Sancțiunile internaționale și retragerea producătorilor auto au generat o scădere cu nu mai puțin de 43% a pieței auto din Rusia în luna martie.
Agenția rusă de statistică AUTOSTAT a publicat datele pieței din Rusia pentru luna martie. În martie au fost achiziționate 78.900 de autoturisme, valoare care indică un recul cu 43% față de aceeași lună a anului trecut.
În acest context, analiștii AUTOSTAT notează că „dacă luăm în considerare indicatorii lunari ai pieței auto din 2007 până acum, adică timp de 15 ani, în nicio lună martie nu au fost înregistrate valori atât de mici”.
Ei notează însă că piața rusă a mai înregistrat o lună catastrofală în aprilie 2020, atunci când au fost achiziționate doar 54.500 de mașini noi. Acel rezultat este considerat însă irelevant pentru că multe showroom-uri au fost închise din cauza pandemiei.
Pentru o comparație corectă, media lunară a pieței din Rusia în ultimii ani a fost de circa 170.000 de unități, în timp ce luna cea mai bună, cu 279.200 de unități comercializate, a fost decembrie 2014.
Conform analiștilor AUTOSTAT, „scăderea actuală a pieței se explică prin consecințele operațiunii militare speciale din Ucraina (suspendarea livrărilor de mașini, creșterea bruscă a prețurilor la acestea etc.)”.
Prețuri majorate cu circa 40% în Rusia
Unii dealeri ruși consideră că reculul pieței a fost chiar mai puternic. Citată de Bloomberg, Svetlana Vinogradova, director executiv al rețelei de dealeri Rolf, notează că vânzările s-au redus cu circa 60% și că la nivelul întregului an este așteptat un recul cu 50% care ar duce piața la uni nivel asemănător cu cel al Spaniei, stat cu o treime din populația Rusiei.
Datele colectate de Bloomberg tot de la AUTOSTAT arată că prețurile mașinilor s-au majorat brusc, acesta fiind unul dintre motivele reculului pieței. Doar că, în timp ce AUTOSTAT vorbește despre prețuri majorate cu circa 40% în luna martie, unii dealeri susțin că acestea au crescut cu mai mult de 50%.
Datele oficiale ale Biroului Statistic Federal din Rusia arată că majorarea cea mai mare a prețurilor, de 24,2%, a fost înregistrată în luna martie la televizoare și mașini importate. Cu 22,5% s-a majorat prețul aspiratoarelor, cel al mașinilor produse local cu 18,2%, iar cel al telefoanelor mobile cu 13,8%. Atenție, este vorba strict despre majorările din martie, însă creșteri de prețuri importante s-au înregistrat și în ultima săptămână din februarie.
Cu tot mai puține opțiuni pe piață și cu prețuri puternic majorate, cumpărătorii ruși se reorientează de la mașinile cu mărci internaționale de tradiție, către vehicule produse de companii ruse sau către cele chinezești. Doar că și acestea s-au scumpit vertiginos.
Anton Shaparin, vicepreședinte al National Automobile Union, declară că „mulți oameni consideră că prietenii noștri chinezi nu vor părăsi piața rusă” și că aceștia chiar au motive să rămână pentru că „o pot mulge până la ultima rublă”. Shaparin dă ca exemplu marca Haval, ale cărei modele sunt produse în Rusia de Great Wall Motors, care a scumpit mașinile sale cu 50%.
Nici măcar producătorul național AvtoVAZ, deținut de Renault, nu a reușit să mențină prețurile la un nivel rezonabil. Compania cu uzine la Togliatti și Izvesk a majorat de trei ori prețurile în ultimele 40 de zile astfel încât modelele pe care reușește să le producă au costuri cu peste 25% mai mari.
Pentru a putea produce într-un volum mai mare, cei de la AvtoVAZ au demarat un amplu proces de modificare a modelelor astfel încât să utilizeze cât mai puține componente importate. Rezultatul este așteptat în iunie sau iulie. Până atunci, compania continuă asamblarea modelului Lada Niva Legend, o versiune îmbătrânită a modelului actual.
Odată cu lipsa de vehicule importate din showroom-urile din Rusia, a apărut însă o piață paralelă în care persoane private cumpără mașini din statele vecine și le revând cu prețuri, de cele mai multe ori, exorbitante.
De exemplu, dealerul Autodom din Kostanay, un oraș din Kazahstan amplasat la 180 km de granița cu Rusia, a înregistrat o creștere neașteptată a vânzărilor.
Potrivit directorului de vânzări al Autodom, Yevgeniy Biber, numărul de clienți ruși veniți de peste graniță a crescut de la 1% anul trecut la peste 10% în prezent.