totul e un vis, până la motor.
Cupra Formentor 1.5 TSI – doar 150 de cai
Cei 150 CP nu sunt puțini și nu, nu m-am născut în bolizi de sute de cai. De fapt, și eu am început, ca unii dintre voi, cu un Trabant 601 S de 27 CP. Însă motorul TSI de 150 CP al lui Cupra Formentor 1.5 TSI este pur și simplu din alt film. Oricât ai încerca să-l stimulezi, nu vei reuși să ajungi nici la jumătate din sportivitatea oferită de reglajele subansamblurilor. Iar sunetul propulsorului este oricum numai sportiv nu. Sigur, e o alegere excelentă pentru familiștii potoliți, prin consumul aproape bun (aproximativ 10 l/100 km în oraș, 7 în afara localității și peste 8 pe autostradă) și prin faptul că asigură accelerații decente și conlucrează ireproșabil cu transmisia DSG. Ar merita însă o suspensie mai comodă, nu una atât de sportivă (mai ales cu jantele pe 19 inchi), pentru că rezultatul este eterogen.
Practic, asocierea dintre sportivitatea suspensiei și lipsa de dinamică a motorului nu e ce trebuie. La limită, Formentor are zero ruliu, iar direcția excepțional de comunicativă te încurajează să accelerezi. Dar simți nevoia transmisiei integrale, pentru că masa apasă pe puntea din față mai mult decât pe cea din spate, fapt care se traduce prin subvirare.
Poate mult mai mult
La versiunea 4×4 de 310 CP testată de colegii de la Quattroruote, deși motorul e clar mai greu, sistemul de tracțiune integrală este reglat atât de bine, încât comportamentul e neutru la limită și supravirator în cel mai pur stil sportiv, când o provoci. Sintetizând, Formentor 1.5 TSI DSG arată că vrea, dar nu poate cât își dorește. Pentru cei care vor un motor pe măsura sportivității subansamblurilor, Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive este răspunsul, dar pentru o sumă în plus cu care mai poți cumpăra un hatch compact decent dotat: 22.705 de euro.
- Ținută de drum excelentă
- Direcție excepțional de promptă
- Suspensie fermă, sportivă
- Spațiu interior mare
- Finisaje de calitate
- Motor prea slab pentru acest model
- Portbagaj cam mic
DATE TEHNICE | Cupra |
---|---|
Model | Formentor 1.5 TSI 7DSG |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1498 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 150/5000-6000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 250/1500-3500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L x l x h (mm) | 4450 x 1839 x 1511 |
Ampatament (mm) | 2680 |
Volum portbagaj (l) | 450/1505 |
Masă la gol (kg) | 1463 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Viteză maximă (km/h) | 203 |
Consum WLTP mixt (l/100 km) | 6,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 153 |
Preț (euro cu TVA) | 32.001 |