Odată cu prima sa electrică produsă în serie, compania cehă scoate tot ce e mai bun din tehnologia de propulsie electrică – spațiu interior mare, confort excelent și eficiență. Cu o singură încărcare, poți rula aproape 470 km în oraș. Devoalăm toate secretele lui Enyaq iV! Text: Lorenzo Facchinetti. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote
În turul organizat cu ocazia concursului Best Electric Car in Romania 2021, câștigat de Škoda Enyaq iV, cei mai mulți dintre jurnaliști au apreciat designul modelului ceh. Iar când îi vei vedea în realitate, noaptea, calandrul Crystal Face iluminat cu 130 de leduri, probabil că îți va plăcea în egală măsură. Sau poate că prea multe luminițe te vor face să-l consideri cam ostentativ. De gustibus, până la urmă. Trebuie să interpretăm însă corect coregrafia luminilor, care se aprind după un tipar spectaculos când blochezi și deblochezi ușile – așa semnalizează Škoda intrarea în era electrică. Bine, grila, deși se cheamă Crystal Face, nu este realizată din cristal, ci din plexiglas, din motive de costuri, firește.La pachet, împreună cu faruri LED-Matrix, stopuri Top LED și spălător faruri, scoade din buzunar 1943 euro.
Skoda Enyaq iV – terminologia
Apropo de configurator, numele modelului este sugestiv. Numărul arată capacitatea rotunjită a bateriei (60 și 80) și există numai o versiune de echipare, la care se pot adăuga diverse opțiuni. Așadar, avem 60 (62 kWh și 179 CP), de la 41.054 de euro, și versiunea noastră de azi, 80 (82 kWh și 204 CP), de la 47.610. Peste ele, 80x (82 kWh și 265 CP) vine cu tracțiune integrală și pornește de la 50.295 euro. În cursul anului curent va apărea în ofertă și varianta de top, RS, cu peste 300 CP. Exemplarul meu e înzestrat cu toate dotările pe care le poți comanda, de aici și prețul ridicat, care sare de 60.000 de euro.
➡ Accesează aici configuratorul 💡
Sigur, impactul vizual e pe măsură. Jantele de 21 de inchi (1303 euro) se integrează bine în linia elegantă a caroseriei, iar senzația este că Enyaq e mai mare decât în realitate. Cu cei 4,65 m lungime, este cu 5 cm mai scurt decât Kodiaq și Octavia break.
Habitaclul
La interior, este chiar și mai spectaculos, grație pachetului Eco-Suite (1819 euro). Pielea de culoare coniac acoperă o mare parte a elementelor din habitaclu și creează o senzație premium, susținută și de substanță, nu numai de aspect. Valoarea se vede însă în atenția pentru asamblări și în detalii pe care nu le au nici modelele mai scumpe din Grupul VW. De exemplu, compartimentul mic din stânga volanului se deschide apăsând pe un buton, coboară lent și are un interior căptușit, pentru ca obiectele din el să nu facă zgomot.
De fapt, toate compartimentele sunt căptușite cu cauciuc sau pânză. Iar celebrele soluții Simply Clever au evoluat odată cu trecerea timpului – au rămas umbrela din ușă și racleta de gheață, dar au apărut cablul de încărcare cu un burete inclus, care se mulează în jurul lui și îl curăță bine înainte de a-l pune în portbagaj.
Spațiul
Spațiul interior este vast, datorită platformei MEB, folosită și de modelele Audi Q5 e-tron și VW ID.3 și ID.4. E ca un skateboard supradimensionat, cu roți la capete și spațiu uriaș în centru, care permite distribuirea optimă a masei pe punți. Ampatamentul de 2,77 m e grăitor și asigură o zonă aerisită în spate, cu loc de peste 30 cm pentru picioare. Mai mult, se poate călători fără probleme în cinci, cu tot cu bagaje, grație portbagajului mare, de 489 l (măsurați). Are o formă regulată, finisaje ireproșabile și este bine echipat.
Multimedia
Revenind la habitaclu, informațiile de pe micul instrumentar digital de 5 inchi (viteză, autonomie și indicații de navigație) sunt proiectate și pe head-up-ul cu realitate augmentată, pe parbriz, în timp ce dincolo de parbriz, pe un al doilea plan, apar avertismentele. Pe scurt, nu ai nevoie de mai multe informații, deci stai permanent cu ochii la drum. Iar pentru reglajele sistemelor de la bord, te poți baza pe ecranul central mare, de 13 inchi. Are o suprafață amplă și grafică ireproșabilă, iar meniurile sunt intuitive și există și un buton Home, ca la telefoane, pentru a reveni la primul ecran.
Poți conecta telefonul fără cablu, indiferent că ai Android sau iPhone, și poți încărca wireless două telefoane simultan. Foarte important, la reglajele tehnice, precum cele ale sistemelor ADAS, nu sunt folosite numai texte, ci și imagini exemplificative. Pe tunelul central există și asistent vocal avansat, și taste pentru comenzi fizice rapide, precum cele care te duc în meniul climei sau în cel al modurilor de conducere.
În trafic urban
Enyaq iV nu e deloc mic, dar în oraș se simte ca peștele în apă. Soluția constructivă „totul în spate“ favorizează manevrabilitatea în spații strâmte, deoarece permite un diametru de bracaj mic. Ai permanent situația sub control, pentru că stâlpii subțiri ai parbrizului nu obstrucționează vizibilitatea în față și lateral. Întreaga suprafața vitrată e mare. Numai vizibilitatea spre spate suferă puțin din cauza lunetei înclinate. Totuși, sistemul de camere cu acoperire de 360° nu lasă loc de greșeli.
Rătăcind prin oraș, observ că suspensia filtrează excelent denivelările, indiferent dacă trec peste piatră cubică sau șine de tramvai. La fel de bună este și izolarea fonică. Doar jantele mari mai scot zgomote la trecerea peste imperfecțiunile asfaltului. Recuperează excelent energia la frânare și ne-a permis să consumăm numai 17,55 kWh/100 km în oraș. Iar asta echivalează cu o autonomie de 466 km. Poți regenera și mai multă energie cuplând modul B. Sau poți lăsa sistemul să recupereze energia adaptiv. El ”judecă” în funcție de viraje, sensuri giratorii sau de distanța până la mașinile din față.
Comportamentul extraurban
Ieșirea din oraș păstrează liniștea în habitaclu inclusiv la viteze mari, iar suspensia confortabilă lucrează admirabil. Sigur, există ruliu în viraje, dar nu afectează omogenitatea comportamentului dinamic, care rămâne sigur și la limită. Enyaq are toate calitățile unui vehicul de vacanță, tocmai de aceea sunt momente când ai vrea mai multă putere. Sigur, nu e lent (8,5 s până la 100 km/h), dar puterea este livrată lin și progresiv. Uneori, te-ai aștepta la o împingere mai decisă.
Având în vedere spațiul interior și confortul, cei 388 km ai autonomiei medii sunt decenți. Poți ieși din oraș fără mari bătăi de cap. Iar dacă vrei să încarci, Enyaq poate să alimenteze cu până la 125 kW. Astfel, am reușit să încărcăm de la 20 la 80% în 30 de minute.