Am testat șapte seturi de anvelope de vară – șase de la producători consacrați și una taiwaneză low-cost. Nu e o surpriză că primele au avut rezultate excelente, ci că prestațiile convingătoare ale ultimei ne-au impresionat. Test comparativ anvelope de vară. Text: Roberto Boni. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote
De multe ori uităm și „maltratăm“ pneurile. Le folosim sub presiunea corectă sau rupem aderența voit, la plecarea de pe loc. Mai devreme sau mai târziu, ajungem să căutăm un set nou de gume, iar venirea primăverii e o ocazie bună să ne orientăm către anvelope noi de vară. Testul nostru îți oferă o imagine legată de performanța unor pneuri consacrate, lângă care am adăugat un model low-cost taiwanez. Am omis deliberat anvelopele altor mărci necunoscute, care, de cele mai multe ori, oferă performanțe slabe și periclitează siguranța. Fiindcă cele patru mici pete de contact sunt singurele care „leagă“ anvelopele de asfalt și suportă accelerațiile, frânările și forțele laterale pe viraj. Pe românește, te ajută să conduci mașina.
Economii periculoase
Drept urmare, anvelope diferite creează o diferență enormă atunci când sunt montate pe aceeași mașină, diferență pe care am simțit-o azi, pe circuit, și pe care șoferii nu au ocazia s-o testeze. Poate fix de asta nu dau mare atenție modelului de anvelopă pe care îl aleg, ci se ghidează în mare parte după preț și, câteodată, se orientează chiar spre anvelope la mâna a doua. În realitate, vorba de duh „cheltuind mai mult, cheltuiești mai puțin“ se aplică perfect aici, unde o economie de câteva sute de lei se poate traduce într-o pagubă substanțială în cazul unui accident cauzat de aderența slabă. Ca să nu mai vorbim de posibile victime.
Comparativ anvelope de vară: în căutarea echilibrului
Niciunul dintre pericolele de mai sus nu planează asupra anvelopelor din testul nostru. Nivelul de calitate este omogen, în pofida diferențelor la diverse capitole. Diferențe perfect normale, ținând cont că proiectanții trebuie să jongleze cu caracteristici opuse și, în final, aleg diferit. De exemplu, aderența bună și rezistența la rulare se exclud reciproc și pot induce diferențe de 20% la consumul de combustibil sau curent. Prin urmare, echipa de ingineri poate alege ce criteriu de performanță să favorizeze în detrimentul celuilalt.
Sigur, intervalul de performanță poate fi crescut, nu numai plimbat între aderență bună și frecare redusă, dacă se folosesc materiale performante și tehnici inovatoare. Anual se înregistrează progrese minore, care însă se cumulează și asigură producerea de anvelope tot mai sigure și mai confortabile. Iar asta se aplică inclusiv unor modele low-cost, precum Nankang Sportnex AS2+. În acest comparativ anvelope de vară, taiwanezul a obținut rezultate apropiate de cele ale fruntașilor la testele de frânare și aderență pe viraj, dar a rămas în urmă la amortizarea denivelărilor. Mai mult, a indus un zgomot extrem de scăzut în habitaclu și a dovedit o rezistență excelentă la acvaplanare pe viraj și un control ușor al mașinii.
➡ Când trebuie să schimbi anvelopele? 💡
Celelalte anvelope consacrate nu ne-au creat surprize, nivelul de performanță dovedindu-se omogen. Trebuie ținut cont totuși că la capitolul conducere pe asfalt ud din tabel am ținut cont nu numai de timpul pe circuit, ci și de impresiile pilotului legate de ușurința manevrării mașinii.
Asfalt uscat
Diferențe mici, siguranță garantată
Cele două teste pe asfalt uscat, efectuate, ca toate celelalte, cu un BMW 320d Touring xDrive, au drept scop evaluarea nivelurilor de aderență la frânare și la virare pe care le garantează modelele din test. Acestea sunt cerințele fundamentale pe care trebuie să le ai de la o anvelopă. În general, chiar și modelele gândite să scadă consumul de combustibil și emisiile CO2 au obținut performanțe bune, așa cum cer producătorii de mașini.
Diferențele au fost decente printre anvelopele de firmă, în timp ce Nankang a înregistrat un decalaj ceva mai mare. Dar niciunul dintre pneuri nu pune în pericol siguranța, chiar dacă distanțele de frânare dintre cel mai bun, Michelin, și cel mai slab pot face diferența dintre o sperietură și un accident ușor.
Asfalt umed
Cel mai bun la frânare este cel mai slab la acvaplanare
Pe asfalt, aderența este oricum redusă. Iar dacă anvelopele au și o calitate slabă, consecințele pot fi grave. Însă nu e cazul celor de azi, care, deși au prezentat diferențe, s-au comportat bine. Continental a excelat la frânare, fiind singurul model care a oprit 320d-ul de la 100 km/h în mai puțin de 46 m.
Cele mai rapide la conducere au fost Nokian, care l-au solicitat întrucâtva și pe pilot, iar pneurile Nankang au strălucit la rezistența la acvaplanare pe viraje. Practic, fac schimb de poziții cu Continental la capitolele frânare și acvaplanare pe viraj. Ceea ce demonstrează încă o dată cât de greu este de obținut anvelopa perfectă.
Confort
Unul e mai rigid
Două caracteristici ale anvelopelor influențează confortul: zgomotul produs de banda de rulare și capacitatea de a absorbi denivelările asfaltului. Prima este relativ omogenă în grup, cu diferențe limitate între modele (deși – atenție! – 3 decibeli în plus înseamnă dublarea zgomotului). Totuși, decalajul dintre cel mai elastic și cel mai rigid este mult mai mare.
Eticheta europeană
Aspect nou, mai multe date
A fost introdusă în noiembrie 2012 (foto stânga), dar, din mai 2021, eticheta europeană de clasificare a anvelopelor va avea un aspect nou (foto dreapta). Față de actualele informații privind rezistența la rulare și frânarea pe umed (dar fără clasele F și G) va fi adăugat fulgul de zăpadă 3PMSF (unde e cazul), care certifică utilizarea anvelopei iarna, și un cod QR pentru accesarea de informații suplimentare despre modelul de pneu.
*notă: prețurile din tabel erau valabile în luna mai 2021, când a fost redactat articolul pentru revista Auto Expert.