Germanii de la Mercedes-Benz continuă să mărească familia de modele electrice, numită EQ. După EQC, EQV și EQS, avem acum cel mai mic model din gamă, EQA. Este un SUV electric compact, bazat pe GLA, iar rezultatul e surprinzător de bun. Test cu versiunea EQA 250. Foto: Bogdan Paraschiv
Familia de modele electrice Mercedes crește de la o zi la alta. Constructorul german s-a pus pe treabă și, după primul model, bazat pe SUV-ul GLC și botezat EQC, a lansat încă patru electrice, EQA, EQB, EQS și EQV. Și nu se va opri aici. În viitorul apropiat, vom avea și un sedan electric de clasă mare, numit EQE, dar și variante SUV full-size pentru EQE și EQS.
Spre deosebire de alți constructori, care au ales crearea de mașini de la zero, Mercedes dezvoltă electricele pe baza actualei game de modele și, chiar dacă acestea au un aspect ușor diferit, clientul poate identifica ușor gama din care fac parte. Este și cazul lui EQA, care, vizual, este similar cu SUV-ul GLA, cu motorizări termice. GLA are în ofertă motoare pe benzină și diesel, dar și o versiune hibridă plug-in. Acum, cu EQA, există și o
variantă pur electrică.
➡ Configurează-ți aici propriul EQA 250 💡
Deși a preluat designul general de la GLA, EQA are o serie de elemente care îl scot în evidență – grila închisă din partea frontală, banda LED ce leagă cele două stopuri și jantele aerodinamice specifice. Se remarcă rapid că este vorba de un model electric, chiar dacă silueta generală e identică cu cea a SUV-ului convențional
Mercedes-Benz GLA.
La interior, planșa de bord a primit indicatoare digitale specifice modelelor electrice, iar inserțiile sunt în culorile roz-aurie și albastră. Sistemul de climatizare folosește o pompă de căldură care utilizează căldura reziduală de la trenul de rulare electric. Aceasta își face simțită prezența printr-un sunet înfundat, sesizabil doar dacă stăm în afara mașinii.
Viața la volan
Însă cel mai important lucru este cum te simți la volan. Anterior, am avut ocazia să conduc versiunea diesel de 190 CP a lui GLA, așa încât pot afirma că senzația la volan este la fel de bună. Mercedes a creat o mașină extrem de reușită, iar versiunea electrică e la fel de impresionantă. Mai mult chiar, pentru că motorul electric asincron ce echipează versiunea EQA 250 oferă tot 190 CP și un cuplu motor instantaneu de 375 Nm, disponibil de la zero.
Motorul electric antrenează puntea față, dar mașina se simte excelent, fără nicio urmă de torque steer. Mai mult, dacă comutăm pe modul Sport, accelerația este impresionantă, EQA având nevoie de 8,9 secunde pentru a atinge 100 km/h. Automobilul rulează impecabil și la tempouri de autostradă, dar trebuie să ținem cont că viteza maximă e limitată la 160 km/h.
Suspensia mașinii este excelent reglată, oferind un confort deplin, dar păstrând o notă de sportivitate, pentru a ne bucura și de drumurile virajate. Opțional, se poate alege și o suspensie adaptivă.
Comenzile
Poziția la volan este identică cu cea din GLA, fiind ușor înaltă, dar cu o perspectivă bună asupra traficului. Cel de la volan are în față un display digital configurabil și volanul specific Mercedes, cu trei spițe. Comanda pentru cutia de viteze este în dreapta volanului, acolo unde la alte automobile sunt comenzile pentru ștergătoare. Sistemul e intuitiv și ușor de folosit, iar comanda ștergătoarelor se regăsește pe maneta de semnalizare. Pe volan, avem și clapete, dar acestea sunt folosite pentru a regla modul de recuperare al energiei. Standard, mașina funcționează ca oricare alta, dar, dacă acționăm clapeta din stânga, putem selecta D- (recuperare medie) sau D- – (recuperare puternică), ceea ce permite operarea cu o singură pedală.
Motorul electric este alimentat de o baterie cu o capacitate utilă de 66,5 kWh, care îngăduie o autonomie oficială de 424 km. Consumul comunicat de constructor este de 17,9 kWh/100 km, însă, în realitate, mașina consumă ceva mai mult, cu climatizarea pornită consumul mediu înregistrat în testul nostru fiind de 22,4. Traseul a inclus și o porțiune de autostradă, parcursă cu viteza legală de 130 km/h, drum național și trafic urban. Cu un stil de condus mai conservator, estimăm un consum mediu de 20 kWh/100 km.
Încărcare
Mercedes EQA 250 se poate încărca inclusiv la stații rapide de 100 kW, unde are nevoie de 30 de minute pentru a se încărca de la 10 la 80%. La stațiile lente AC, modelul poate să se încarce cu maximum 11 kW.
Chiar dacă interiorul lui EQA este similar cu al modelului GLA, versiunea electrică beneficiază de o echipare mai bună. Avem hayon electric, scaune Comfort, faruri High-Performance LED, sistem infotainment MBUX cu navigație și comenzi vocale. Sistemul de infotainment are însă o serie de probleme la conectarea telefonului prin Apple CarPlay. Uneori îl recunoaște, alteori nu. Cel mai probabil, problema va fi reglată cu un update de soft. Pentru conectarea sau încărcarea telefonului mobil, în habitaclu sunt disponibile trei mufe USB-C și o zonă pentru încărcarea prin inducție.
Latura practică este ușor penalizată de bateria amplasată sub portbagaj. Volumul de încărcare este de 340 de litri, față de 435 pentru modelul GLA cu motorizare clasică și tracțiune față. Tot comparabil cu modelul clasic, EQA are 555 kg în plus, masa totală fiind de 2040. Însă diferența de greutate nu se simte în mers și nici pe viraje.
În ceea ce privește prețul de achiziție al noului model electric, EQA pornește de la 41.320 de euro. Vopseaua metalizată costă 630, iar mașina de test mai avea instalate opționale care au dus prețul final la 55.620 de euro (TVA inclusă).
DATE TEHNICE | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | EQA 250 |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 190 |
Cuplu maxim (Nm) | 375 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | reductor cu 1 treaptă |
L x l x h (mm) | 4463 x 1834 x 1620 |
Ampatament (mm) | 2729 |
Volum portbagaj (l) | 340-1320 |
Masă la gol (kg) | 2040 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Viteză maximă (km/h) | 160 |
Capacitate baterie net (kWh) | 66,5 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 17,9 |
Autonomie WLTP (km) | 424 |
Preț (euro cu TVA) | 50.531 |