Când spui ”pilă de combustie”, nu te gândești la nimic sexy. Dar aici e altceva. Hyundai N Vision 74 ne arată cum poți să le ai pe toate! Design emoțional, performanțe de supercar, emisii zero, autonomie uriașă și timp de alimentare de 5 minute!
Deocamdată e doar un concept. Dar Hyundai ne-a vaccinat și, drept urmare, știm că orice concept își bagă coada în producția de serie.
Mașina asta este, în primul rând, un tribut. Este un Pony Coupe model 1974, translatat în viitor. De aici și 74-ul din numele său. Originalul a fost desenat de Giorgetto Giugiaro, iar proaspătul concept păstrează finețea și simplitatea liniilor. Adaugă blocurile optice tipice modelelor electrice din actuala gamă Ioniq și, astfel, devine o splendoare, prin puritatea tușelor.
Dimensiunile sunt impresionante. Are 4952 mm lungime, adică e mai lung cu 18 cm decât un Passat break! Lățimea de 1995 mm (+17,5 cm față de același Passat) și înălțimea de 1331 mm (cu 13 cm mai mică decât a coupe-ului cu 4 uși Arteon) ne dau indicii despre alura mașinii. Este foarte lung și lat și extrem de scund. Iar ampatamentul de 2905 mm asigură (teoretic) un comportament dinamic docil.
Dar sub caroserie se ascunde un sistem de propulsie cel puțin la fel de spectaculos ca designul. Este o pilă de combustie, adică o alimentezi cu hidrogen în 5 minute, ca pe un benzinar. Hidrogenul comprimat din cele două rezervoare de la bord este combinat cu oxigenul din atmosferă pentru a crea electricitate și apă. Apoi, folosește această electricitate pentru a alimenta motoarele electrice.
Rezervorul are 4,2 kg, dar ai posibilitatea să încarci și la priză bateria de 62,4 kWh. Aceasta are forma literei T și stă între scaune și în spatele lor. Astfel, distribuția maselor pe punți e optimă. Dacă-l conduci normal, N Vision 74 depășește 600 km cu un singur plin de baterie + hidrogen. Dacă ”te dai” tare pe circuit, autonomia scade, cu siguranță.
Hyundai N Vision 74 – performanțe
Avem exemplul prototipului anterior, RM20e (pur electric, fără hidrogen), care, în regim de cursă, a consumat o baterie de 60 kWh în 40 km. Firește, în cazul lui N Vision 74, hidrogenul adaugă autonomie. Adică produce 95 kW, pe care îi folosește fie să încarce bateriile, fie să propulseze mașina. Iar arhitectura la 800 V permite încărcarea extrem de rapidă a bateriei. Aproximez 10-80% în 15 min.
Există două motoare, câte unul pe fiecare roată din spate. Împreună produc peste 680 CP și peste 900 Nm. E mult pentru o singură punte, iar demarajul 0-100 km/h durează aproximativ 4 secunde. Viteza maximă atinge 250 km/h. Dar, în viitor, Hyundai va studia posibilitatea adăugării unui motor pe față.
Menținerea celulei de combustibil, a bateriei și a motoarelor reci reprezintă o provocare enormă. Astfel, N Vision 74 dispune de trei circuite de răcire separate care deservesc fiecare sistem în parte. O parte din piese au fost produse la imprimantă 3D, pentru a scădea greutatea mașinii. Printre ele – suporții bateriei și chiar anumite articulații ale roților.
via Hyundai