Mesajele venite de la mari companii din industria auto sau conexă nu sunt deloc încurajatoare. După ce Varta a confirmat amânarea investiției în uzina de baterii care putea fi amplasată în România, și Volkswagen ia o decizie similară.
Invocând mediul economic actual, grupul Volkswagen AG a anunțat că amână decizia cu privire la amplasarea unei așa-numite „gigafactory”, în speță o uzină pentru producția de baterii destinate mașinilor electrice.
„Volkswagen AG și compania PowerCo evaluează continuu amplasamentele potrivite pentru următoarea gigafabrică din Europa. Până acum nu s-au luat decizii, procesul de evaluare este în desfășurare”, au menționat oficiali ai Volkswagen ca răspuns la o solicitare a de clarifica poziția grupului cu privire la uzina de baterii din Europa de Est.
Anterior, agenția cehă de presă CTK anunța că decizia va fi amânată cu câteva luni. Cehia s-a numărat printre țările luate în considerare pentru uzina care ar fi trebuit să înceapă producția de baterii în 2027. Alte state aflate pe lista scurtă a Volkswagen sunt Ungaria, Polonia și Slovacia.
Skoda Auto, subsidiara cehă a Volkswagen, se așteapta ca grupul german să ia o decizie cu privire la viitoarea uzină până la sfârșitul anului 2022. Însă, conform presei cehe, locuitorii din zona Plzen, acolo unde ar fi putut fi amplasată uzina de baterii, s-au opus unui asemenea proiect.
„Nu există nicio presiune pentru a acționa. Ne rezervăm mai mult timp pentru luarea deciziilor în lumina circumstanțelor actuale. În prezent, nu există niciun impact asupra începerii planificate a construcției sau a începerii producției”, au menționat oficiali ai Volkswagen într-un răspuns pentru agenția Reuters.
Fabrica de celule de baterii planificată de grupul Volkswagen în Europa de Est ar trebuie să fie a patra dintre cele șase pe care germanii și-au propus să le dețină până la sfârșitul acestui deceniu.
Conform LifeNews.ro, și compania Varta a luat decizia de a amâna investiția într-o nouă uzină de baterii amplasată tot în Europa de Est. Pentru amplasarea acestei facilități, germanii au purtat discuții inclusiv cu guvernul României.
Dacă investiția estimată la 1 miliard de euro avea să fie realizată în România este încă o necunoscută, însă este cert că Varta a oprit temporar proiectul. Într-un document destinat investitorilor publicat pe 15 noiembrie compania a anunțat o scădere a veniturilor după primele nouă luni din acest an cu 8,3% până la 570,7 milioane de euro.
În acest context și estimând o scădere temporară a cererii de la clienții săi, Varta va opera „ajustări” care includ, printre altele, introducerea unui program scurt de lucru la unitatea de producție din Nördlingen. Totodată, „noua construcție a fabricii pentru celule rotunde/V4Drive va fi continuată numai după ce angajamentele obligatorii ale clienților au fost asigurate”.
Prognozele Varta arată că următorul an financiar va fi unul extrem de dificil pornind de la ipoteza că „situația economică provocatoare și crizele globale existente vor continua în 2023, cu consecințe negative corespunzătoare asupra costurilor, lanțurilor de aprovizionare și cererii clienților”.