Două SUV-uri full-size produse pe aceeași platformă. Cu motor diesel sub capotă. În era electrificării și hibridizării? Blasfemie! Hyundai Santa Fe vs Kia Sorento. Foto: Bogdan Paraschiv
SUV-ul este la putere. Este tipul de caroserie care atrage pe toată lumea, familist sau celibatar. Poziția înaltă la volan, spațiul interior din belșug și faptul că poți să bagi jumătate din casă în portbagaj au dus la popularitatea acestui model de automobil. Însă popularitatea SUV-ului a dus la dispariția altor modele de caroserie, cum ar fi monovolumele. Toți constructorii auto din ziua de astăzi au în ofertă cel puțin un SUV, iar cei care chiar vor să atragă atenția au câte unul în fiecare segment de piață.
Este și cazul celor doi constructori din Coreea de Sud, Hyundai și Kia. Cele două mărci fac parte din același grup auto, dar au filosofii de marketing diferite, chiar dacă modelele lor împart platforme și motorizări. În acest moment, Hyundai are în oferta europeană nu mai puțin de trei SUV-uri, Kona, Tucson și Santa Fe. Al patrulea, un SUV de clasă mică, numit Bayon, va apărea și el curând în oferta comercială. La Kia, situația este similară, existând trei SUV-uri, Niro, Sportage și Sorento. În plus, Kia are o versiune cu look robust și gardă la sol mărită, numită XCeed.
Hyundai Santa Fe vs Kia Sorento – premize
Dacă până nu demult, un SUV era de neconceput fără o motorizare diesel economică, astăzi găsim cu greu asemenea propulsoare, acest tip de motor căzând în dizgrație din cauza emisiilor poluante și a scandalului Dieselgate. La modelele mai mici, dieselurile au dispărut aproape complet, dar încă le găsim la SUV-urile full-size. Și atât Hyundai, cât și Kia, și-au înnoit recent oferta la acest capitol. Așadar, vă prezentăm un cuplu de gemeni care se aseamănă, dar nu sunt identici. Kia Sorento și Hyundai Santa Fe sunt practic aceeași mașină, însă ambalajul e diferit, feelingul la volan este diferit, designul e aliniat filosofiei fiecărei mărci, iar diferențele pot continua.
Santa Fe – generalități
Să le luăm pe rând. Hyundai Santa Fe este un nume cu tradiție deja pe piața din România, SUV-ul coreean fiind de patru generații și peste 20 de ani prezent în preferințele clienților de la noi. Prima generație Santa Fe a fost lansată în anul 2000 și s-a bucurat de un succes moderat, dar, odată cu a doua generație, din 2005, Santa Fe a devenit o prezență constantă pe șoselele din România.
Cumpărătorii preferă în special motorizările diesel de 2,0 sau 2,2 litri și interiorul spațios de la Santa Fe. A treia generație a fost lansată în 2013, cu un look complet nou, conform limbajului de design Hyundai de la acea vreme. Mașina a crescut în dimensiuni, a căpătat un aspect mult mai european și i s-a alăturat o versiune cu șapte locuri, numită Grand Santa Fe. A treia generație a fost disponibilă inclusiv în versiune 4×2 sau cu tracțiune integrală.
Ajungem astfel la a patra generație, cea pe care o avem în fața noastră. Este cea mai mare Santa Fe de până acum, modelul coreean fiind mai lung și mai lat. Înălțimea a rămas similară, iar ampatamentul e acum cu 65 mm mai mare. Nu mai avem două versiuni, ca la generația a treia, dar Hyundai a operat deja un facelift și o serie de schimbări tehnice pentru noua Santa Fe, lansată în 2018.
Aspect
Mașina s-a remarcat încă de la apariție prin noua grilă de dimensiuni mari și blocurile optice amplasate în lateralele calandrului și dublate de lumini de zi înguste. Hyundai modificat însă modelul Santa Fe la jumătatea anului trecut. Grila radiatorului este acum chiar mai mare și are o formă diferită, iar blocurile optice au fost redesenate, tema fiind păstrată. Noul look necesită un pic de obișnuință, dar sigur mașina nu va trece neobservată pe stradă.
Odată cu noua înfățișare, Hyundai a schimbat și platforma, pentru a putea instala și propulsii hibride. Schimbarea platformei a coincis cu lansarea noii generații Kia Sorento, cu care actuala Santa Fe împarte motoarele. În cazul celor două SUV-uri din Coreea, cumpărătorii pot alege dintre dieselul de 2,2 litri și 202 CP, propulsorul pe benzină 1.6 Hybrid de 230 CP și hibridul plug-in 1.6 T-GDI de 265 CP.
Propulsie
Pentru testul nostru, am preferat dieselul de 2,2 litri, care își trăiește probabil ultimele clipe. Motorul face parte din familia Smartstream și a fost eficientizat, iar emisiile poluante satisfac cele mai noi norme. Sub capota modelului Santa Fe, acesta produce 202 CP la 3800 rpm și 440 Nm între 1750 și 2750 rpm.
Transmisia este asigurată de o cutie automată cu două ambreiaje și opt trepte. La noua Santa Fe, levierul său a dispărut, făcând loc unui sistem simplu, cu patru butoane, inspirat de cel folosit la Kona Electric.
