Am pornit în căutarea normalității, într-o perioadă plină de incertitudini. Am sărit într-un vehicul atât de spațios și polivalent, încât ne permite să luăm toate cele necesare pentru a ne schimba planurile din mers. Din vârful muntelui pe malul lacului, cu VW Caddy Life. Foto: Paolo Carlini
Într-o perioadă care ne limitează libertatea, o mașină precum VW Caddy Life e ca o gură de aer proaspăt. Cu el, poți evada în weekend oriunde, fără să fii nevoit să te decizi asupra destinației la plecarea de-acasă. Te poți hotărî pe drum, pentru că în Caddy încap simultan mountain-bike-uri, plăci de surf și o grămadă de bagaje. Iar noi i-am dat de lucru.
La clinica Volkswagen, genele primelor patru generații Caddy s-au născut în laboratorul vehiculelor comerciale, apoi au fost transferate în eprubetele secției de autoturisme, unde au primit geamuri, scaune și accesorii de confort, dând naștere unui vehicul de familie. Acum, geneticienii s-au reorientat – a cincea generație a fost dezvoltată pe platforma MQB deja existentă, dedicată autoturismelor. Un câștig de ambele părți, producătorul economisind bani din dezvoltare, iar clientul primind un pachet de sisteme de asistență de ultimă oră și o punte spate rigidă, cu arcuri elicoidale, în locul celor lamelare. Pe românește, primește rulare autonomă de nivel 2, instrumentar digital configurabil, infotainment MIB 3, ca la Golf 8, confort mai bun și stabilitate ameliorată pe viraje.
VW Caddy Life la interior
De pe scaunul șoferului, bordul are multe elemente similare cu ale hatch-ului compact. Diferența e că pot să port și o pălărie de texan, atât de exagerată este înălțimea interioară! Volanul e ușor înclinat în față, iar scaunul, puțin ridicat. Dar îmi găsesc repede poziția de conducere, datorită reglajelor ample. Îi cer verbal să-mi caute o destinație montană și înțelege din prima. Și dacă folosești ecranul tactil, e la fel de simplu, datorită interfeței bine gândite. Nu totul este roz însă. Trebuie totuși să te familiarizezi cu suprafețele tactile dedicate reglării volumului audio și temperaturii, care te pot distrage la început. Mai simplu se folosesc butoanele fizice de pe volan, pentru sistemele de sunet și de asistență.
➡ Test video cu VW Caddy 💡
Pe autostradă, pilotul automat adaptiv și asistentul de bandă îmi permit să mă concentrez asupra interiorului – pare un Golf un pic mai auster, cu materiale mai tari și mai puține buzunare căptușite. Este totuși peste Caddy-ul anterior și un pic peste adversarii din segment. Pe bord se află un spațiu mare de depozitare, dar fără bază cauciucată, iar deasupra parbrizului există un spațiu generos. Totuși, Berlingo poate mai mult în acest sens, oferind o „insulă“ de-a lungul plafonului, care se încheie în spate cu o cutie.
Când vine vorba despre bagaje, totul devine impresionant – am măsurat 610 l fără să pliem bancheta! Pentru comparație, Citroën Berlingo și ai săi frați oferă 523 l, o valoare bună de altfel. Cele trei scaune individuale de pe rândul doi au spătar reglabil ca înclinare și pot fi pliate individual, ceea ce permite încărcarea unor obiecte lungi de 1,95 m. Dacă mergi singur, poți să scoți scaunul pasagerului din față și astfel să transporți obiecte lungi de 3,17 m! Scaunele din spate se pot scoate simplu, trăgând de o gaică textilă și ridicându-le de un mâner. Atenție însă la dimensiunile mari și la greutatea lor. Așa se obține o peșteră care înghite și patru biciclete!
Consumuri și autonomie
Azi, călătorim cu un Caddy în echipare intermediară, Life, de 102 CP. Se poate și mai bine – există o versiune de 122 CP, care poate fi cuplată inclusiv la cutia DSG și poate beneficia de tracțiune integrală. Al meu este foarte economic și curat, datorită celor două catalizatoare SCR, ambele cu injecție de AdBlue, pentru reducerea oxizilor de azot. Pe autostradă, consumă 6,25 l/100 km, iar pe drumul național care mă duce spre munte, valoarea scade la aproximativ 5 l, oferindu-ne o autonomie de aproape 1200 km! Caracterul TDI-ului este onest – trage progresiv (280 Nm/1500 rpm), dar treptele lungi nu asigură reprize sclipitoare. Nicio problemă, retrogradez cu plăcere de la maneta exactă, poziționată sus. Turarea la 3000 rpm este necesară la deal, unde motorul devine mai vocal.
➡ Configurează-ți aici propriul vehicul comercial VW! 💡
În vârful muntelui, scoatem bicicletele prin deschiderea hayonului, dar avem acces ușor la căști, rucsacuri și bidoane prin ușile laterale culisante, opțional electrice. E drept, o lunetă care să se deschidă individual, ca la unii concurenți, n-ar fi stricat. Am bătut cărările montane ridicați în pedalele bicicletei. La întoarcerea cu VW Caddy Life, ne-am decis să facem un popas în drumul spre casă. O plimbare pe malul lacului într-o iarnă târzie ne-ar încărca bateriile.
Dinamica pe viraje
Pornesc deci pe același drum în jos și remarc că, în pofida centrului de greutate înalt și a vocației de turist, Caddy oferă o agilitate atipică acestui segment. Este perfect echilibrat. Chiar și atunci când mergi la limită pe viraje, are reacții omogene și ușor de gestionat. Ruliul e destul de pronunțat, dar nu influențează siguranța. Direcția bine calibrată, ușoară, progresivă și precisă simplifică rolul șoferului. Nici confortul nu este știrbit, iar zgomotele sunt reduse ca intensitate. Numai pe autostradă se aude fâșâitul curentului de aer cauzat de suprafața frontală mare. Nu mai discutăm de suspensiile care amortizează bine denivelările. Pe scurt, o experiență catifelată, cu un grad de libertate care, în contextul actual, îți împrospătează sufletul.
Verdict AutoExpert
Un vehicul complex, polivalent, a cărui principală menire este să ofere un spațiu interior uriaș. Din fericire, nici celelalte trăsături apreciate la autoturisme nu au fost trecute cu vederea – Caddy este economic, confortabil, tehnologizat și sigur.