Santa Fe are acum și un selector rotativ pentru modurile de condus. Numit Terrain Mode, acesta permite alegerea dintre patru moduri pentru rularea pe șosea, Eco, Smart, Comfort și Sport, și trei moduri pentru excursiile în off-road, Sand, Mud și Snow.
Interior
La interior, materialele au fost îmbunătățite, iar atmosfera este mai aerisită. Un display tactil de 12,3 inchi este prezent în centrul bordului, înlocuind vechiul ecran de 7 inchi. Planșa de bord analogică a fost și ea înlocuită, cu una digitală, al cărei aspect se schimbă în funcție de modul de rulare. Mai trebuie remarcat și sistemul audio Krell, dar și spațiul disponibil pentru pasagerii din spate, și volumul impresionant al portbagajului în versiunea cu cinci locuri, 782 de litri.
Sorento – Generalități
Kia Sorento este alt nume important pe piața SUV-urilor de la noi. Prima generație a venit în 2002, cu forme rotunjite și un diesel de 2,5 litri. Ceva mai anonim la capitolul design față de Santa Fe, Sorento și-a câștigat însă o bază de clienți fideli, mulți trecând la a doua generație a modelului, lansată în 2009. Mașina a crescut atunci în dimensiuni, oferind mai mult spațiu la interior, iar motorizările diesel erau preferate de majoritatea cumpărătorilor. A treia generație a venit în 2016, cu o lungime suficient de mare pentru a permite și configurații cu șapte locuri, alese de cei cu familii numeroase.
Aspect
Kia și-a lansat actuala generație în 2020, aceasta impresionând în primul rând prin design. Având un look agresiv, putem spune că Sorento este modelul mai arătos dintre cele două. Designul marchează o rupere față de stilul clasic și cumva anonim al mărcii, adoptând elemente multe mai atrăgătoare. Sorento oferă și o variantă cu șapte locuri, ultimul rând de scaune beneficiind inclusiv de comenzi separate pentru sistemul de climatizare.
Hyundai Santa Fe vs Kia Sorento – sisteme de ultimă generație pentru ambele modele
Ambele mașini beneficiază de o serie de sisteme interesante, unele folosite în premieră. De exemplu, la semnalizarea schimbării direcției de mers o parte din planșa de bord preia imagini de la camera video amplasată sub oglinda retrovizoare laterală, pentru a-i oferi un câmp vizual mai larg celui de la volan, ce include și obiectele aflate în unghiul mort al oglinzilor. Sistemul este similar pentru ambele modele, dar, în uzul cotidian, cel de la Hyundai a părut mai lent în reacții.
Apoi, avem posibilitatea de a manevra SUV-ul din afara mașinii într-un loc de parcare îngust, folosind comenzile amplasate pe cheia de contact. Remote Smart Parking Assist este numele sistemului și reprezintă un factor uau, dar și rezolvă problema parcării în zone dificile. Acest gen de sisteme care pot ghida mașina din exterior mai sunt întâlnite la modele premium, precum BMW și Tesla.
Confort și ținută de drum
Ambele modele se dovedesc a fi extrem de confortabile la drum lung, dar feelingul la volan este diferit. Hyundai reușește să fie mașina mai implicată, având o latură dinamică ceva mai incisivă. Kia pune accentul pe confort și o suspensie mai moale. Totodată, interiorul Kiei e mai spectaculos, cu elemente de design futuriste. Are un ecran central generos și selector rotativ atât pentru cutia de viteze, cât și pentru sistemul Terrain Mode.
Galerie foto Santa Fe
Galerie foto Sorento
Motorul diesel de 2,2 litri se dovedește a fi economic și este suficient pentru utilizarea de zi cu zi. Este, deci, recomandat celor care vor face mulți kilometri la bordul modelelor Santa Fe sau Sorento. Pe parcursul traseului nostru de test, media consumului a fost de 7,2 l/100 km pentru Hyundai Santa Fe și de 7,4 pentru Kia Sorento. Prețul Kiei Sorento, care a venit în echiparea Premium+, a fost de 52.063 de euro. Cel al lui Hyundai Santa Fe în echipare Luxury pornește de la 51.955.
Concluzii
Hyundai Santa Fe
Cu noua sa grilă uriașă, noul Hyundai Santa Fe nu va atrage unanimitatea la votul frumuseții. Dar este un SUV extrem de capabil, practic și confortabil.
Kia Sorento
Kia Sorento este o idee mai mare decât Santa Fe. Are un look mai modern și se adresează celor care au nevoie de un SUV spațios pentru șapte persoane.
DATE TEHNICE | Hyundai Santa Fe | Kia Sorento |
---|---|---|
Model | 2.2 CRDI Luxury | 2.2 DSL Premium+ |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cm3) | 2151 | 2151 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 201/3800 | 201/3800 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 440/1750–2750 | 440/1750–2750 |
Tracțiune | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4785 × 1900× 1685 | 4810 × 1900 × 1695 |
Ampatament (mm) | 2765 | 2815 |
Volum portbagaj (l) | 782 | 616-812 |
Masă la gol (kg) | 1910 | 1894 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 9,2 | 9,2 |
Viteză maximă (km/h) | 205 | 202 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,8 | 6,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 179 | 177 |
Preț de bază (euro, cu TVA) | 51.955 | 52.063 |